תשעה באב - תענית

"משנכנס אב ממעטין בשמחה" - מספר סיבות למיעוט השמחה בחודש אב.

חדשות כיפה ר' מרדכי ארצי 26/12/02 00:00 כא בטבת התשסג

" משנכנס אב ממעטין בשמחה " ( מסכת תענית דף כ"ו עמ' ב' ) .

הקדמה
אמרו חכמינו זצ"ל ( במסכת תענית דף כ"ו עמ' ב' ) חמישה דברים אירעו את אבותינו בתשעה באב ואלו הן :
א. נגזר על אבותינו , דור המדבר , שלא יכנסו לארץ ישראל .
ב. חורבן בית המקדש הראשון
ג. חורבן בית המקדש השני .
ד. נלכדה ביתר .
ה. נחרשה ירושלים לאחר החורבן .

א. נגזר על אבותינו , דור המדבר , שלא יכנסו לארץ ישראל .
כשחזרו המרגלים מתור הארץ מקץ ארבעים יום , ויוציאו דיבת הארץ לאמר : " הארץ אשר עברנו בה לתור אותה , ארץ אוכלת יושביה היא " . ( במדבר י"ג , ל"ב ) .
" ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו בלילה ההוא " ( שם י"ד, א' )
"אמר רבי יוחנן : תשעה באב היה . אמר להם הקב"ה אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות " ( מסכת תענית דף כ"ט ) .
הגזרה חלה רק על הזכרים מבן עשרים שנה ועד בן שישים שנה .
הסברים שונים נאמרו על חטאם של המרגלים . נביא כמה מהם .
מובא בגמרא במסכת ערכין ( דף ט"ו עמ' א' ) : " דבר גדול אמרו המרגלים באותה שעה , דכתיב כי חזק הוא ממנו , כביכול גם בעל הבית אין יכול להוציא כליו משם ."
פרוש הדבר שלא האמינו שהקב"ה יכול לגרש את שבע האומות מארץ כנען ,כל כך חזקים היו יושבי הארץ .
מה ראו להוציא דיבה על הארץ ? מובא בזוהר הקדוש :
"שאמרו אם יכנסו ישראל לארץ , יעבירו אותנו מלהיות ראשים , וימנה משה ראשים אחרים שהרי אנחנו זכינו במדבר להיות ראשים , אבל בארץ לא נזכה . ובשביל שלקחו עצה רעה לעצמם , מתו הם וכל אלה שקיבלו דבריהם" ( פרשת שלח ). ועוד ,כשיכנסו בני ישראל לארץ , ישימו עליהם מלך ואז ירדו הנשיאים מגדולתם .
ועוד , ידוע שמבואר בתורת החסידות על חטאם של אנשי דור המדבר מבחינה רוחנית – בני ישראל היו במצב של דבקות בה' , הם לא היו צריכים לטרוח לצרכי פרנסה משום שכל צרכיהם סופקו ע"י הקב"ה – מן , שליו ומים, ונשאר להם זמן פנוי ללימוד התורה .
אין פלא שלא רצו לעזוב את ה "גן עדן" שלהם ולהיכנס לארץ שבה יאלצו לעסוק בענייני העולם הזה : נטיעת עצים , לחרוש את האדמה וכו' .
תשובה נוספת נמצא בספרו " אהבת ישראל " של הרב ישראל בקמייסטר זצ"ל . היות ומשה שלח את המרגלים , הם היו צריכים להביא את תשובתם רק למשה ולא כפי שהם עשו שהביאו את תשובתם גם למשה וגם לכל עדת ישראל .
ב . חורבן בית המקדש הראשון
חורבן בית המקדש הראשון היה בימי צדקיהו המלך בשנת ג' אלפים של"ח – 3338 לבריאת העולם
כלומר לפני 2423 שנה . ( לפי ספר שנות דור ודור ) .
אנו קוראים בספר מלכים ב' ( כ"ה, ח-ט ) " ובחודש החמישי בשבעה לחודש היא שנת תשע עשרה שנה למלך נבוכדנאצר מלך בבל , בא נבוזראדן רב הטבחים , עבד מלך בבל, ירושלים . וישרוף את בית ה' ואת בית המלך ואת כל בית גדול שרף באש " . בספר ירמיהו ( נ"ד – י"ב ) אנו קוראים : " ובחודש החמישי בעשור לחודש היא שנת תשע עשרה שנה למלך נבוכדנאצר מלך בבל בא נבוזראדן רב הטבחים עמד לפני מלך בבל בירושלים וישרוף את בית ה' ואת בית המלך ואת כל בתי ירושלים ואת כל בית הגדול שרף באש " .
לכאורה רואים אנו שני זמנים שונים האחד בשבעה לחודש והשני בעשור לחודש .אלא , בשבעה נכנסו נוכרים להיכל ואכלו וקלקלו בו שביעי שמיני , ותשיעי סמוך לחשכה הציתו בו את האור והיה דולק כל היום כולו . והיינו דאמר רבי יוחנן : " אלמלא הייתי באותו הדור לא קבעתיו אלא בעשירי , מפני שרובו של היכל בו נשרף " .
ג . חורבן בית המקדש השני
ארבע מאות ותשעים שנה לאחר חורבן בית המקדש הראשון , חרב בית המקדש השני . אף הוא בתשעה באב . בשנת 3828 לבריאת העולם כלומר לפני 1933 שנים .
אביא בפניכם קטע מתוך קינות ליל תשעה באב :
" בליל זה יבכיון ויילילו בני . בליל זה חרב בית קודשי ונשרפו ארמוני,וכל בית ישראל יהגו ביגוני .ויבכו את השרפה אשר שרף ה' בליל זה תיילל מר עניה נחדלת ומבית אביה בחיים מובדלת ויצאה מביתו ונסגר הדלת והלכה בשבייה בכל פה נאכלת .ביום שלחה באש בוערת ואוכלת ואש עם גחלת יצאה מאת ה' " .
ד . נלכדה ביתר
לאחר 52 שנה מחורבן בית שני , נלכדה ביתר , אף היא בתשעה באב .
והיו האויבים הורגים באנשי ביתר ושפכו דמם כמים .
האגדה מספרת שעל יתד של מרכבה חרבה ביתר :
נוהגים היו כשנולד תינוק שתלו ארז וכשנולדה תינוקת שתלו שיטה . ובשעת נישואיהם היו קוצצים את האילנות ועשאום חופה . פעם אחת עברה בת הקיסר ונשברה יתד במרכבתה , קצצו עבדיה ארז ותקנוהו למרכבה . באו היהודים והתנפלו עליהם והיכום .הלכו הרומים ואמרו לקיסר מרדו בך היהודים . עלה עליהם .
ה . נחרשה ירושלים לאחר החורבן
" רבן גמליאל ורבי אליעזר בן עזריה ורבי יהושוע ורבי עקיבא היו עולים לירושלים . כוון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם . כוון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבית קודשי הקודשים . התחילו הם בוכים ורבי עקיבא משחק . אמרו לו מפני מה אתה משחק ? אמר להם : מפני מה אתם בוכים ? אמרו לו : מקום שכתוב בו "והזר הקרב יומת " (במדבר ג' – י' ) . עכשיו שועלים הלכו בו – ולא נבכה . אמר להם לכן אני משחק . שנאמר " ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו ( ישעיהו ח' – א' ) וכי מה עניין אוריה אצל זכריה ? והלא אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה . באוריה נאמר : " לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער " ( מיכה ג' – י"ב ) .
בזכריה נאמר : " עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ( זכריה ח' – ד' ) . עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה . עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת . ובלשון הזה אמרו לו : " עקיבא נחמתנו ! עקיבא נחמתנו ! "
סיום
מקדש ראשון מפני מה חרב ? מפני שלושה דברים שהיו בו : עבודה זרה , גילוי עריות ושפיכות דמים . אבל מקדש שני , שהיו עוסקין בתורה ובמצוות ובגמילות חסדים ,מפני מה חרב ? מפני שהיתה בו שנאת חינם . ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד 3 עברות : עבודה זרה , גילוי עריות ושפיכות דמים .
אומר לנו הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל : בית המקדש השני חרב בגלל שנאת חינם , בית המקדש השלישי יבנה כשתהיה אהבת חינם הבה נתחיל את היום שלנו בכל יום במצוות "ואהבת לרעך כמוך" כדי שנזכה לקרב פני משיח צדקנו במהרה בימינו אמן כן יהי רצון אמן ואמן .