לימוד הורים וילדים לכבוד חג השבועות

לימוד הורים וילדים לחג השבועות במגילת רות. מאת הרב ברוך אפרתי. חג שמח

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/05/20 12:46 ג בסיון התשפ

לימוד הורים וילדים לכבוד חג השבועות
לימוד תורה, צילום: shutterstock

 שאלות

  1. "וַיְהִ֗י בִּימֵי֙ שְׁפֹ֣ט הַשֹּֽׁפְטִ֔ים וַיְהִ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ וַיֵּ֨לֶךְ אִ֜ישׁ מִבֵּ֧ית לֶ֣חֶם יְהוּדָ֗ה לָגוּר֙ בִּשְׂדֵ֣י מוֹאָ֔ב" – מי האיש, והאם נהג כראוי כשירד מהארץ?

  2. "וְשֵׁ֥ם שְׁנֵֽי־בָנָ֣יו מַחְל֤וֹן וְכִלְיוֹן֙ אֶפְרָתִ֔ים מִבֵּ֥ית לֶ֖חֶם יְהוּדָ֑ה" – מהי משמעות המילה 'אפרתים'?

  3. "וַיִּשְׂא֣וּ לָהֶ֗ם נָשִׁים֙ מֹֽאֲבִיּ֔וֹת שֵׁ֤ם הָֽאַחַת֙ עָרְפָּ֔ה וְשֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖ית ר֑וּת" – מה לדעתכם המשמעות של השם 'רות'?

  4. ערפה עוזבת את נעמי, אך רות ממשיכה עימה- "וַתִּשַּׁ֤ק עָרְפָּה֙ לַֽחֲמוֹתָ֔הּ וְר֖וּת דָּ֥בְקָה בָּֽהּ". מתי נפגשו הצאצאים של רות וערפה?

  5. רות מתעקשת להשאר עם נעמי- "עַמֵּ֣ךְ עַמִּ֔י וֵֽאלֹהַ֖יִךְ אֱלֹהָֽי... וַתֵּ֔רֶא כִּֽי־מִתְאַמֶּ֥צֶת הִ֖יא לָלֶ֣כֶת אִתָּ֑הּ". מה נוכל ללמוד מהתנהגותה עבור מי שרוצה להתגייר?

  6. "וַתֵּלַ֣כְנָה שְׁתֵּיהֶ֔ם עַד־בּוֹאָ֖נָה בֵּ֣ית לָ֑חֶם"- כיצד מגיבות נשות בית לחם למראה נעמי השבה משדה מואב?

  7. נעמי מבקשת מנשות בית לחם- "וַתֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֔ן אַל־תִּקְרֶ֥אנָה לִּ֖י נָֽעֳמִ֑י, קְרֶ֤אנה לִּי֙ מָרָ֔ה". מפני מה נעמי שינתה את שמה מ 'נעמי' ל 'מרה'? 

  8. בעז מתבונן ברות אוספת שיבולים- "וַיֹּ֤אמֶר בֹּ֨עַז֙ לְנַֽעֲר֔וֹ הַנִּצָּ֖ב עַל־הַקּֽוֹצְרִ֑ים לְמִ֖י הַנַּֽעֲרָ֥ה הַזֹּֽאת?". מדוע נהג בעז כך, הרי זה לא כל כך צנוע להסתכל סתם על בנות יפות בשדות?

  9. "וַיֹּאכַל בֹּעַז וַיֵּשְׁתְּ וַיִּיטַב לִבּוֹ וַיָּבֹא לִשְׁכַּב בִּקְצֵה הָעֲרֵמָה" – מדוע בעז גדול הדור לא ישן בבית אלא בשדה?

  10. נעמי מצווה את רות להתקשט בבית, ולרדת לפגוש את בעז בלילה בשדה- "וְרָחַצְתְּ וָסַכְתְּ וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ וְיָרַדְתְּ הַגֹּרֶן". אולם רות לא התקשטה בבית ושינתה ממה שאמרה נעמי. מדוע נהגה כך רות?

  11. "וַיִּתֵּ֨ן ד' לָ֛הּ הֵֽרָי֖וֹן וַתֵּ֥לֶד בֵּֽן"- כיצד קראו לבנם של בעז ורות? 

  12. איזה מלך יצא מרות המואביה?

  13. "וְאֵ֨לֶּה֙ תּֽוֹלְד֣וֹת פָּ֔רֶץ פֶּ֖רֶץ הוֹלִ֥יד אֶת־חֶצְרֽוֹן" – מדוע יהודה קרא לבנו בשם 'פרץ'?

  14. מדוע אנו קוראים את מגילת רות דוקא בחג השבועות?

  15. פינת ההלכה- האם מותר לקשט את בית הכנסת בענפים ועלים לכבוד חג מתן תורה?

  תשובות

  1. שם האיש אלימלך, הגמרא (בבא בתרא צא) מסבירה שחטא- "היה רשב"י אומר, אלימלך מחלון וכליון גדולי הדור היו, ופרנסי הדור היו, ומפני מה נענשו? מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ". אסור לרדת מא"י ולגור בחו"ל, גם אם יש רעב בא"י. במדרש מובא חטא נוסף של אלימלך- "כיון שבאו שנות רעבון, אמר: עכשיו יהיו כל ישראל מסובין בקופתן על פתחי, וזה בא בקופתו וזה בא בכפיפו! מה עשה? עמד וברח מפניהם". הוא ברח מלתת צדקה

  2. באר רש"י בתי אפשרויות- "חשובים. ראה חשיבותו, שהרי השיא עגלון מלך מואב את בתו למחלון. דבר אחר 'אפרתים'- בית לחם קרויה אפרת"

  3. הגמרא (בבא בתרא יד) אומרת- "אמר רבי יוחנן, למה נקרא שמה רות? שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות" רות מלשון רוויה. ובמדרש הזהר כתוב שרות באה מהמילה 'תור' שהיא ציפור טהורה.

  4. גולית הפלשתי יצא מערפה, ונפל ביד דוד שיצא מרות, כפי שאומרת הגמרא (סוטה מב)- "ותשק ערפה לחמותה ורות דבקה בה, אמר רבי יצחק- אמר הקדוש ברוך הוא: יבואו בני הנשוקה ויפלו ביד בני הדבוקה"

  5. כתב רש"י- "מכאן אמרו רבותינו ז"ל: גר שבא להתגייר מודיעים לו מקצת עונשים, שאם בא לחזור בו יחזור. שמתוך דבריה של רות אתה למד. שאמרה לה נעמי אסור לנו לצאת חוץ לתחום בשבת, ענתה רות באשר תלכי אלך, אמרה נעמי אסור לנו להתייחד נקבה עם זכר, ענתה רות באשר תליני אלין. אמרה נעמי עמנו מובדלים משאר עמים בשש מאות ושלש עשרה מצות, ענתה רות עמך עמי. אמרה נעמי אסור לנו עלינו ע"ז, ענתה רות אלהיך אלהי"

  6. הן מתפלאות לראות אותה כל כך עניה ובודדה, כדברי רש"י- "אמרו הזאת נעמי שהיתה רגילה לצאת בצבים ובפרדים (כעשירה)?! חזיתם מה עלתה לה על אשר יצאתה לחוצה לארץ?"

  7. "כִּי הֵמַר שַׁדַּי לִי מְאֹד! אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי (לחו"ל), וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי ד' (לא"י). לָמָּה תִקְרֶאנָה לִי נָעֳמִי? וַד' עָנָה בִי וְשַׁדַּי הֵרַע לִי"

  8. הגמרא (שבת קיג) אומרת- "וכי דרכו של בועז לשאול בנערה?! אלא אמר ר' אלעזר- דבר חכמה ראה בה, שני שבלין לקטה, שלשה שבלין לא לקטה. במתניתא תנא- דבר צניעות ראה בה". הוא ראה שהיא אוספת רק שתי שיבולים ולא שלוש, כמו הלכות 'לקט' לעניים. וגם ראה שהיא אוספת חיטים בצניעות ולא מגלה את גופה כשהיא מתכופפת. הוא רצה להכיר אשה חכמה וצנועה לנישואין.

  9. רבי פנחס בר חמא (במדרש רות רבה ה) מסביר שהוא ישן בשדה כדי לדאוג לכך שעבדיו יתנהגו שם בצניעות בלילה

  10. במדרש תנחומא מבואר שהיא לא רצתה שיראו אותה ויחשבו שהיא אשה שמסתובבת בלילה מקושטת בלי צניעות, ולכן התקשטה רק עבור בועז בשדה ולא לפני כן בביתה

  11. עובד

  12. דוד, ושושלת המלוכה עד המלך המשיח

  13. היו לתמר ויהודה תאומים, זרח ופרץ. זרח הוא את ידו ראשון מהבטן, אך אז פרץ עקף אותו והתפרץ החוצה- "וַיְהִי בְלִדְתָּהּ, וַיִּתֶּן (זרח) יָד, וַתִּקַּח הַמְיַלֶּדֶת וַתִּקְשֹׁר עַל יָדוֹ שָׁנִי לֵאמֹר זֶה יָצָא רִאשֹׁנָה. וַיְהִי כְּמֵשִׁיב יָדוֹ וְהִנֵּה יָצָא אָחִיו. וַתֹּאמֶר- מַה פָּרַצְתָּ עָלֶיךָ פָּרֶץ? וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פָּרֶץ". זרח ופרץ מבטאים שתי גאולות של ישראל- חיצונית ופנימית, כמו זריחת השמש ופריצת הלבנה המתמלאת.

  14. א.משום שהמגילה התרחשה בימי הקציר, כמו ימי חג השבועות. ב." ללמדך שלא ניתנה תורה אלא על ידי יסורין ועוני" (מדרש זוטא רות). ג.משום שעניינה של התורה הוא 'ממלכת כהנים' ע"י משיח בן דוד. ד.משום שיסוד התורה הוא חסד כמו במגילת רות. ה.משום שבעז היה ראש הסנהדרין, וידע לתקן את הדור מתוך תורתו.

  15. ברמ"א הביא ראשונים שנהגו כן (הטעם- כמו הר סיני שהיה פורח, כמו התורה שמפיצה ריח טוב בעולם), אך הגר"א כתב שיש בזה איסור תורה של חוקות הגויים (כך נוהגים הנוצרים). למעשה יש מנהגים לכאן ולכאן.

 לימוד מהנה!