ה´דייט´ של עם ישראל / עיון לפרשת שלח

רבי לוי יצחק טוען כי שילוח המרגלים לא נועד על מנת שייבחנו את הארץ במבט גשמי, למרגלים הייתה משימה רוחנית ראשונה במעלה, והיא טעימה ממשמעות קיום המצוות בארץ ישראל.

חדשות כיפה אביעד ברטוב וגילעד רוזנברג 15/06/06 00:00 יט בסיון התשסו

בתום תקופת הנדודים במדבר, רגע לפני הכניסה לארץ, מתבקש משה לשלוח מרגלים. מה הייתה מטרת הריגול, האם היה מדובר בפעולה אסטרטגית לגילוי יעדי אויב קודם ביצוע הכיבוש, או שמא היה מדובר בפעולה רוחנית? הילוכם של בנ"י במדבר כולו היה בהשראה נסית, לאמור: המזון וההגנה היו שמימיים. ערב הכניסה לארץ, לכאורה הקב"ה רוצה לנתק את תלות זו, ומצווה את משה לשלוח מרגלים כמעשה אנושי מובהק.

אולם, עם כל זאת, ניתן לומר ששילוח המרגלים היה עסק ידוע מראש, לאמור: כוונת המשלח לא הייתה שמרגלים יבחנו את הארץ ויבקרו אותה ובמידה וימצאו אותה כלא נוחה לכיבוש - התוכנית תשתנה. התוכנית לכיבוש אינה עומדת לשינוי, ומטרת המרגלים הייתה אחרת. רבי לוי יצחק בדרשותיו לפרשת בשלח מסביר שפעולת הריגול לא הייתה פעולה אסטרטגית אלא רוחנית. הנשיאים כנראה שלא הבינו את נקודה זו ולכן הם נכשלו.

שלח לך

שאלו הפרשנים: מדוע נוספה המילה 'לך' לצווי לשלוח. וכך מסביר רבי לוי יצחק:

"ונראה כי עיקר כוונת הבורא ברוך הוא לשלוח אנשים יראים ושלמים אשר כל מגמתם עבודת הבורא ברוך הוא, ולא חס ושלום לתור את ארץ ישראל גשמיותה של ארץ...וזהו 'שלח' לשון המשכה, מגזרת 'ותשלח את אמתה' כמאמר חכמינו ז"ל, דהיינו שימשיכו מהם אנשותם שיבאו למדרגת משה רבינו עליו השלום...דהיינו התפשטות הגשמיות עד שיבואו 'לך', למדרגה שלך, היינו לבוא לארץ כנען לא לתור אותה בגשמיות חס ושלום...".

משה נדרש את לשלוח את האנשים הטובים ביותר למשימת הריגול, שכן ריגול זה איננו אסטרטגי גרידא. אין המדובר בבדיקה של השטח קודם הכניסה לארץ, מטרת הביקור היא רוחנית. לשם כך מציב הקב"ה אתגר, הוא מבקש ממנו לשלוח אנשים כאלה אשר הוא (משה) סומך עליהם באופן כזה שהוא יודע שהם לא יבצעו את המשימה פחות טוב ממנו. כובד האחריות הוא עצום, ודאי שמשה היה מעדיף לעשות את הדבר בעצמו, אבל הקב"ה מצווה אותו להעביר סמכות ולמוסרה לעם.

ריגול רוחני

מהו אותו ריגול רוחני? בתעשייה המודרנית המתקדמת בקצב מסחרר קיים המושג של ריגול תעשייתי. כל חברה שולחת את סוכניה לחברה האחרת לגלות את סודותיה ואת רעיונותיה החדשים כך שהיא לא תופתע. אולם, יכולה להיות גם שיטת ריגול אחרת, והיא ללמוד ולהכיר את השטח לא מתוך שאיפה לגלות את הסודות של החברה המתחרה אלא מתוך שאיפה להכיר את השטח ולתת מענה מחודש לצו השעה.

בכניסתם לארץ נדרשים בנ"י ללמוד את השטח ולהכירו, להבין מהי ארץ כנען אליה הם נכנסים. לא רק מתוך שאיפה לגלות את השפע הגשמי והחומרי שלה אלא מתוך ענין להכיר את עצם מהותה, וכך מסביר רבי לוי יצחק:

"כי אמר ה' למשה שלח אנשים ויתרו את הארץ, ובמשנה תורה בסיפור מעשה המרגלים נאמר ויחפרו את הארץ. דהנה איתא במדרש (קה"ר א) כמו שיש רמ"ח אברים ושס"ה גידים באדם כן יש בארץ...והנה הרמ"ח האיברים שבאדם כנגד רמ"ח מצוות עשה... וכמו כן גם כן בארץ האברים והגידים מחויבים לשמור התרי"ג מצוות וכשישראל עושין המצווה בארץ אזי על ידי זה הארץ חשקה וחפצה שיהיו ישראל בארץ לעשות התרי"ג מצוות בתורה. על כן שלח משה י"ב אנשים לתור את הארץ".

רבי לוי יצחק מנסה לעמוד על שוני תיאור פעולת הריגול בספר במדבר לזה שבספר דברים. בספר במדבר נאמר 'ויתרו' ואילו בספר דברים 'ויחפרו'.

'ויתרו' - מסביר רבי לוי יצחק מלשון תורה. בני ישראל צריכים ללמוד ולקיים את התורה בכדי לקיים את ישיבתם בארץ. הישיבה בארץ אינה פונקציה של מקום מגורים עבור עם ישראל אלא גם מקום של עבודת ה'. פרשת המרגלים היא בעצם 'הדייט' הראשון שיש לעם ישראל עם א"י. משה כשדכן מדופלם לוחש למרגלים את הסוד כיצד להצליח בדייט. הוא מסביר שהארץ בנויה על אותם יסודות רוחניים של תורה. רמ"ח ושס"ה כדברי המדרש, זהו סוד הכיבוש. כך תגיע ההתלהבות מצד הכלה - א"י. לאחר התיור מגיעה החפירה, ולכן בספר דברים משנה הכתוב מלשונו ומסביר מה הייתה התוצאה של ההתהלכות בארץ.

ומסביר רבי לוי יצחק :

"וזה ויחפרו הארץ, לשון חפרה החמה כי תהיה בושה לפני ישראל שהם משפיעים לתוכה וזהו עיקר חשקה של ארץ".

ואכן א"י לא יכולה שלא להגיב לנוכח החיזור של המרגלים. הבושה שעוטפת את הארץ במפגש עם המרגלים נובע מכך שהמרגלים יודעים לגעת בנקודה האמתית של הארץ ובכך להדליק אותה.

מה קרה בסוף

אנו יודעים שבסופו של דבר הדייט לא היה מוצלח. מתוך י"ב המחזרים, י' מחזרים חזרו והתלוננו על המפגש: עד כמה הארץ לא בדיוק מתאימה לכל שאיפותיהם.

יכול להיות שעשרת המרגלים נהנו מאותו מפגש ראשוני אבל הם לא נתנו לעצמם את החופש להתאהב. הם באו מעמדה ביקורתית. רק יהושע וכלב ידעו להשאיר את הביקורת בצד והרשו לעצמם שלא להסתכל על החסרונות.

לפעמים בחיים אנו ניצבים לפני אתגרים רוחניים, אנו מבינים שהצעד הבא ידרוש מאיתנו הקרבה מסוימת. המדרש מספר שבשעת החלפת השם של יהושע משה מבקש שה' יצילהו מעצת מרגלים.

תפלתו של משה צריכה להיות נצורה בלבנו תמיד, לפני שאנו מגיעים לשלב של התקדמות בחיים מגיעים מרגלים. אנו צריכים להיזהר שלא להישמע לעצתם, ולהבין שהאתגר דורש הקרבה. ובכך להגיע בעז"ה לארץ הטובה, שנזכה...