ראש השנה ראש השנה הוא זמן לשחרר ולדעת שלא הכל בשליטתנו

ראש השנה וימי התשובה ויום כיפור הוא הזמן להתמלא בכוחות חדשים של התחדשות. גם אם נדמה שהם נגמרו, שכבר אין מילים לתפילות ולתחינות – זה בדיוק הזמן פשוט להתמלא בזה. לא צריך לעשות הרבה בשביל זה, פשוט להיות

חדשות כיפה מירב טובול כהנא 22/09/22 12:19 כו באלול התשפב

ראש השנה הוא זמן לשחרר ולדעת שלא הכל בשליטתנו
צילום: shutterstock

רווקות בראש השנה
רוחות של התחדשות באוויר; וימי דין, תשובה וסליחה; וגילו ברעדה; ויש קצת התכנסות פנימה – אישית ומשפחתית. התחושה שגם השנה זה לא צלח, גם השנה לא מצאתי את שאהבה נפשי; תחושה של תקיעות, של עמידה במקום. ואולי יש גם קושי להיות שוב בבית הכנסת; להיפגש עם המבטים..., עם השאלות שכבר לא נשאלות [או שכן...]; אולי אפילו קשה לעמוד מול האיחולים שבאמת באים מלב אוהב – שהשנה, כן, השנה זה יקרה.

מאותגרי פוריות בראש השנה
שנה חדשה ושוב בטן ריקה... שנה של תפילות ודמעות להתמלא; שנה שנדמה שכולן זכו בהיריון ובידיים מלאות; ורק אתם מתרוצצים בין טיפול לטיפול, דקירות וזריקות הורמונים, לעתים נדמה שהנה באה הישועה...
אבל אתם קורסים לתוך הפלה.
נקרע/ת בקריאת התורה על עקרותה של שרה וחנה, מרגיש/ה את כל העיניים ננעצות בך – מתפללות עבורך; או דומעים בשקט ויודעים שאף לא אחד יודע למה, ומה עברתם השנה...
אָחוֹת קְטַנָּה תְּפִלּוֹתֶיהָ... אֵל נָא רְפָא נָא לְמַחֲלוֹתֶיה.. תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ

ראש השנה וימי התשובה ויום כיפור הוא הזמן להתמלא בכוחות חדשים של התחדשות. גם אם נדמה שהם נגמרו, שכבר אין מילים לתפילות ולתחינות – זה בדיוק הזמן פשוט להתמלא בזה. לא צריך לעשות הרבה בשביל זה, פשוט ל ה י ו ת ולספוג את תוכן ההתחדשות שהקב"ה מפזר עלינו.
מָתַי תַּעֲלֶה בִּתְּךָ מִבּוֹר, וּמִבֵּית כֶּלֶא עֻלָּהּ תִּשְׁבֹּר... לְהָתֵם וְכַלֵּה מְכַלוֹתֶיהָ תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ

ויש דברים שבאמת בסופו של דבר נדמה שחלון הזדמנויות נסגר... שהישועה כפי שציפינו לה כבר לא תבוא.

גם לזה נועדו הימים הנוראים-הנשגבים לרפא אותנו. הזדמנות להמלכת ד' מעומק; לדעת שיש דברים שהם לא בשליטה בכלל ולשחרר, למרות הקושי! בורא עולם מנהיג את העולם ברחמיו על פי רצונו, שפעמים נסתר [ואף מה שגלוי מוגבל מאוד...] ולא מובן. בידיו בלבד.

"קרוב ד' לנשברי לב ואת דכאי רוח יושיע" [תהי' לד, יט]; זו יכולה להיות נחמה עמוקה וגדולה כשנדמה שהמציאות לא מחייכת. להיות עטופים בקרבת ד' ולהתנחם בה, גם אם דברים אינם מסתדרים בדיוק לפי הרצונות והתקוות. זו המלכה שורשית ויסודית של הקב"ה עלינו.

ואפשר, אולי, שהתהליך הזה יאפשר הפניית המבט לאזורים המוארים והפשוטים שבחיים, לשמוח בהם; אולי הוא גם יפתח כיוונים חדשים, כאלו שלא היו על הפרק בכלל. אפשרויות כאלו שיכולות לנבוע רק ממקום תקוע.

ומי שזכו? יודעים היטב שיש להם המון על מה להתפלל ולהתחנן. זקוקים לסיעתא דשמייא על כל צעד וצעד ובכל דבר ועניין.

עיקר התפילה בימים אלו היא לזכות ל"באור פניך יהלכון"; בכל מקרה, מצב או עניין שעוברים עלינו - לזכות להרגיש את הנוכחות האלוקית שבחיינו ולפעול לפיה ומכוחה.

חִזְקוּ וְגִילוּ כִּי שֹׁד גָּמַר, לְצוּר הוֹחִילוּ בְּרִיתוֹ שָׁמַר לָכֶם, וְתַעֲלוּ לְצִיּוֹן וְאָמַר סֹלּוּ סֹלּוּ מְסִלּוֹתֶיהָ תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ!