פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 21/01/10 00:00 ו בשבט התשע

פותחים שולחן

עבודה משפחתית - "בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ, בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ...כִּי חַג ה לָנוּ" (י,ט) - האם עבודת ה ולימוד תורה הם דברים שכל בני המשפחה זוכים להיות מחוברים אליו או שיש כאלו שזוכים לזה יותר מאחרים? (בנים/בנות, מבוגרים/צעירים). למה זה קורה? האם חשוב לדעתכם שבני המשפחה ילמדו תורה או יחוו חוויות רוחניות ביחד? איפה יש הזדמנות להגיע לדבר כזה? האם לדעתכם נכון להביא ילד קטן לבית כנסת, למרות שעדיין אינו יודע לקרוא ולהתפלל?


"עושים עליה" - "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (יב,לח) - מדינת ישראל משקיעה מאמצים רבים לעודד עליה לארץ. בעשרים השנים האחרונות הגיעו לארץ מאות אלפי יהודים מרוסיה, אתיופיה וממקומות נוספים בעולם. האם לדעתכם מדינה השרויה בבעיות כלכליות, אבטלה גואה, ונמצאת במאבק קיומי כנגד אויביה, מחויבת להתאמץ ולהשקיע משאבים רבים כל כך להעלאת יהודים מבחוץ? האם לדעתכם העלייה היא נכס למדינת ישראל או נטל? אילו בעיות מיוחדות עומדות בפני העולים וכיצד יש להתגבר עליהם? נקודה נוספת - רבים מהעולים הם אומנם צאצאים של יהודים אך אינם מוגדרים יהודים על פי ההלכה. הדבר יוצר בעיות קשות של התבוללות עם גויים. האם לדעתכם צריך להעלות אנשים שאביהם יהודי אך אימם גויה? ומה אם רק הסבא יהודי אך שני ההורים כבר גויים?


יחסים משפחתיים - "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר" (יג,יד) - האם יחסי הורים וילדים היום שונים מאשר היו לפני חמישים שנה? האם לדעתכם הם טובים יותר או גרועים יותר? למה? האם אמצעי תקשורת המתקדמים כמו סלולארי ומייל שישנם ברשותנו, שיפרו והעמיקו את איכות הקשר שלנו עם האנשים הקרובים אלינו או לא? מדוע? מתי יצא לכם בפעם האחרונה לשחנ"ש עם אבא, אמא או אחיכם הגדול? (השבוע/לפני ראש השנה/כשהייתי בכיתה ג...). למה? מה צריך לקרות כדי שזה יקרה?


כסף - "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ כִּדְבַר משֶׁה וַיִּשְׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב" (יב,לה) - למה היה חשוב כל כך שבני ישראל יצאו ממצרים עם הרבה כסף ורכוש? האם זה רק פיצוי על עבודת הפרך שעבדו שם או שיש בזה יותר מזה? האם היית רוצה להיות עשיר? בְּמַה זה היה משנה את חייך? עד כמה לדעתך המושגים אושר ועושר תלויים זה בזה?

המדור באדיבות "עולם קטן"