פסק הלכה בעקבות "הרצל": אסור לצלם אדם ללא רשותו

רבה של קרית אונו התייחס לצילום מהכותל המערבי שזכה לתהודה בתקשורת וברשת, וקבע כי אין לשמור ולשתף תמונות וסרטונים כאלו. "מנציחים מצבים שמביכים את האדם, וזה אסור על פי התורה"

חדשות כיפה הרב ד"ר רצון ערוסי 24/06/18 16:18 יא בתמוז התשעח

פסק הלכה בעקבות "הרצל": אסור לצלם אדם ללא רשותו
צילום, צילום: shutterstock


אין לצלם את האדם שלא בידיעתו ושלא ברשותו. האדם זכאי להצנע לכת. ולכן, כל מי שמצלם אותו שלא בידיעתו ושלא ברשותו בעצם פוגע במגמה של האדם בהצנע לכת. במיוחד שיש מהצילומים האלה אשר הם לא על דעת המצולם, מפגע רע מאוד לחברה ולאדם.

הרבה פעמים האדם נמצא בתנוחה או במצב שאם ייתפס בתמונה באותו מצב, זה מביש ומביך. לכן הנצחת דבר כזה היא בגדר מה שאמרה תורה "לא תשכן באהליך עוולה". ולהראות את התמונה הזו מאדם לאדם ולשתף בווטסאפ היא בגדר "מוציא שם רע", והרי זה מרכל על אדם אפילו שהוא לא מדבר. התמונה מדברת בעד עצמה, וגם היא יכולה להיות בגדר מוציא שם רע. 

פעם הייתי בשדה התעופה ואני יושב לי ממתין עד שנעלה למטוס. מישהו עמד שם וצילם בחורה שעמדה ממולי. ואז בתמונה מה יכולים לראות? רואים בחורה ליד דמות של רב שמחזיק ספר ולומד, והיא על הרקע של הדבר הזה. יכולים לחשוב שזה כאילו ממש ביחד בגלל סמיכות המקום. אין צל של ספק שדברים כאלה הם דברים רעים וחטאים. דברים אלו הם יותר מרכילות, זה הרבה פעמים "הוצאת שם רע" כי כאמור אם מצלמים מישהו עם מישהי ובכלל אין לו שום קשר ולא ידיעה, הרי מחר-מחרתיים יוציאו שם רע שהוא בקשר איתה. 

אסור לצלם אנשים בסעודות או בהלוויות

ישבנו במסיבה קהילתית, וכידוע כל אדם היום מחזיק פלאפון שמצלם, אז התחילו אנשים לצלם ואז בני אדם נתפסים בשעה שהם אוכלים או פותחים את הפה בצורה לא נעימה, או נוגסים, או מושיטים יד לקחת ממרחק תביא לחמם. מצבים מביכים מאוד. קמתי ואמרתי להם שהדבר הזה הוא אסור, כיוון שבני אדם מובכים. יחליטו - או רוצים לאכול שבת אחים גם יחד, או רוצים לשבות מאכילה עד שיגמרו לצלם. כי אחרת הדברים האלה כאמור פוגעים בבני האדם. מנציחים מצבים שמביכים את האדם, וזה אסור ע"פ התורה.

כבר פרסם ידידי הרב יעקב רוז'ה הלכה שאסור לצלם את האבלים או קרובי משפחה מלווים. הרבה פעמים הם בתנוחות ובמצבים מאוד לא נעימים והכל בגלל שהם נמצאים באבל, בצער, ביגון וכו'. ולכן, אסור בשום פנים ואופן לצלם אותם שלא ברשותם, שלא בידיעתם. הרי בכך הם מנציחים מצבים שבני אדם לא היו מעוניינים לראות אותם בצורה כזו.

פעם אחת גמרתי את ההרצאה, ירדתי מהבמה בשביל לצאת ובאו אליי רבים בשביל להגיד שלום, לקבל ברכה. מאחורי בכוונה עמדו מספר נשים שביקשו מהמכרים שלהם לצלם. ואז קלטו בתמונה כאילו הם מאחורי ממש, מלוות אותי. אני לא ידעתי מהדברים האלה כי היו כל אלה שבאו להגיד שלום ודברי ברכה. רק לאחר מכן כשמישהו הראה לי את התמונה, והיא תמונה מאוד מביכה כאילו אני חובר עם ליווי מאחורי מימיני ומשמאלי, מאחורי נשים, בחורות. הדברים האלה הם דברים מבחינת הוצאת שם רע. כיוון שבן אדם שרואה את זה אומר, תראו איפה הרב מבלה, תראו עם מי הוא נמצא וכו'. הוא לא יודע מה הן הנסיבות, לא יודע מה שקרה.

המפגע הזה של תמונות בכל מקום, ביד כל אדם, לא כמו פעם שהיה צריך להזמין צלם ביודעין, ואז יש הכנה. היום כל אדם ואדם מחזיק מכשיר כל הזמן ומצלם כל אדם, ועוברים בזה על איסורי תורה חמורים.

בציבור אשר יש בו יראת שמים צריך לחנך ולפרסם, שאסור לצלם אדם בלי ידיעתו ובלי רשותו. עם כל הכבוד שאנחנו רוצים לצלם מעמדות מסיימים. צריך לבקש מבעלי המעמדות אם הם מסכימים. אם לא, אין לצלם. כי כאמור יש הרבה עברות שמתגלגלות על ידי הצילומים הללו.

המאמר פורסם באתר "נצח ישראל"