ראש השנה – תחילת ההשקעה

ראש השנה ביהדות מסמל את תחילתה של השנה החדשה מדוע נבחר דווקא תאריך זה ? לכאורה התחלה חדשה צריכה להיות באביב עת העולם כולו מתעורר לחיים ?

חדשות כיפה חגי גרוס מנכ''ל ''צהר'' . 06/09/04 00:00 כ באלול התשסד

אנו ניצבים ערב השנה החדשה אשר תחילתה בחודש תשרי וסיומה בחודש אלול.

ראש השנה ביהדות מסמל את תחילתה של השנה החדשה מדוע נבחר דווקא תאריך זה ? לכאורה התחלה חדשה צריכה להיות באביב עת העולם כולו מתעורר לחיים ? (ואכן על פי המקרא ראש השנה הוא חודש ניסן ...)

חז"ל מלמדים אותנו כי בתשרי נברא העולם... כלומר תחילת ההתחלות הייתה בתשרי . המערכת כולה העולם כולו התחיל את מסעו בזמן ובמרחב בחודש תשרי . נכון הוא הדבר כי באביב אנו רואים פריחה והתחדשות אולם באביב אנו רואים רק מעל פני השטח, לאמיתו של דבר הדברים החלו הרבה קודם בתקופת הסתיו.

נמשיל את הדבר לפריחתו של החצב כאשר אנו רואים את העלים מבצבצים מתוך האדמה ושואפים כלפי מעלה הרי שזהו אמצעו של התהליך, התהליך עצמו החל הרבה קודם עת הבצל החל מספק מים ומינרלים לצמח אשר התחיל לפלס את דרכו בין רגבי האדמה עד אשר פרץ החוצה. כן הדבר גם בטבע. האביב היא הפריצה החוצה היציאה אל אור השמש המלטף אולם התהליך עצמו החל עוד קודם עם תחילתו של הסתיו עם תחילת השנה בתשרי.

"מת אב ומת אלול ומת חומם ..."כך שר צביקה פיק בשירו המפורסם. הקיץ, החום, האבק והלאות מסמלים את המות, שבירת הקיץ תחילת הסתיו מסמלת את ההתעוררות את תחילתם של החיים את ההתחדשות. אומנם מדובר על תקופה בה ההתחדשות היא נסתרת, בה העולם כולו אוגר כוחות לקראת הפריצה לקראת היציאה אל האור אולם דווקא לתהליך זה יש חשיבות מרובה , דווקא לזמן זה יש להקדיש את מירב המאמצים והכוחות על מנת שבסיס הצמיחה יהיה איתן, על מנת שיסודות הפריחה יהיו חזקים.

כך הדבר בעולם הטבע , כך הדבר גם בעולמנו אנו בבניין האישיות, הזוגיות והאינטימיות.

כמו מחזור הטבע כך גם מעגל החיים מאופיין בעליות וירידות פסגות ותהומות. היהדות סימנה את תחילתו של המעגל דווקא בתשרי כמו ללמד אותנו כי את עיקר ההשקעה , את מירב המאמצים יש להקדיש להכנה, לתהליך, לחלק הנסתר מן העין. באם כל הכוחות ירוכזו בחלק זה של החיים אז ממילא הפריחה והלבלוב ייהנו מחיוניות אדירה אשר תדחוף את הזוגיות ותשמר אותה זמן רב.

בעמדנו ניצבים על סיפה של השנה החדשה עלינו לערוך את חשבון הנפש הלאומי , הזוגי והאישי. זו ההזדמנות שלנו לחשוף ולגלות את נקודות החוזק והתורפה, את העוצמות והחולשות. יש להבין כי זו ההזדמנות למחוק את העבר , להתנער משיירי המות הרוחני אשר דבק בנו בתקופת החום המתיש ולהתחיל להשקיע את האנרגיה בבניה,בבניית הזוגיות בפרט והיחסים הבין אישיים בכלל. במידה ונשכיל לעשות זאת אזי נגיע כולנו לתקופת האביב מחוזקים שבעתיים. אז נזכה לפריחה ולבלוב רוב ימות השנה.

שנה טובה.