הלכות תשעת הימים

מתי ולמי מותר לאכול בשר? האם מותר לכבס בגדים? ומה לגבי רחיצה בבריכה? הרב מאיר נהוראי מסדר את הלכות תשעת האב

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 03/08/19 22:59 ב באב התשעט

הלכות תשעת הימים
צילום: Yaakov Lederman/Flash90

1. משא ומתן 
נוהגים לעבוד כרגיל לצורך פרנסה. אולם יש למעט בקניות ובמיוחד בגדים חגיגיים. 

2. אכילת בשר ושתית יין 
נמנעים מאכילת בשר ושתית יין  מראש חודש כולל בני עדות המזרח. המנהג כולל גם מרק עוף וכן כל מאכל שהתבשל עם בשר. אכילת דגים מותרת. 

היתרים מיוחדים 
היתרים לאכילת בשר מטעמי מצוה:
א) במוצאי שבת נהגו  שקטן (שלא הגיע למצוות) ישתה מהיין של הבדלה. אולם כאשר אין ילדים בבית המבדיל יכול לשתות משום שזו שתיית מצוה.   
ב) מותר לאכול בשר ולשתות יין בסעודות מצווה: מילה, ופדיון בן וסעודת סיום מסכת.
ג) בסעודת מצוה  האמורה בסעיף ב' מותר לכל  המשתתפים לאכול אפילו אלו שלא סיימו את המסכת. 
היתרים לאכילת בשר הנובעים ממקרים מיוחדים: 
א)    ניתן להקל  לנשים בהריון ומניקות. 
ב)    חולה המעוניין בבשר. 
ג)    ראוי ונכון לחנך את הילדים שלא לאכול בשר בתשעת הימים. אסור לזרוק בשר שנותר משבת. יש לשמור בהקפאה או  לתת לילדים לפני גיל מצוות לאכול.  
הערה: פעמים שארוחת דגים תהיה מכובדת יותר מאכילת בשר עוף. יש לזכור, שההימנעות מאכילה נובעת גם מבטול הקרבנות בעטיו של חורבן בית המקדש. קרבנות הביאו מבשר בהמה או עוף ולזכרון הדבר אנו נמנעים מאכילה של בשר דוקא. 

3. רחיצת הגוף [רק למנהג אשכנז] 
מעיקר הדין מותר להתרחץ אפילו בערב תשעה באב (תענית ל ע"א) אולם מעיד הרמב"ם בהל' תעניות (ה,ו): 'משיכנס אב ממעטין בשמחה, וכבר נהגו ישראל שלא לאכול בשר בשבת זו (בשבוע שחל בו) ולא יכנסו למרחץ עד  שיעבור התענית'. 
השולחן ערוך (תקנא,טז)  מצטט מספר דעות ואינו מכריע. הרב עובדיה יוסף פוסק לספרדים,  שהאיסור חל רק בשבוע שחל בו תשעה באב. מנהג אשכנז להימנע כבר מראש חודש. 
בעיצומה של תקופת הקיץ, שנספגת הזיעה בגופנו הרחיצה היא בריאותית. מותר להתרחץ במים פושרים כדי להוריד את הזיעה ולהימנע מאמבטיה או מקלחת ממושכת שמטרתה הנאה ותענוג  מהמים.  

4. כביסה

ישנם איסורים הנוגעים לכביסה לא אפרט את ההלכות אבל אדגיש שתי נקודות חשובות: 
א)    כביסה שאינה דחופה -  כל הדברים שאינם נחוצים לשימוש בימים אלו (תשעת הימים) יש לדחות את כיבוסם לאחר תקופה זו. גם לאחר התקופה של תשעת הימים נכון להתחשב בעומס ולשלוח כביסה בהדרגה. 
ב)    מי שברשותו מכונת כביסה וזקוק לכבס ישתדל לכבס בצנעה ולא לשלוח למכבסה.  

רחיצה בבריכה למנהג אשכנז 

א.    אסור להתרחץ ולשכשך במים לתענוג. 
ב.     ילדים קטנים בגיל הגנים והכיתות הנמוכות מותר להם להתרחץ  להנאתם בבריכה באלו הימים החמים.  באופן כללי ילדים עד גיל מצוות יכולים לשחות ולהימנע ממשחקי מים. 
ג.    אנשים שמקפידים על שחייה יומית וקבועה לבריאותם יש להם על מה לסמוך ולהמשיך לשחות כל אחד ינהג לפי שקול דעתו.  מצד אחד, זו לא רחיצה לנקיון הגוף והסרת הלכלוך  ומצד שני זה לא רחיצה לשם תענוג ולכן קשה להכריע חד משמעית. 
שנזכה לבנין ירושלים ובית המקדש בקרוב בימינו

מנהג עדות המזרח 
למנהג  עדות המזרח הואיל ותשעה באב חל בשבת ונדחה ליום ראשון אין השנה הגדרה הלכתית הנקראת "שבוע שחל בו". היוצא מכך, שכל האיסורים ששייכים לשבוע שחל בו תשעה באב אינם קיימים. המשמעות המעשית היא, שמותר להתרחץ ולשחות ולהתגלח בשבוע זה. מצד שני נכון  שלא להסתפר במהלך כל השבוע.  כמו כן יש להימנע מלהתגלח כבר מיום חמישי שלפני שבת חזון על מנת להיכנס לתשעה באב כאבל.  (הרב עובדיה יוסף יחווה דעה ג,לט)