הרב שמואל אליהו: "אסור להזמין משלוח של אוכל חמץ שיגיע לאחר הפסח"

רבה של צפת התארח בראיון ב"לייב כיפה", הרב השיב לשאלות הצופים והשיב על: האם מותר להשתמש ב-ZOOM בליל הסדר? כיצד ניתן להגעיל כלים בבית? האם מותר לאשכנזים לאכול קטניות השנה? והאם ניתן להזמין מהסופר אוכל חמץ שיגיע לאחר הפסח?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 03/04/20 00:10 ט בניסן התשפ

הרב שמואל אליהו: "אסור להזמין משלוח של אוכל חמץ  שיגיע לאחר הפסח"
הרב שמואל אליהו ב"לייב כיפה", צילום: כיפה

לקראת חג הפסח, ובתקופה בה הציבור נמצא במגננה מנגיף הקורונה, עולות שאלות רבות הלכתיות בתקופה זו. לשם כך הזמנו אתהרב שמואל אליהו, רבה של צפת לשאלות ותשובות ב"לייב כיפה" שנשאלו על ידי הצופים. הרב ענה על תשובות רבות בנושא הפסח, הגעלת כלים, שימוש באפליקציית זום, הזמנת אוכל חמץ מבעוד מועד בפסח, ועריכת ליל הסדר בלי ההורים.

הנה מספר שאלות שעלו בשידור:

הגעלת כלים

 שאלה: כיצד ניתן להגעיל כלים בבית?

תשובה: ניתן לצפות בסרטון שהכנתי בנושא, אך רוב הכלים היום קל להכשיר אותן משתי סיבות: האחת- הכלים ברובם הם נקיים, וכשכלי נקי קל להכשיר אותו. השנייה- לכולנו בבית יש גז עם להבה חזקה, וסיר שבתוכו מים רותחים מבעבעים ניתן להכשיר בתוכו כלים רבים למעט חרסינה, וצלחות שיש בנושא מחלוקת. אך כוסות, סירים וכלים מפלסטיק ניתן. באתר כיפה מופיעים הפרטים בהרחבה. אגב הסיר בו מגעילים לא צריך להיות כשר לפסח אלא יש לשים מעט סבון כלים בתוך המים הרותחים.

קטניות

שאלה: בשל המצב הקשה השנה, האם לאשכנזים מותר לאכול השנה קטניות? 

תשובה: אם הייתה מציאות של חוסר מזון אז היו מקלים בעניין, אך המצב הוא לא כזה. הסופרים מלאים, ברוך ה', לכן אין שינוי בנושא. אני כן אגיד, אבי אמר לי שלפני קום המדינה ההקפדה הייתה על קטניות יבשות אך לא על קטניות ירוקות. לפי דעתו, בארץ ישראל ניתן להתיר קטניות ירוקות, כמו שנהגו האשכנזים בארץ ישראל. אז ניתן להקל בקטניות ירוקות מי שמאוד רוצה.

שאלה: האם לדעת הרב לפתית וסויה הן קטניות?

תשובה: גם אבא וגם הרב אברהם שפירא ז"ל פסקו שלפתית אינה קטניה, לגבי סויה יש מחלוקת. אך בכל מקרה מוצרים שבהם מעורבבים קטניות כמו סויה או לפתית, כמו בשוקולד, הם מותרים לאכילה גם לאלו המקפידים על קטניות. לפי המשנה הברורה, בניגוד לחמץ, אם יש אוכל שמכיל בתוכו קטניות הוא מותר, גם למי שמקפיד על קטניות.  

אינטרנט ו-ZOOM

שאלה: בתקופה שבה מזמינים מצרכים באינטרנט, האם מותר להזמין אוכל חמץ שיגיע לאחר הפסח, או שזה בגדר בעלות על חמץ במהלך הפסח?

תשובה: לא להזמין אוכל חמץ הביתה לפני פסח. אין להזמין, יש מספיק אוכל במדינה. יכול להיות שיהיה חוסר של כמה מוצרים, אך אנו לא בתקופה של מלחמה שאין מה לאכול. יש אוכל ובשפע.   

שאלה: מה דעת הרב בעניין הפסיקה של רבני צפון אפריקה, המתיר שימוש באפליקציית ZOOM במהלך ליל הסדר?

תשובה: צריך לדעת להבחין בין רבנים לפוסקים. לא כל רב הוא פוסק ולדעתי מהרשימה רק הרב אברג'ל הוא פוסק, אך הוא לא הסכים על חתימה על המסמך, הוא התיר רק במקרה של פיקוח נפש. אני לא מכיר פוסק שיתיר להשתמש ב-ZOOM בחג.

כיבוד הורים

שאלה: יש הורים שדורשים מהילדים להגיע בכל זאת אל ליל הסדר, על מנת לא לעבור אותו לבד, בשם כיבוד הורים זה אפשרי?

תשובה: כולנו ראינו מה קרה בבני ברק, אין מקום להתיר ללכת להורים. מי שאוהב את הוריו צריך לשמור עליהם ולא ללכת, הכאב פחות חמור מאשר אם ההורים ידבקו חלילה. עצה טובה שכל אחד מהילדים והנכדים שיכתוב להורים לפני משהו לפסח שהם יוכלו לקרוא בסדר. או העצה של הרב רימון, שלפני החג ידברו עם ההורים וישירו את שירי ההגדה יחד.

צפו בשידור המלא:

https://www.facebook.com/www.kipa.co.il/videos/229656238416939/