חמץ שעבר עליו הפסח, בתקופת הקורונה

האם מותר לקנות מוצרי חמץ במרכול שאין לו תעודת מכירת חמץ לנוכרי מרבנות מוכרת ומוסמכת, במיוחד כשאין אפשרות לקנות במרכול שערך "מכירת חמץ"?

חדשות כיפה הרב משה ביגל 26/04/20 13:06 ב באייר התשפ

חמץ שעבר עליו הפסח, בתקופת הקורונה
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

האם מותר לקנות מוצרי חמץ במרכול שאין לו תעודת מכירת חמץ לנוכרי מרבנות מוכרת ומוסמכת, במיוחד כשאין אפשרות לקנות במרכול שערך "מכירת חמץ"?

תשובה:

ככלל אין לקנות בחנויות שאין להם תעודת "מכירת חמץ". כמו שאין לקנות בחנויות שמחללות שבת, כדי לעודד את החניות בישראל, לשמור על ההלכה.

בימים אלו, לאנשים המוגבלים בבחירת המרכול שבו קונים את מוצרי המזון, ניתן להקל, כדלהלן:

  • מוצרים שהם חמץ ממש, כמו: אטריות, מאפים, בצקים וכדומה אין לקנות במקום שלא עשה "מכירת חמץ " ע"י רבנות מוכרת ומוסמכת.
  • מוצרים שהם ספק חמץ, כמו: משקאות אלכוהוליים מחו"ל (אלכוהול בחו"ל נעשה לעיתים מחיטה), מוצרים המכילים רכיבים רבים שאין אנו יודעים אם הם מכילים חמץ. או שכמות החמץ קטנה ובטלה במאכל וכן גם ויסקי שעשוי בוודאות מחמץ, ניתן להקל בימים אלו לקנות במרכול שלא ערך "מכירת חמץ" .

הרחבה והנמקה:

חמץ ודאי, שעבר עליו הפסח:

יהודי שהשהה בפסח חמץ ברשותו, עבר על איסור מן התורה: "שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם". חכמים קנסו יהודי כזה ופסקו שחמץ של יהודי שעבר עליו הפסח – אסור בהנאה. זאת גם אם החמץ הושהה בבית בשוגג, מפני החומרה של איסור חמץ. אבל אם החמץ נמכר לנוכרי, גם אם הוא נמצא בביתו של היהודי, הוא לא עבר על האיסור והחמץ מותר באכילה לאחר הפסח.

ספק חמץ שעבר עליו הפסח

משקאות חריפים המיוצרת בחו"ל הם ספק חמץ, שכן לעיתים האלכוהול נעשה מחיטה ולעיתים מתפוחי אדמה וכדומה. (נציין שיש משקאות חריפים שיש בהם בעיות כשרות אחרות , ואסורות כל השנה). בנוסף יש פוסקים הסוברים שאלכוהול הנוצר מאדים של חיטה, כפי שמייצרים משקאות חריפים (כולל ויסקי), אינו אסור מן התורה אלא רק מדרבנן

בדין ספק חמץ שעבר עליו הפסח, יש מחלוקת בין הפוסקים: יש מתירים בהנאה ואוסרים באכילה ויש מתירים אף באכילה, כדין כל ספק באיסור דרבנן.

 כמו כן ניתן לצרף את דעות הפוסקים שאיסור ההנאה חל על בעל החמץ, שפשע ולא מכר את החמץ לנוכרי. אבל הקונה אינו הבעלים של החמץ ולא אותו ביקשו חכמים לקנוס.

לכן ניתן להתיר, בדיעבד, לקנות בשעת הדחק במרכולים שלא עשו "מכירת חמץ"

לגבי ויסקי שנעשה בוודאות מאדים של חיטה, יש המצריכים גם שייתן כסף לצדקה כדי שלא תהיה לו הנאה שלמה מחמץ זה ויודגש, אגב עניין זה, שאין לסמוך בדרך כלל על המוכר בחנות בכל מה שקשור לכשרות, אלא רק על תעודה חוקית מרבנות מוסמכת.