חידון לפרשת בהעלותך

איזה שבט היה המאסף במסעות? ומהיכן למד רש"י את הכלל "מגלגלים זכות ע"י זכאי"? החידון השבועי למשפחה

חדשות כיפה עזרא מרום 11/06/08 00:00 ח בסיון התשסח

חידון לפרשת בהעלותך

שאלות

1. "בהעלותך את הנרות". ציין שתי סיבות לכך שהתורה נקטה לשון עליה (רש"י)

2. מה לומדים מכפילות הלשון: "כי נתונים נתונים המה לי (הלויים) מתוך בני ישראל" (ח, 16)?

3. בפסוק י"ט כתוב חמש פעמים "בני ישראל". מה משמעות הדבר?

4. פסח שני נקרא גם "פסח קטן". מתי חלים א. פורים קטן? ב. כפור קטן?

5. לאיזו מטרה שמשו שתי חצוצרות הכסף?

6. איזה שבט היה מאסף במסעות?

7. מי אמר למי "והיית לנו לעיניים"?

8. בפרשתינו נאמר: "כאשר ישא האומן את היונק". על מי בתנ"ך נאמר שהיה: א. אומן ב. אומנת?

9. מי היה הנער שסיפר למשה על אלדד ומידד שמתנבאים במחנה? (רש"י)

10. על השלו נאמר: "הממעיט אסף עשרה חמרים". על מה נאמר בתורה : "ויצברו אותו חמרים חמרים"?

11. בפרשתנו מסופר על השלו ששימש מקור לאכילת בשר. על מי בתנ"ך מסופר שציפורים הביאו לו אוכל: א. מי האיש ב. באיזה סוג ציפורים מדובר?

12. מאיזה פסוק לומד רש"י את הכלל: "מגלגלים זכות ע"י זכאי"?

13. לאיזו אבן יקרה נמשל המן?

14. ו"והאיש משה ענו מכל האדם". מה רמוז במילה "אדם"?

15. א. איזו תפילה התפלל משה לרפואת מרים? ב. מדוע התפלה קצרה כל כך?



תשובות

1. א. בגלל שהשלהבת עולה מאליה. ב. הכהן היה עומד על מעלה (מדרגה) כדי להדליק את הנרות.

2. הכפילות מלמדת על 2 תפקידי הלויים: למשא את הארון ולשיר במקדש.

3. ללמדנו את חיבתן של ישראל לפני המקום כמנין 5 חומשי תורה.

4. א. בשנה מעוברת בט"ו אדר א ב. בכל ערב ראש חודש.

5. למקרא העדה ולמסע את המחנות.

6. שבט דן (י25).

7. משה ליתרו (י 31).

8. א. מרדכי "ויהי אומן את הדסה" (אסתר). ב. נעמי טיפלה בנכדה עובד בן רות: "ותהי לו אומנת". (רות, ד 16).

9. גרשום בן משה.

10. על הצפרדעים במכת צפרדע (שמות ח 10).

11. א. אליהו הנביא ב. העורבים.

12. מדברי הטמאים למשה: "למה ניגרע לבלתי הקריב את קרבן ד במועדו"? (ט,7)

13. בדולח.

14.רמז ל- 3 ענוים ר"ת : אברהם, דוד, משה. אברהם אמר: "אנכי עפר ואפר" דוד אמר: "אני תולעת ולא איש", ומשה אמר "ואנחנו מה" !

15. א. התפילה: א-ל נא רפא נא לה. ב. 2 סיבות לכך לפי רש"י: 1. כדי שלא יאמרו ישראל, אחותו בצרה ובמקום לעזור לה הוא מתפלל. 2. שלא יאשימו את משה באפליה: רק בשביל אחותו הוא מאריך, אך בשבילנו לא.