השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 23/04/10 00:00 ט באייר התשע

המוות - "אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן"

א. מדוע אנשים חוששים כל-כך מהמוות? האם אפשר לעמוד מולו ולא לפחד? מה טוב במוות? (במילים אחרות - איך היה נראים בני אדם בעולם שאין בו מוות וכולם חיים לנצח?). איך אפשר להבין אנשים שמוכנים לסכן את החיים שלהם למען כסף/פרסום/יחס מסוים מהחברה?

ב. מהי הדרך הנכונה להנציח אדם שנפטר או נהרג? האם אתם מרוצים מהאופי והסגנון של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל במדינה כיום?

ג. מה דעתכם על קיצור חיים של אנשים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא ומתייסרים? ומה לגבי הריגת עוברים בעלי מום? ומה ביחס לעוברים שההורים לא מעוניינים בהם מסיבות כלכליות, חברתיות או משיקולי נוחות אישית?

ד. האם אתם בעד עונש מוות על פשעים חמורים? כמו מה? האם לדעתכם עונש המוות הוא החמור ביותר שאפשר לתת לבן אדם?


גורל - "וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת"

האם אדם שנתקל במכשולים באיזשהו תחום בחיים (לא מצליח למצוא עבודה, להתחתן וכדו) זהו גורל שנקבע לו משמים או שזה דבר שתלוי בו (ואולי אף באשמתו)? האם אתם מאמינים בעין הרע? אם כן במה היא יכולה לפגוע באדם והאם יש דרך להתגונן מפניה?


שיקולים - "וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וּבְעַד כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל"

כשאדם בא לבחור מקצוע או מקום מגורים אילו שיקולים הוא צריך לקחת בחשבון - אישיים/משפחתיים/לאומיים? נסו לחשוב על בחירות שהיו לכם בחייכם - מה מהמרכיבים הנ"ל היה קיים שם?


דרך אחת? - "אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט...וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ... דָּם יֵחָשֵׁב לָאִישׁ הַהוּא דָּם שָׁפָךְ"

מה פשר התעקשות שהקרבת הקורבנות תיעשה דווקא במקדש ולא כל אחד במקום מגוריו? (תארו לעצמכם שהיה יוצא חוק הקובע שאין להתפלל באף בית-כנסת מלבד בכותל המערבי...). האם יש ביהדות דרך אחת שראוי לחיות בה כעובד ה או שייתכנו מספר דרכים? פרטו! האם יש דרכים שבכל מקרה הן פסולות ושגויות ואין ללכת בהן? האם יש לראות את הרפורמים או הקונסרבטיבים כעוד זרם לגיטימי ביהדות או שכבר מדובר במשהו אחר לגמרי שצריך להרחיק ולהוקיע?


הגויים - "בְּחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ"

אילו דברים טובים יש לקחת מן הגויים ומה כדאי להיזהר לא ללמוד מהם?


נטיות הפוכות - "וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִישָה" (יח,כב)

האם נכון היה להילחם נגד קיום מצעד הגאווה בירושלים? האם המאבק השיג את מטרתו? מה צריך להיות יחס החברה הדתית כלפי הומוסקסואלים? מה יעשה אדם כזה שרוצה להיות נאמן להלכה אך מתקשה להתכחש לנטייתו הטבעית?


לפרשת קדושים


הורים - "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאו"

מה עושים כשיש חילוקי דעות קשים עם ההורים? איפה עובר הגבול בין לכבד לבין לשמור על עצמאות ושליטה בחיים שלי?


הערצה - "אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִים"

בסביבה שלנו קשה למצוא עוד אנשים הסוגדים לאלילים של עץ ואבן, אך יש רבים המעריצים דמויות טלוויזיוניות ואומני בידור. מה דעתכם על התופעה? מה מביא נער/ה להתמסר לדבר שכזה? האם התופעה קיימת גם ביחס לדמויות תורניות? מה הטוב ומה הרע שבה?


ביקורת - "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ"

למה אנשים לא אוהבים לקבל ביקורת? איך אפשר לתת ביקורת באופן שתתקבל?

העולם שייך לצעירים? - "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן"

עם התארכות תוחלת החיים, אחוז הזקנים באוכלוסייה הולך וגדל. כיצד מתייחסת החברה היום לקשישים? אדם חכם אמר פעם שזיקנה, יותר משהיא עניין של גיל היא תכונה נפשית. האם אתם מסכימים לאמירה הזו? האם אתם מכירים זקנים צעירים? האם אתם זקנים במשהו?


גרים - "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ"

למה תהליך הגיור כל כך מקשה על הבאים להצטרף לעם ישראל? העלייה מרוסיה יצרה מצב בו יש מאות אלפי אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה שעלו וקיבלו אזרחות מתוקף חוק השבות. איך צריך להתמודד עם הבעיה הזו? איך אתה מרגיש באופן אישי כלפי האנשים הללו? האם באופן אישי היית מוכן/ה להתחתן עם גר/ה?