מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הלל במקום מגילה וארוחת בוקר במקום משלוח מנות: כך תחגגו פורים בצה"ל

איך לקרוא מגילה במהלך פעילות מבצעית? האם אפשר לצאת ידי חובת משלוח מנות כשאתה בבסיס ויש רק ארוחות מוכנות מראש? מתי ביום מותר לאכול סעודת פורים? הנה כל מה שחיילים צריכים לדעת על הלכות פורים במלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/24 15:56 י באדר ב'

הלל במקום מגילה וארוחת בוקר במקום משלוח מנות: כך תחגגו פורים בצה"ל
חיילים בפורים, ארכיון, צילום: Mendy Hechtman,FLASH 90

בזמן שכולנו נחליף משלוחי מנות, נרוץ לבית כנסת להספיק מגילה או נעמוד בפקקים יש אלפים אחרים שמעבירים את החג עשרות ק"מ מהבית, בתוך עזה או במוצב ביהודה ושומרון ושומרים על כולנו, פשוטו כמשמעו.

כולנו יודעים שכשמדובר במצבים של פיקוח נפש יש התאמות הלכתיות שעושים, אז ריכזנו עבורכם, החיילים את כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לצאת ידי חובת חג הפורים, בתקווה ששנה הבאה תעשו אותו בחיק משפחותיכם.

קריאת מגילה - רצוי בציבור אם אין קורא ביחיד (לא אומר את הברכה "הרב את רבנו"). כאשר לא ניתן לקרוא את המגילה בזמנה בשל פעילות מבצעית ניתן לקרוא את המגילה כבר מיום י"א אדר (יום חמישי) וקורא ללא ברכות. אם לבסוף תתבטל הפעילות ויוכל לקרוא בזמנו חוזר וקורא בברכות. בשעת הדחק, אם אין מגילה כשרה אפשר לקרוא מתוך מגילה מודפסת כמובן ללא ברכות. במקרה כזה, יש אומרים שיגיד הלל בלי ברכה (משום שקריאת מגילה היא מעין הלל).

משלוח מנות - בשונה מקריאת מגילה משלוח מנות יש לתת בזמנו ולא ניתן להקדים (משנה ברורה תרפח ס"ק כ) לכן, חיילים הנמצאים בפעילות מבצעית יכולים להחליף אחד עם השני את ארוחת הבקר וכך יוצאים ידי חובת משלוח מנות. או למנות שליח שישלח עבורו משלוח מנות.

מתנות לאביונים - שתי מתנות לשני עניים. מי שנמצא במקום רחוק ואין ביכולתו לתת מתנות לאביונים שימנה את בני משפחתו להיות שליחים למתן מתנות לאביונים.

סעודת פורים - מצוותה דוקא ביום. נכון לאכול בשר ורצוי "לחם". יש להתפלל מנחה ורק לאחר מכן לערוך את הסעודה הגדולה. אם נמצאים בפעילות יאכל סעודת פורים בבקר או בכל שעה שיתאפשר.

שתיית יין – חיילים בצבא אסורים בשתיית יין חייבים להיות מוכנים להקפצה. אם לא נמצאים בפעילות מבצעית יש מקום לשתות יין במידה מועטת (באישורים המקבולים).