הלכות חג הפסח החל במוצאי שבת בימי קורונה לאשכנזים וספרדים

פסח השנה חל במוצאי שבת. מתי סוף זמן אכילת חמץ? אוכלים חמץ בסעודת שבת? איך מגעילים כלים? איזה כלים מגעילים ואיך? כמה צריך לאכול בליל הסדר ומה בעניין קטניות? סידרנו לכם את כל התשובות החשובות לשאלות ההלכתיות לפסח הקרוב

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/03/21 09:02 יג בניסן התשפא

הלכות חג הפסח החל במוצאי שבת בימי קורונה  לאשכנזים וספרדים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock


השנה אנו מתמודדים עם אתגר הקורונה שזימנה לנו ההשגחה העליונה.  הלכתית, ישנה חובה לציית להוראות משרד הבריאות. במקרה של סתירה בין סעיף מסוים להוראת משרד הבריאות, יש להשמע להוראת משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל.

ניקיון הבית מחמץ

ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים. אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.  

בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית. יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה
בממוצע, שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש.
 
גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.
חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים. 

אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל צריך להיעשות באווירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה  בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. עתה עם אתגר הקורונה, גם מי שבעבר הקפיד שלא למכור חמץ, יכול להקל ולמכור חמץ. ניתן למכור דרך אתר כיפה  https://www.kipa.co.il/passover/sell.asp

במכירת החמץ יכול לכלול את מה שיאכל בשבת, ואין בזה איסור להשתמש בחמץ בשבת (עד זמן ביעור חמץ). 

הכשרת כלים

זה הכלל - כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו ,יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה. לפני ליבון אין צורך להמתין.

במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר' או באש ממקור אחר. 

כלי אלומיניום - מנקה היטב, ומועילה לו הגעלה.
כלי זכוכית - ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים (או משרים במים ג ימים ומחליפים), אך עדיף  להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.
כלי קורנינג - דינם ככלי זכוכית.
שיש - לנקות את השיש ולכסותו בשעוונית או בנייר כסף עבה, במקום בו נניח את הסירים בפסח (יש לוודא לפני כן, שבין השיש לכיסוי לא תהיה רטיבות מלמטה). אפשרות נוספת - לשפוך על השיש מים מבעבעים מקומקום. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.
כיור חרס - לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז טוב להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.
כיור מתכת - הגעלה בעירוי מים מבעבעים מקומקום.
כיריים אינדוקציה - לספרדים מספיקה שטיפה עם חומר חריף. לאשכנזים יש להכשיר על ידי שטיפה בחומר חריף, ולאחר מכן לגרום להם לרתוח על ידי סיר שיניח עליהם. היכן שהסיר אינו מגיע, יש להעביר ברזל רותח. 
קומקום - אם השתמש בו רק לקפה ותה, די בשטיפה. ואם השתמש בו לעירוי על מאכלי חמץ (ולאשכנזים אפילו אם עירה על כלי חמץ ריק), אזי יש להגעילו על ידי שיבעבע והמים יגלשו על צדיו. 
תנור - לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, לחכות יממה, ולהפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. יש שנהגו להימנע לגמרי משימוש בפסח בתנורים שלנו, אך מעיקר הדין מותר לאחר הכשרה זו. 
תנור פירוליטי - להפעיל על תכנית ניקוי בחום הגבוה ביותר. לנקות היטב את הגומיות, עם חומר פגום.
טוסטר קופץ או טוסטר לחיצה- יש להימנע משימוש בפסח, ואין לסמוך על הכשרו.
מנגל- עדיף להמנע. מעקר הדין אפשר להכשיר על ידי ליבון עד שניצוצות אש יצאו מהמנגל ומהרשת.
מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תכנית מלאה בעודו ריק. יש להגעיל את המסננת על ידי עירוי מים רותחים.
משטח לייבוש כלים- לשטוף עם מים חמים וסבון חריף.
כלי פלסטיק - להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.
בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.
גביע של קידוש - להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.
מחבת - ליבון קל ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח. 
שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה ודי בכך. ואם רוצים לאכול ישירות עליו- לערות עליו מים רותחים.

מיקרוגל - עדיף להמנע משימוש. בשעת הצורך לנקות היטב. להרתיח בו היטב חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים- להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. וראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.
פלטה - ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף עבה.
קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
מסננת כיור - לספרדים די בשטיפה עם סבון, ולאשכנזים יש להגעיל.

ארון - לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
מקרר - לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.
מקלדת ועכבר מחשב - רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.
פלאפון - ראוי להעביר מטלית לחה על הפיה.
שיניים תותבות - מנקים עם מים וסבון, ועירוי רותחים.  ואם חושש שיתקלקלו מהעירוי, די במים וסבון. 
מברשת שיניים - שטיפה בימים עם סבון. אך לכתחילה יש להחליף.
מותר ללבן כלים, ולהכשירם בליבון לפסח, בחול המועד.
הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך יש לשאול בכל ספק. השנה אנו מתמודדים עם אתגר הקורונה ועל כן יש להקל כפי עיקר הדין במה שיש בו צורך.

מאכלים כשרים

ביצים - מותרות, על אף החותמות.
מצה רכה עם הכשר לפסח - לספרדים מותר, אשכנזים נהגו להמנע לכתחילה.
תרופה לבליעה - אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף עם הכשר לפסח.
סבון, שמפו, בושם, אפטרשייב, איפור - מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)
משחת שיניים - צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר
אוכל לתינוקות - צריך הכשר לפסח
אוכל לכלב - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ.
מצה עשירה - לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, כולל אלו הנמכרות בשווקים בהכשר הרב אברהם יוסף שליט"א. כגון עוגיות מתוצרת פפשודו וגטניו. 
חלב - אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין
קניות - ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים

קטניות

"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקלים בזה, מעידים על עצמם שאין בהם יראת שמים ויראת חטא, ואין בקיאים בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן), על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח, רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מאכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.

ספרדיה הנשואה לאשכנזי - מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה.
אשכנזיה הנשואה לספרדי - מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.

יש אומרים שהקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר מעיקר הדין לאוכלם בפסח. כגון ליפתית, קינואה וסויה.

שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח. מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה.

בשעת הצורך, מותר לאשכנזים לסמוך על כל אחד מההיתרים הנ"ל, ולהימנע רק מקטניות שהיו בשעת הגזירה, ושלא התבטלו ברוב בערב הפסח, ושנגעו במים במהלך הכנתם.
מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

השנה שערב פסח חל בשבת, נהגו לדרוש את דרשת שבת הגדול בשבת הקודמת לשבת הצמודה לפסח. דהיינו בפרשת 'ויקרא'.

יום חמישי, יב' ניסן


בשנה זו, בה ערב פסח חל בשבת, יש מחלוקת האם להקדים את התענית, או לבטלה לגמרי. לספרדים היא אינה חלה השנה, ולאשכנזים היא חלה. ונהגו גם הספרדים להשתדל להגיע לסיום מסכת אם אפשר. על כל פנים, אבות לבכורים, ונשים בכורות, פטורים בשנה זו מהתענית ומסיום מסכת.
בבוקר עושים סיום מסכת עבור הבכורות, והמשתתפים בה פטורים מן התענית. בימים אלה של אתגר הקורונה ותענית מוקדמת, יש להתיר לעשות סעודה אף בסיום ספר מהתנ"ך, עם פירוש מצודות או רש"י. או לשמוע סיום מסכת דרך שידור חי, וגם ייתן צדקה לפדיון.

לאחר תפילת מעריב של יום חמישי בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. 
גם השנה, שהבדיקה מוקדמת, אין לאכול פת או עוגה כביצה, כחצי שעה קודם הבדיקה. אך מותר לאכול ירקות ופירות, ולשתות, כמה שירצה.
ראוי ליטול ידיו לפני הבדיקה. בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ. ניתן לבדוק בברכה אחת כמה בתים. אפשר למנות שליח לבדוק את החמץ במקומות שונים בבית. נהגו להניח י' חתיכות חמץ ולמצוא אותם בבדיקה.
לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ של ערב, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה.

יום שישי, יג' ניסן

בשנה זו, כל העדות אומרות 'מזמור לתודה' בתפילת שחרית. מעיקר הדין, מותר לאכול חמץ כל היום. יש שנהגו לחדול מאכילת חמץ לאחר שעה רביעית. שורפים חמץ (בכפוף להוראות משרד הבריאות). לא לשכוח לרוקן את שואב האבק שמלא פרורים מהימים האחרונים. מותר לבער את החמץ כל היום, אך ראוי לבערו בשעה חמישית כמו בכל שנה. לאחר השריפה לא אומרים השנה ביטול חמץ ביום שישי. אלא מבטלו בשבת.

משייר חמץ מצומצם לשתי סעודות שבת, וליום שישי. מעיקר הדין, במשך היום מותר לאכול מצות, עד ליל שבת. למעשה, יש בזה מנהגים שונים. מותר לעשות מלאכה כמו בכל יום שישי. יבדוק החסה והכרפס ביום שישי, כי אסור בשבת לבדוק ולהכין עבור פסח. אך יקפיד שלא להשרות את החסה במים כל השבת, משום שאז היא כמבושלת וזו בעיה עבור מצוות מרור.

לכתחילה יצלה את הזרוע ביום שישי. בדיעבד יכול לצלות במוצ"ש, ויאכל מעט מהצלי למחרת או יתן לקטן.  יש לפתוח מראש את הסלוטייפ עם האותיות המודפסות של חבילת המצות לפני כניסת שבת. יש להכין את החרוסת ביום שישי, ואם שכח, יכול להכינה בשינוי כלשהו, במוצ"ש. יש להכין מראש את הנרות והפמוטים לשבת ויום טוב. יש להכין גם נר שיידלק 26 שעות. 

לכתחילה טוב לדאוג לנרות יום טוב גדולים אשר ידלקו עד חצות הלילה ואכילת האפיקומן. 
המצות המיועדות לפסח הנן מוקצה ביום השבת (אך בליל שבת אינן מוקצה), ואסור להזיזן. לכן יש לסדרן במקומן מראש.

יש להכין פיתות לשבת בבוקר, כך שהלחם לא יתפורר ויתפזר בבית. אין להכין דייסה, צ'ולנט דביק, וכדומה, עבור שבת זו, שמא יישארו שאריות חמץ דבוקים בכלים.
ראוי בשבת להימנע מלהיכנס למקום שמכר או השכיר לנוכרי, ובשעת צורך מותר.
מדליקה נר של 26 שעות, ולאחר מכן נרות שבת בברכה.

שבת, יד' ניסן

מצה יכולה להיחשב כ 'לחם משנה' בשבת. המצות המיועדות לפסח הינן מוקצה ביום השבת, אך אינן מוקצה בליל שבת. שכח לבדוק חמץ ביום חמישי בערב, יבדוק בשישי. שכח בשישי, לא יבדוק בשבת עצמה אלא לאחר מכן. שחרית של שבת בבוקר צריכה להיות מוקדמת, או קצרה ללא פיוטים רבים, על מנת שנספיק לסיים את סעודת הבוקר עד סוף זמן אכילת חמץ. יש לפרוש מפה עבור קליטת הפירורים, שמא יתפזרו בבית. 

מותר לטאטא את הרצפה המרוצפת בשבת. אולם אסור לשטוף אותה.  במהלך הסעודה בערב ובבוקר, הטוב ביותר הוא לאכול אוכל כשר לפסח, עם פיתות. פירורי חמץ הנשארים מהסעודה, משליכם לאשפה הציבורית, או להוריד בשירותים.

אפשרות שניה, במקום לאכול פיתות ולסיים מהר עד סוף זמן אכילת חמץ, היא האפשרות לאכול מצה מבושלת. יש לבשל מראש לפני שבת כמה מצות במרק, ואז ניתן לברך עליהן המוציא בשבת, ואין צורך להזדרז לגומרן עד סוף זמן אכילת חמץ. לא יערה לכתחילה מים רותחים מכלי ראשון של פסח (-קומקום שעל האש, מיחם וכדומה), לכלי חמץ, אפילו הוא ריק.

לאחר הסעודה, מבטל את החמץ לפני סוף זמן ביעור חמץ. ויאמר את הנוסח של הבוקר הנמצא במחזורים. מותר לישון בשבת כדי שיהיה ערני בליל הסדר, ואין בזה איסור הכנה. אך לא יאמר כך בפיו.
אחרי מנחה נהגו לומר סדר קרבן פסח.

לפי ספר הזהר הקדוש, אין סעודה שלישית בשבת זו. אולם לפי הנגלה יש לעשות סעודה, וכך ההלכה.
יש מהאשכנזים שנהגו לחלק את סעודת הבוקר לשניים, ולברך ברכת המזון באמצע, לפני סוף זמן אכילת חמץ, ואז לאכול שוב לשם סעודה שלישית. ובכך להרוויח שתי סעודות שבת עם לחם. ועליהם לסיים את הלחם בסוף זמן אכילת חמץ. ומנהג הספרדים, וחלק מהאשכנזים, לעשות סעודה שלישית רגילה, בזמן המנחה, כמובן ללא חמץ או מצה.

בסעודה שלישית ניתן לאכול עוגות מקמח מצה, מצה מבושלת או מטוגנת, קניידלך, וכדומה.  אם אין, יאכל בשר, דגים, ירקות ופירות. ואם אין לו דבר לאכול, יאמר דברי תורה.
יש לאכול סעודה שלישית לפני שעה עשירית, שלוש שעות קודם השקיעה (בערך עד 14:30). 
כאשר עברו כשלוש עשרה וחצי דקות מהשקיעה של יום שבת, אפשר להתחיל להכין דברים עבור החג. ובשעת הדחק גדולה, אפשר להתחיל להכין מיד לאחר השקיעה.
אסור לקחת את הקיטל בשבת להוליכו לליל הסדר במקום אחר.

יו"ט פסח- טו' ניסן

הדלקת נרות חג, לאחר צאת השבת. מעבירים מאש קיימת. מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו' (וספרדיות לא תברכנה שהחיינו). ראוי להדר ולהניח מראש נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.
תפילת יו"ט, עם 'ותודיענו' בשל מוצאי שבת.
בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא.  
אין היתר לצלם או לשדר או לצפות בליל הסדר על ידי אפליקציה או תוכנת מחשב. גם אם אדם עושה את הסדר לבדו.

קידוש של יום טוב החל במוצאי שבת, ככתוב במחזורים (סדר יקנה"ז). מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.

יש להדר אחר מצה שמורה לליל הפסח. מרן הרב קוק זצ"ל ובנו, העדיפו מצות מכונה. ישנם פוסקים המעדיפים מצות יד.
כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
גודל כזית לכתחילה:
אשכנזים - כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה.
ספרדים - כשלושים גרם, שהיא בערך מצת מכונה שלימה (ספרדים יכולים להקל בכזית השני, ולאכול כחצי מצת מכונה ולא אחת שלימה). 
יש להשתדל לבלוע את שני הכזיתות באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.
יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. אין להיסב בשעת הברכה אלא באכילה ובשתייה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות. אך חייבות שלא לעמוד.

שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות. 

נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים  את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.
לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש להשתדל לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:40, אך היו גדולים שלא הקפידו בכך.  ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.
מותר לאכול ביו"ט ביום בשר צלי.


חול המועד

סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה

יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן 
המנהג הנפוץ הוא שאין מניחים תפילין בחול המועד בא"י
אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר. כאמור, כעת עם אתגר הקורונה יש להשמע להוראות משרד הבריאות גם בנושא זה.

מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.
אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד
אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות


שביעי של פסח החל בשבת

הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של שבת ויום טוב'
יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים. ויש להיזהר מטלטול מוקצה, ומטלטול הסידור בכרמלית. עתה עם אתגר הקורונה יש לעמוד בהוראות ההתקהלות של משרד הבריאות.
בני חו"ל שומרים יו"ט שני נוסף, של גלויות, כמבואר בסידורים

ימי ספירת העומר

עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.  אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה. לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזיכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה. ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד.


יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים