קיצור דיני תשעה באב

הרב רונן נויבירט עם קיצור דיני תשעה באב: מלאכה, נעילת הסנדל, נשים בהריון, סעודה מפסקת, תפילות ומנהגי אבלות נוספים

חדשות כיפה הרב רונן נויבירט 04/08/14 11:25 ח באב התשעד

קיצור דיני תשעה באב
Shutterstock, צילום: Shutterstock

1.הקדמה

  • אמרו חז"ל במסכת תענית1 :"רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, כָּל הָעוֹשֶׂה מְלָאכָה בְתִשְׁעָה בְאָב אֵינוּ רוֹאֶה סִימָן בְּרָכָה לְעוֹלָם, וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, כָּל הָעוֹשֶׂה מְלָאָכָה בְתִּשְׁעָה בְאָב וְאֵינוֹ מִתְאַבֵּל עַל יְרוּשָׁלַיִם אֵינוֹ רוֹאֶה בְשִׂמְחָתָה, שֶׁנֶּאֱמַר, (ישעיה סו) "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם וְגִילוּ בָהּ כָּל אוֹהֲבֶיהָ שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאָבְּלִים עָלֶיהָ", מִכָּאן אָמְרוּ, כָּל הַמִּתְאַבֵּל עַל יְרוּשָׁלַיִם זוֹכֶה וְרוֹאֶה בְשִׂמְחָתָהּ, וּשְׁאֵינוֹ מִתְאַבֵּל עַל יְרוּשָׁלַיִם אֵינוֹ רוֹאֶה בְּשִׂמְחָתָהּ.".

  • מטרת צום תשעה באב הינה להתעסק בתשובה, באבלות על ביהמ"ק, בלימוד אגדות החורבן, סיפורי השואה וכדומה. אין המטרה של יום זה לחפש דרכים להעביר את הצום מהר ככל שניתן ע"י מלאכה שאינה חיונית, שינה, צפייה בסרטים (שאינם מענייני החורבן) וכו'. כדאי הוא בית מקדשנו שנקדיש למענו כראוי ולו יום אחד בשנה, גם אם הדבר "עולה" במחירו של יום חופשי, וכמובן שאין זה מן הראוי להשתמש ביום קדוש זה להשלמת כל ה"סידורים" שנצטברו במשך הזמן.

  • מותר וראוי לעסוק בתשעה באב בלימוד מענייני היום, כדוגמת לימוד מגילת איכה, אגדות החורבן ופירושיהם, ספרי השואה (כגון: אם הבנים שמחה, אש קודש וכו') וכדומה. יתר על כן, יש רבים המתירים ללמוד תורה בכל ענייןבתשעה באב, ובכל מקרה, עדיף להתעסק בכל לימוד תורה, גם אם זה לימוד ה"משמח את הלב" מאשר להתעסק בקריאת עיתונים ובשאר דברים שאינם מענייני הצום.

  • אין די ב"אמירת" קינות בתשעה באב. יש לקונן קינות. על מנת לזכות לכך, ראוי לכל אדם שיתכונן במעט לפני אמירת הקינות ע"י עיון בקינות, בביאוריהן ובמקורותיהן על מנת שיכיר את תוכנן, ויוכל ביתר קלות להתחבר לכאב ולטרגדיית החורבן שמאחוריהן. טוב לומר מעט בכוונה מהרבה ללא כוונה. בכל מקרה, אין להפוך את אמירת הקינות למרדף אחר החזן ולתחרות קריאה מהירה.

  • אין לעסוק בשיחות של שחוק וקלות ראש וכן בשיחות בנושאים של שמחה וחולין. אין זה מן הראוי לתכנן במהלך התענית טיולים ואירועים או לעסוק בכל דבר בטל, בבחינת תפיסת הטפל והנחת העיקר.

2.סעודה מפסקת

  • ע"פ המשנה במסכת תענית2 אין לאכול בסעודה המפסקת שני תבשילין. סעודה זו אמורה להיות מצומצמת וצנועה , בעצבות ובשפלות3. ע"כ נוהגין לאכול את הסעודה הגדולה לפני הסעודה המפסקת, להפסיק ע"י תפילת מנחה ואז לאכול את הסעודה המפסקת4. בכל מקרה, אין להפסיק בברכת המזון ומיד לגשת לאכילת הסעודה המפסקת, כי גורם לברכה שאינה צריכה5, אלא צריך להפסיק ממש בין שתי הסעודות ולהשתדל להקדים את הסעודה הראשונה ככל שניתן6.

  • לא ישביע את עצמו לחלוטין בסעודת הקבע כדי שתהיה אכילת הסעודה המפסקת אכילה הגונה וראויה7

  • נוהגים לאכול ביצה עם מעט אפר עליה זכר לאבלות ולחרבן. הביצה נחשבת כתבשיל ולכן אין לאכול תבשיל אחר.

  • יש לאכול פת עם הביצה כדי שתחשב לסעודה ונוהגים לאכול פת עם מעט אפר8.

  • קפה ותה9אינם נחשבים כתבשיל ומותרים.

  • דבר מאפה אינו נקרא תבשיל ומותר10, ולא יאכל דברי מאפה מענגים.

  • אין לאכול ולשתות בסעודה המפסקת דברים מענגים11שאינם הכרחיים (כגון: טיבול בקטשופ, שתיית בירה וכדומה) ובסעודת הקבע הראשונה, מותר לו לאכול כדרכו.

  • בסעודה המפסקת יש לישב12 ע"ג הקרקע ויולדת, מעוברת, חולה וזקן פטורין.

  • אין יושבים13 שלשה ביחד כדי שלא יתחייבו בזימון.

  • מותר לאכול אכילת ארעי לאחר הסעודה המפסקת14 עד שקיעת החמה, ומ"מ ראוי להתנות15 שיוכל לאכול עד השקיעה, ואם שכח להתנות יכול לאכול (אא"כ התנה בפירוש שלא יאכל יותר).

3.מעוברת, מינקת, יולדת וחולה

  • יולדת במהלך 30 יום16 מלידתה פטורה מלצום אא"כ בטוחה ביכולתה לצום. ומ"מ תשתדל לצום לפחות עד הבוקר17. אם החלה לצום וחשה שקשה עליה הדבר - תפסיק מיד.

  • מעוברת צמה כרגיל. אמנם, בכל מקום של ספק מחלה הנובעת מן הצום, כגון: חולשה יתירה, סחרחורות מעבר לרגילות, דפיקות לב, לחץ דם חריג וחום הנובע מהצום, יש מקום להקל18 ולאכול ובפרט בחודשי ההריון הראשונים. בכל מקרה מעין זה, רצוי לעשות שאלת רב אם ניתן. עכ"פ, אין להחמיר סתם ולסכן את ההריון חלילה.

  • מינקת צמה כרגיל. אמנם במקום שהתינוק יונק בלבד ואין לה די חלב וכן בכל חשש שהחלב יפסק כתוצאה מהצום יש מקום להקל19 ולאכול ולשתות כפי הנצרך לה. כאמור לעיל, רצוי לעשות שאלת רב בכל מקרה כנ"ל. עכ"פ, אין צורך20 לתת לתינוק היונק בלבד תחליפי חלב בכדי שלא להפסיק את הצום.

  • חולה שהתענית קשה לו אף שאינו מרותק21 למיטתו, מותר לו לאכול ולשתות ככל צרכו. אמנם, אם סובל ממיחושים בעלמא, כגון: כאב ראש או כאב בטן, לא יפסיק את הצום בשל כך.

  • מותר ליטול כדורים וגלולות. מי שחייב מים לבולעם, ישתמש במים בכמות מינימלית (ויש עניין לערב במים דבר מר, כך שלא תהיה הנאה מהמים).

  • בכל מקום שהותר לאכול ולשתות, אין צורך באכילת שיעורין22. אעפ"כ יש לאכול רק כפי הנצרך להתאושש ולהמשיך בתענית ככל שניתן - אין כל מושג הלכתי של "שבירת הצום". בכל מקרה, אין לאכול ולשתות מאכלי תענוגים .

4.תפילות

  • נוהגין להסיר הפרוכת בליל ת"ב ולתלותה מחדש במנחה.

  • ערבית: לאחר תפילת עמידה של ערבית אומרים קדיש עם תתקבל. לאחר מכן מגילת איכה, קינות "ואתה קדוש" וקדיש שלם ללא תתקבל.

  • תפילת שחרית : א"א פטום הקטורת ולא קרבנות למעט קרבן התמיד23 וי"ג מדות שהתורה נדרשת בהן.

  • אין נושאין כפיים בשחרית.

  • ציצית קטן : יש ספק לגבי הברכה24 ולכן טוב לישן בציצית.

  • מנהג העולם25 שלא לנשק הציציות בברוך שאמר ובקריאת שמע.

  • במנחה : המנהג הנכון לקרות פרשיות ק"ש עם התפילין . (אע"פ שהמשנ"ב26 כתב שיש להזהר בזה שלא יהא כלומד בתורה, כתבו רבים מן האחרונים27 שאין לחוש לכך כיוון שמתכוון מצד מצוות תפילין).

  • בתפילת "נחם" - כאשר מזכירים את "העיר האבלה החריבה הבזויה והשוממה" יש לכוון על מקום המקדש, אשר "שועלים הלכו בו".

  • אין זה מכבוד בית הכנסת לשבת בו יחפים ללא גרביים וע"כ ההולך בנעלי בית, אין לו להסירם בבית הכנסת28.

  • קידוש לבנה : אם חל תשעה באב ביום ה' ממתינים עם קידוש לבנה למוצ"ש כדי שיעשה מתוך שמחה ולא מתוך ניוול ואבלות29.

5.רחיצה וסיכה

  • רחיצה להעברת לכלוך מותרת , אמנם רק במקום הטינוף.

  • נטילת ידיים מותרת עד קשרי האצבעות.

  • אם שוטפים מאכלים או מדיחים כלים לצורך ארוחת הערב (לאחר חצות היום כמובן) יש להזהר30 שלא לשטוף במים חמים.

  • רחיצת הפה אסורה, אמנם מותר לצחצח במברשת ללא משחה ומים31 ובתנאי שלא יבלע. מי שיש לו צער גדול מאוד, יכול32 אף לשטוף במים ללא משחה ובתנאי שלא יבלע ולא יגיעו מים לגרונו.

  • שימוש בבשמים : הדבר נמצא במחלוקת האחרונים33 וראוי להחמיר אא"כ יש צורך גדול. בכל מקרה גם האוסרים דנו בהרחת בשמים כגון: טבק ובכל שימוש אחר לצורך תענוג . בשימוש בבשמים למטרות ניקיון גרידא כגון : דאודורנט - ניתן להקל34 בכל מקרה.

6.נעילת הסנדל

  • נעל שאינה עשויה מעור אך מחופה בעור35(מלמעלה או מהצדדים)- אסורה. ואם זוהי רצועה קטנה שאינה מחזיקה את הנעל - יש להקל36 בכך.

  • כיום שאין הבדל רב בין נעלי עור לנעלים אחרות, אין מקום להקל37 לחולה וליולדת בנעילת הסנדל אלא אם כן יש צורך גדול בכך.

7.איסור מלאכה

  • יש להימנע ממלאכה עד חצות אא"כ המלאכה חיונית. במה דברים אמורים : במלאכה ארוכה שמסיחה הדעת מן האבלות, אמנם מלאכה קצרה38 כגון: קשירה, הדלקת נר וכדומה מותרת.

  • מלאכת דבר האבד מותרת.

  • בישול למוצאי הצום: מותר מחצות היום.

  • עישון: הפוסקים התירו מחצות היום ויש להחמיר ולאסור לפחות ביום זה מדין "ונשמרתם לנפשותיכם מאד" וחמירא סכנתא מאיסורא.

8.מנהגי אבלות נוספים

  • אין יושבים על כסאות וספסלים עד חצות היום כאבלים ממש. מותר לשבת על ספסל נמוך. טוב לשים מפסיק בינו לבין הקרקע כך שלא ישב ע"ג הארץ ממש (ע"פ תורת הקבלה39), ברם למעוברות שהדבר קשה להם וכן לחולים (ובפרט לסובלים מבעיות גב) מותר לשבת כדרכם.

  • יש להצטער קצת גם במשכב - לדוג' : במקום שני כרים - לשים אחד (וניתן לגוון בשינוי).

  • אמירת שלום אסורה, ואסור אף לומר בוקר טוב ועונים בשפה רפה. ומודיעים למי שאינו יודע.

  • אין נוהגין40 לילך לבית הקברות בתשעה באב, ויסוד העניין בתורת הקבלה.

9.אבלות בעשירי באב

  • בעשירי באב נשרף בית מקדשנו וע"כ ממשיכים בו חלק ממנהגי האבלות עד חצות היום.

  • בשר ויין אסורים עד חצות אמנם תבשיל בשר מותר (כגון : מרק).

  • אסור לברך ברכת שהחיינו על בגד חדש.

  • שמיעת מוזיקה אסורה גם היא עד חצות היום.

  • לכבס, לספר, להתגלח ולרחוץ - אם חל תשעה באב ביום חמישי , מותרים מהבוקר41.ופוסקים רבים42 מתירים אף מהלילה ובתנאי שעושה כן דוקא לכבוד שבת, ולכן בכיבוס בגדי חול יש להחמיר ולחכות עד חצות היום.

1 דף ל:

2 פרק ד' משנה ז' וכן נפסק בשו"ע תקנ"ב א'

3 משנ"ב תקנ"ב י"ז

4 רמ"א תקנ"ב ט' בשם המהרי"ל

5 משנ"ב שם י"ד

6 שער הציון, שם י"ח

7 משנ"ב שם כ"ב

8 שו"ע תקנ"ב ו' ורמ"א שם

9 שע"ת תקנ"ב ד"ה "וכן לא יאכל".

10 אשל אברהם בוטשאטש

11 ע"פ הרמ"א תקנ"ב א'

12 שו"ע תקנ"ב ז'

13 תקנ"ב ח'

14 שו"ע תקנ"ג א'

15 מג"א תקנ"ג ב', משנ"ב תקנ"ג ב'

16 וכן להלכה גם לאשכנזים , ערוך השלחן תקנ"ד ז'-ח', יביע אומר חלק ז-או"ח סימן מט

17 שו"ת אבני נזר חלק או"ח סימן תקמ

18 פסקי תשובות, תקנ"ד ה'

19 עיין פסקי תשובות תקנ"ד ו' בשם החזו"א

20 שם

21 ערוך השלחן תקנ"ד ז'

22 ערוך השלחן תקנ"ד ז', ציץ אליעזר ח"י כ"ה ט"ז

23 משנ"ב

24 הגר"א

25 פסקי תשובות תקנ"ה ב'

26 בסימן תקנ"ה

27 ומובאים בפסקי תשובות תקנ"ה ג'

28 הרב שלמה אבינר, עם כלביא

29 משנ"ב תכ"ו ע"פ הרמ"א בדרכי משה בשם המהרי"ל

30 פסקי תשובות תקנ"ד כ"א

31 מנחת יצחק ק"ט

32 משנ"ב תקס"ז י"א בשם החיי אדם ואליה רבה

33 הש"ך ביו"ד רס"ה י"ב מיקל וכתב "שלא שמענו מזה" ואילו הבאה"ט תקנ"א ל"ט מביא גם דעות להחמיר .

34 ע"פ ביה"ל תקנ"ד ד"ה סיכה וע"ע פסקי תשובות תקנ"ד י"ד

35 שו"ע תקנ"ד ט"ז, משנ"ב שם ל"א

36 עיין פסקי תשובות תרי"ד ב'

37 מנחת שלמה צ"א

38 רמ"א תקנ"ד, כב

39 שערי תשובה

40 עיין פסקי תשובות תקנ"ט י"א

41 משנ"ב תקנ"ח ג'

42 עיין פסקי תשובות תקנ"ח ד'