התרת נדרים באמצעות הזום - למבודדים

הרב יוסף צבי רימון יערוך התרת נדרים בזום בערב ראש השנה, עבור מי שאינם יכולים לצאת מבתיהם: "התרת נדרים בערב ראש השנה היא מנהג לחומרה, וניתן לסמוך במציאות שלנו לכתחילה ולקיימה דרך הזום לנמצאים בבידוד או בקבוצות סיכון או צורך אחר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/09/20 17:15 כח באלול התשפ

התרת נדרים באמצעות הזום - למבודדים
הרב י"צ רימון, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

עשרות אלפי בתי אב בישראל שוהים כעת בבידוד ואינם יכולים להשתתף בתפילות ראש השנה במניין. בקהילות השונות ברחבי הארץ ישנה התארגנות לתקיעות שופר עבור המבודדים, וכעת ישנו פתרון הלכתי לכך שהם אינם יכולים להשתתף בהתרת הנדרים המסורתית של ערב החג. הרב יוסף צבי רימון, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, ויו"ר 'סולמות'. פסק כי ניתן לקיים את המנהג באמצעות הזום ואף יערוך מחר (ו'), ערב ראש השנה, בשעה 10:00 בבוקר, התרת נדרים לכל המעוניין.

תפילות ראש השנה בבידוד

"לכתחילה בוודאי יש לעשות התרת נדרים בפני בית דין, אך במקרה הצורך, כגון אדם שנמצא בבידוד או באישפוז או שחושש לצאת מהבית בגלל הקורונה ניתן לעשות התרת נדרים באמצעות זום ועקרונית אפילו באמצעות טלפון, הלכתית ניתן לבצע זאת לאור הסיבות הבאות. ראשית כל מדובר בשעת הדחק ויש להקל. שנית, ניתן להסתמך על כך שהשו"ע מאפשר במצבים מסוימים התרת נדרים בכתב כאשר האמצעים הדיגיטליים הם המקבילה לכך, כאשר גם הנודר וגם המתירים רואים זה את זה ומשוחחים זה, דבר הנחשב כנוכחות לפני בית דין."

הרב רימון מסביר כי ההתייחסות ההלכתית הקיימת היא לגבי התרת נדרים פרטית הנעשית במהלך השנה, "התרת נדרים בערב ראש השנה, היא רק מנהג לחומרה, ובהחלט ניתן לסמוך על ההיתרים ולעשות התרת נדרים באמצעות זום, כאשר שלושה אנשים שהם בית הדין ישבו יחד, ויתירו לאחרים – על פי הנוסח המוכר בסידורי התפילה."

להצטרפות להתרת הנדרים שתערך מחר (יום שישי) בשעה 10:00