בצל הקורונה: הלכות תקיעת שופר

הרב אלי רייף מציג את הלכות תקיעת שופר עבור מנייני החצרות, שרבים עלולים לא להכיר את ההלכות. מה הוא המשך הזמן הנכון לכל תקיעה? האם מותר להחליף שופרות? והאם מותר לשים מסכה על קצה השופר?

חדשות כיפה הרב אלי רייף 07/09/20 18:06 יח באלול התשפ

בצל הקורונה: הלכות תקיעת שופר
צילום: shutterstock

השנה רבים לא יתפללו בבתי כנסת, וייתכן שלא יהיה ביניהם מי שבקי בהלכות תקיעת שופר, לכן כדאי ללמוד כבר כעת ולהכיר את כללי היסוד למנוע מבוכה ודיונים, יש סרטונים בהירים ברשת (יש שיעור טוב של הרב מלמד). השנה תוקעים רק ביום השני והתקיעות מדרבנן ולכן בספק אפשר להקל.

קיצור התפילות ופטור משמיעת שופר לנשים: הרב הראשי בהנחיות מיוחדות לראש השנה

נציין רק כמה מכללי היסוד - המעשיים והשכיחים.

1. משך התקיעה/שברים/תרועה לכתחילה לפחות באורך של 9 כוחות=טו (בפועל 1.5-2 שניות), ובדיעבד יוצאים באורך של 3 כוחות. לכן למעשה אם התחילו לתקוע, ותוך כדי נוצר קושי בהוצאת הקול, תמיד עדיף לעצור ולקטוע מאשר להמשיך, כי מסתבר שכבר יצאו ידי חובה.

2. שברים-תרועה: לכתחילה אורכה י"ח כוחות (כארבע שניות). וכך אורך התקיעה שלפניה ושלאחריה (בדיעבד אם עשה מעל 9 כוחות יצא). וגם כאן אם יש קושי בתרועה שאחרי שברים (הקושי השכיח) עדיף לקצר בתרועה ולעצור, כי מן הסתם כבר נעשו 3 כוחות ויצאו ידי חובה.

3. יוצאים ידי חובה בכל מנעד של קול בין שהוא צלול/צרוד/עולה ויורד.

4. תקלה/טעות - כלל האצבע הוא השוני בין נתקל לטעה.

נתקל = ניסה להתחיל תקיעה/שברים/תרועה, ולא הצליח להתחיל כראוי, כגון שיצאה רק נשיפה - תוקע שוב את אותה תקיעה שלא הצליח מחדש כראוי פעם נוספת. וכך גם אם נתקע אחר שבר, חוזר ותוקע שוב רק את השברים מחדש.

טעה = כגון שהחליף בין התקיעות, לדוגמה במקום שברים תרועה או הוסיף אחרי שברים עוד תרועה וכדומה, כלומר כשעשה שלא כסדר שצריך - חוזר ומתחיל מהתקיעה שלפני כן.

5. תוקע שנחלש/נתקע תוך כדי התקיעות או שיש בעיה עם השופר כגון שהשופר התרטב מהרוק וקשה לתקוע בו, אפשר להחליף שופר, וכן כל אחד אחר שיודע לתקוע מעל גיל מצוות יכול להחליפו, וימשיך לתקוע, ולא צריך להתחיל מהתחלה, אלא מהתקיעה של אותה שלישיה שבה נעצרו. השנה יש לשים לב שלא מעבירים שופר מפה לפה!

6. עיקר חובת תקיעות הן 30 תקיעות - ומי שבבידוד וכדומה מספיק שישמע 30 תקיעות. כדאי לשלוח מייל מקדים למתפללים לברר מי בבידוד או נבצר ממנו לבוא לתפילה, כדי לנסות לסייע בשליחת בעל תוקע אליו.

7. אפשר לתקוע גם מרחוק וגם למי שנמצא מאחורי דלת, והעיקר שישמע את קול השופר.

8. מומלץ לתוקע ולמקריא לעשות ביניהם חזרה אחת לפני ראש השנה כדי להתאמן על סנכרון.

9. מותר לשים מסכה רפואית על קצה השופר למנוע נתז -זה לא משפיע על הקול. כדאי שהתוקע השנה לא יעמוד במרכז הציבור אלא מקדימה בשל הנתז שיוצא מהשופר.

ויהי רצון שיתקבלו תפילותינו.