שבת ושמיטה - שבת לה´ / עיון לפרשת בהר בחוקותי

השבת והשמיטה מדברות שתיהן על מנוחה מעבודה. האם מדובר בציווי שיסודו בטעם סוציאלי, על מנת לתת מנוחה לאדם העובד? רבי לוי יצחק סבור שלא, בעיון זה ננסה לעמוד על טעמי המצוות הללו.

חדשות כיפה אביעד ברטוב וגילעד רוזנברג 18/05/06 00:00 כ באייר התשסו

מנוחת השבת

"ששת ימי מעשה לך כעבדים, אם אעבוד בהם אשבע נדודים, כולם בעיני כימים אחדים מאהבתי לך יום שעשועי".

כך כותב ריה"ל על המעבר מששת ימי המלאכה ליום המנוחה.

מהי מטרתה של המנוחה בשבת קודש ובשנת השמיטה - הזמנים המחזוריים בהם ישראל מפסיקים ממלאכתם? האם מדובר ברעיון סוציאלי או אקולוגי של התורה הדורשת מן האנושות להפסיק את המרוץ של החיים פעם בשבוע ואחת לשבע שנים כדי לאגור כוחות לקראת הבאות, או שמא מדובר ברעיון נשגב יותר?

השבת של רבי לוי יצחק

לדעתו של רבי לוי יצחק אין השבת או השמיטה פסק זמן סוציאלי. שבת היא לא היום החופשי שלי כפי שניסתה פעם לחקוק על דגלה מפלגה חילונית במאבקה נגד חוק השבת. א"כ, מהי שבת? כך מסביר רבי לוי יצחק:

"ואיתא בטור כי בשעת שעבוד מצרים היה משה רבינו עליו השלום מבקש מפרעה שיהיו נחים ישראל יום אחד בשבוע מעבודה ובחר את יום השבת ובשעה שנצטווינו על השבת אזי שמח משה במתנת חלקו, כי הוא מקודם הציווי עלה במחשבתו שזה יום מנוחה. וזה פירוש אתה תדבר, כי מקודם צווית לנוח בשבת. וזהו את שבתותי תשמרו, שהיו ישראל נחים בשבת לא בשביל מנוחת עבודתם רק מחמת שציווה השם יתברך וזהו שבתה הארץ שבת לה'….שבשנת השמיטה שישבות הארץ לא תהיה השביתה מחמת טובת הארץ, רק שבת לה' מחמת הציווי השם יתברך".

בשנים הקשות של שעבוד מצרים מבקש משה רבנו זמן שבו שניתן יהיה לשבות מלאכה. כאשר יוצאים ישראל מבית עבדים מגלה משה כי משאלת לבו בימי השעבוד התגשמה. גם התורה שעם ישראל עתיד לקבל דורשת את המנוחה ביום השביעי. אולם, מנוחה זו לא הייתה מסיבה סוציאלית גרידא, המדובר בשבת לה'. כלומר, כל מטרת השביתה היא לעצור את העולם אחת לשבע, כי כך רצה אדון עולם.

צריך לכסח את הדשא

כדי לעמוד על משמעות הרעיון של שבת לה' אספר סיפור קצר.

באחד מימי המילואים נפל בחלקי לסייר עם חבר חילוני, זה סיפר על המשפחה הנחמדה שיש לו, על העבודה ועל הקריירה, וכמה מילואים זה זמן טוב לנוח מכל המחויבויות היום יומיות שיש שלו. שאלתי: למה אתה צריך לחכות למילואים כדי לנוח, מה, אין לך שבת? אז הוא ענה לי שיש לו שבת והוא אחד שלא יעבוד ביום החופשי שלו, אבל עם כל זאת, תמיד מה יש לעשות בבית ובאמת אי אפשר לנוח בצורה טוטאלית: "פתאום אשתי מבקשת לכסח את הדשא ולתקן את הצינור, נו אתה יודע, שבת אצל החילונים זה זמן טוב לעשות סגירות קטנות".

ואז הפתיע אותי אותו חבר: "תשמע, אתם הדוסים, לכם יש שבת באמת, כל המצוות שלכם לא נותנות לכם להרוס את המנוחה של השבת".

דבריו של אותו חבר חילוני קולעים בדיוק לדבריו של רבי לוי יצחק. אם מנוחת השבת היתה תלויה בנו לא ברור שהיא הייתה מוחלטת. האדם יכול לוותר על הזמן החופשי שלו. הדרישה כי העולם ישבות מכח הצווי האלוקי, לא נותנת לאדם להקל בשביתה ודורשת ממנו להגיע למצב של אפס מלאכה. לאמור, שבת זה לא זמן מנוחה סוציאלי, שבת זה היום בו העולם מפסיק לזוז ועוצר את כל מלאכתו.

שנת השמיטה שבת לה'

לסיום נאמר שאותו רעיון מופיע גם בשנת השמיטה. אין המדובר בהפסקה אקולוגית אלא בשבת לה', בה הקב"ה רוצה שגם האדמה וגם האדם יפסיקו ממלאכתם אחת לשבע כי כך ה' ציווה, ואין המדובר בשנת השבתון של העולם.