לך כנוס את כל היהודים|הקדושה המיוחדת שבעם ישראל, איננה בטלה לעולם

יש עולם הנקרא כלל ישראל, והעולם ההוא קודש קדשים אין שם לא חטא ולא פשע ושום פגם אינו מגיע לשם. וזו הייתה עצת אסתר, שהדרך היחידה שנשארה היא לך כנוס את כל היהודים

חדשות כיפה הרב איתמר כהן 24/02/21 11:57 יב באדר התשפא

לך כנוס את כל היהודים|הקדושה המיוחדת שבעם ישראל, איננה בטלה לעולם
הרב איתמר כהן, צילום: יחצ מכינת נוקדים

ענינו של עמלק לדורותיו זה להילחם נגד הקדושה המיוחדת של עם ישראל, להראות שעם ישראל הוא עם רגיל כמו כל העמים, מאמר חז"ל: "ראה אמבטי רותחת קפץ וקרר אותה" (ע' רש"י דברים כה' יז-יח), מבטא את הנקודה הזו, עם ישראל יוצא ממצרים מלווה בהילה אלוהית, עשרת המכות ולבסוף קריעת ים סוף, מראים לכול העולם שמדובר כאן בעם מיוחד, פלאי! "ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים"(שמות יז' כה'), עמלק מופיע וללא כל סיבה תוקף את עם ישראל, מטרתו להוכיח לכולם שאין מה לחשוש מהעם הזה, הוא עם רגיל גם ממנו אפשר להקיז דם.

אותו דבר טוען המן "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד" (אסתר ג' ח'), לאחר חורבן בית המקדש ויציאת ישראל לגלות לא רק שעם ישראל הוא לא עם מיוחד אלא שהוא עוד פחות חשוב משאר העמים ואין שום בעיה לפגוע בו.

מגילת אסתר מלמדת שאפילו כאשר אסתר שבויה בבית אחשוורוש המלא טומאה, היא יכולה ללבוש מלכות והשכינה תתגלה בה, רבש"ע לא עוזב את עם ישראל גם במצבים הכי קשים, גם בניכר ובגלות רבש"ע "שוכן עימם בתוך טומאתם" (ויקרא טז' טז') - סגולת ישראל, הקדושה המיוחדת שבעם ישראל איננה בטלה לעולם. וזה מרומז במאמר חז"ל (מגילה טו' ע"ב) כשנכנסה אסתר לבית הצלמים ונסתלקה ממנה שכינה אמרה אלי אלי למה עזבתני.

שגם בעת הסתר פנים, שאין רואים ומרגישים הארת אלוהותו יתברך בבית הצלמים, גם במצב זה הנך אלי. אסתר ומרדכי מבינים שאם עם ישראל יימדד רק על פי מדרגת הבחירה החופשית של אותו הדור, יכול להיות חלילה שיצא חייב בדין, הדרך היחידה היא להתחבר לנקודת השורש הפנימית של קדושת כלל ישראל, כפי שכותב האדמו"ר מסלונים (נתיבות שלום פורים, עמ' יג), "ידועים דברי הנועם אלימלך (פ' דברים) שיש עולם הנקרא כלל ישראל, והעולם ההוא קדש קדשים אין שם לא חטא ולא פשע ושום פגם אינו מגיע לשם. וזו הייתה עצת אסתר, שהדרך היחידה שנשארה היא לך כנוס את כל היהודים, ובכוח כלל ישראל יוכלו לבטל את הגזרה"
היכולת לגלות ולחשוף את אותה קדושה פנימית היא על ידי "לך כנוס את כל היהודים" העצמת נקודת הכלל שבישראל. לעומת הפרט שבבחירתו יכול להטות את עצמו לטוב או למוטב, כלל עם ישראל תמיד עומד בקדושתו ובטהרתו "כולך יפה רעיתי ומום אין בך" (שיר השירים ד' ז').

בימים של בחירות כשכולם מנסים לחדד את ההבדלים בין החלקים השונים שבעם ישראל. צריך לזכור שכלפי רבש"ע כולנו כמו בנים "בנים אתם לה' אלוהיכם' וכל הברכה ושפע הניסים מופיע דווקא כשאנו מכונסים ביחד ומכירים בקשר העמוק הקיים בין כל יהודי ויהודי בעם ישראל.

הכותב הוא הרב איתמר כהן ראש מכינת נוקדים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן