תפילה מיוחדת על הקורונה לט"ו בשבט

יעל לוין חיברה נוסח תפילה מיוחד לריפוי חולִי הקורונה ולמיגור המגיפה בהקשר למנהגי ישראל השונים סביב ראש השנה לאילנות והאתרוג

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 21/01/21 22:21 ח בשבט התשפא

תפילה מיוחדת על הקורונה לט"ו בשבט
צילום: shutterstock

ט"ו בשבט ייחגג השנה בצל מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי העולם ובמדינת ישראל, ועל רקע העלייה בתחלואה בתקופה האחרונה בעקבות התפשטות המוטציות החדשות. בדברים הבאים מוצגת תפילה חדשה שחיברתי לאחרונה לביטול הקורונה ולעצירתה. תפילה זו מתקשרת למנהגים בקהילות ישראל השונות הנוגעים לט"ו בשבט ולאתרוג.

אחד המנהגים הנודעים הוא אכילת האתרוג, או ריבת אתרוגים, מחג הסוכות הקודם כסגולה לאתרוג טוב בשנה הבאה. רבי צבי אלימלך מדינוב כלל בחיבורו "בני יששכר" תפילה להצלחת גידול עצי האתרוגים שיניבו פירות טובים לסוכות, וכן רבי יוסף חיים מבגדאד, הבן איש חי, חיבר בעקבותיו תפילה מיוחדת לט"ו בשבט על נושא זה [ראו בין היתר אברהם יערי, "תולדות ראש השנה לאילן", מחניים מב (ט"ו בשבט תש"ך), עמ' 15–24; הנ"ל, "פיוטים לסעודת ט"ו בשבט", מחניים סה (שבט תשכ"ב), עמ' 81–88]. כמו כן סדר ט"ו בשבט קבלי מוכר נקרא בשם "פרי עץ הדר", בהתאם לשמו המקראי של האתרוג.

התפילה החדשה שייסדתי משלבת בתוכה בין היתר את המדרש הנודע בוויקרא רבה על ארבעת המינים אשר לכל אחד מהם תכונה או תכונות שאין לחבירו; לאתרוג ריח וטעם גם יחד, ללולב טעם אך לא ריח, להדס ריח אך לא טעם ולערבה אין ריח וטעם כאחד (ויקרא רבה, מהדורת מרגליות, ל, ט-יב, עמ' תשט-תשי ומקבילות). התכונות הללו הן בעלות רלוונטיות לקורונה, שכן אחד מתסמיני המחלה הניכר בקרב אחוזים לא מבוטלים מהחולים הוא אובדן חוש הטעם והריח, ולעיתים אובדנו של אחד החושים הללו בלבד. האתרוג ניחן במאפיינים של הימצאות ריח וטעם בו, ומהבחינה הזו אפשר לקושרו לבקשה למען הבראת חולי הקורונה.

כמו כן ניכר דמיון לשוני בין המילה אתרוג לבין המצב המאתגר שבו העמיד הקורונה את בני העולם. התפילה אף עושה שימוש במוטיב שלפיו השכינה נמצאת למעלה מראשותיו של החולה [בבלי שבת יב ע"ב ומקבילות. ועיינו מאמרו של הרב גבריאל גולדמן, "שכינה למעלה מראשותיו של חולה", מאורנו יב (תשע"ה), עמ' 71–75)].

התפילה החדשה מוסבת על העולם כולו, ואולם היא מכוונת מבחינת תכניה להיאמר בידי יהודים המתגוררים בעיקרו של דבר במדינת ישראל, אם כי אפשר להסב אופני התבטאות אחדים על מנת שתתאים לאמירה בידי יהודי העולם. התפילה יכולה להיאמר קודם אכילת האתרוג וכן בצורה עצמאית אף בידי מי שאין לפניו אתרוג, או על ידי מי שאינו נוהג במנהג זה.

"ריבונו של עולם, לפני למעלה משנה הבאת לעולמך את מגיפת הקורונה אשר התפשטה חיש מהרה, נתנה את אותותיה על פני העולם כולו, ושינתה את אורחות חייהם של מרבית בני העולם עד לבלי הכר. 

המגיפה אף תבעה וגבתה עד כה קורבנות רבים מאוד בנפש, למעלה משני מיליוני בני אדם ברחבי תבל, ובכלל זה רבים מבני עמך אוהביך, בני אברהם יצחק ויעקב שרה רבקה רחל ולאה, בארץ ובעולם, חלו והלכו לבית עולמם בשנה החולפת, ובתקופה האחרונה ממש רבו, לא עלינו, מקרי המוות מהנגיף.

מנהגי ישראל שונים בט"ו בשבט קשורים לאתרוג שנשמר מחג הסוכות הקודם, ואנו נושאים במועד זה תפילה להצלחת גידול האתרוגים לקראת השנה הבאה עלינו לטובה. הימצאות הקורונה בעולמנו מציבה אתגר עצום ורב לכלל יושבי תבל. ואולם אדון הכול, מחיה כל הנשמות, בידך כוח וגבורה ובידך לגדל ולחזק לכול, ובראש השנה לאילנות השנה נושאים אנו תחינה ותפילה מיוחדות לפניך, ביודעינו היטב כי גורלנו תלוי בך.

האתרוג – יש בו טעם ויש בו ריח, הלולב – יש בו טעם אך אין בו ריח, ההדס – יש בו ריח ואין בו טעם, והערבה – אין בה לא טעם ולא ריח. אנא ברחמיך הרבים ובחסדיך העצומים עשה שתכונותיו אלו של האתרוג וכן שסגולותיו של פרי זה יפעלו כדי להעלות ארוכה ומרפא לכלל חולי הקורונה באשר הם, שכן אחד מתסמיני המחלה אצל רבים מהחולים הוא אובדן חוש הטעם והריח, ולעיתים אובדן אחד החושים בלבד. קרוב אתה לכל קוראיך, וקרוב אתה בורא עולם לחולי עמך, אשר כפי שלימדונו חכמינו זיכרונם לברכה, השכינה הקדושה שורה מעל מראשותיהם.

אדון הנפלאות, אין לך מעצור להושיע ברב או במעט, ולפיכך אנו מפילים תחנונינו לפניך שתבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות, וכי החולים יחלימו וישובו לאיתנם הראשון כמקודם, ולא ייוותרו בגופם שרידים כלשהם של חולִי הקורונה.

אנא טע בקרב הציבור כולו את ההכרה שעליו להקפיד ולשמור על ההוראות למניעת התפשטות הקורונה שנתקנו בידי משרד הבריאות בצורה מליאה וגמורה, באופן שאיש לא ידביק את זולתו בנגיף.

אתה הא-ל עושה פלא, הנך כל יכול ולא ייבצר ממך דבר, על כן באנו אף לבקש מלפניך שהחיסונים יהיו לתועלת בלבד ויפעלו את פעולתם, וכי המתחסנים לא יחושו תופעות לוואי כלשהן. ואם ישנם מתחסנים הסובלים מתופעות שונות, אנא עשה שהן יהיו זמניות ויחלפו כליל במהרה. ועוד עשה שאיש מהמתחסנים לא יחלה בקורונה. 

מנע את המגיפה מנחלתך ומהעולם כולו, ויבריאו כל החולים כולם, והבריאים – תתמיד בריאותם, ותיעצר המגיפה, וגאלנו גאולה שלימה כי גואל חזק אתה, אמן כן יהי רצון".