הצעה לימי הקורונה: ליל סדר לבד אבל ביחד

איך מנצחים את הקורונה, הרי אי אפשר שליל הסדר הזה יהיה כולו מרור. אי אפשר להשאיר אנשים בודדים מחוץ לסדר, ומה עושים כשהשנה אי אפשר באמת להזמין?

חדשות כיפה הרב ליאור אנגלמן 02/04/20 16:00 ח בניסן התשפ

הצעה לימי הקורונה: ליל סדר לבד אבל ביחד
ארכיון, צילום: shutterstock

ליל הסדר השנה הולך להיות שונה, כולם מבינים זאת. ההרכב המשפחתי הגדול, המתוכנן מראש, לא יתממש, ובמקומו ייערכו סדרים שונים ומשונים בהרכבים מפתיעים. חלקם לא פשוטים. שבוע לפני ליל הסדר ומי שיודע באיזה הרכבה יקיים השנה את הסדר – שיקום. 

סבים וסבתות שחיכו לסדר המשפחתי השנתי, ייאלצו לעשות את הסדר לבד. אולי יהיו אלה זוג קשישים. אולי איש לבדו, אישה לבדה. כל מי שהצטווה להיכנס לבידוד בשבועיים הסמוכים לפסח ימצא את עצמו עורך סדר לבדו בחדרו, או לשמוע מבעד לדלת את הסדר המשפחתי בלי שיוכל להצטרף. זוגות צעירים שלא דמיינו לערוך סדר כל כך מהר, ימצאו את עצמם בסדר קטנטן ואחר.
ליל הסדר הוא לילה לאומי, לא אישי, כל עם ישראל שותפים לו. תמיד אהבנו, אשתי ואני את מחזה הפקקים בערב ליל הסדר. משפחות מתאחדות עם ובלי כיפה. איש לא מוותר על יום ההולדת של עם ישראל. השנה, לא יהיו פקקים, והחשש הוא שבקרב הציבור הכללי גם ימעטו הסדרים. כשתחסר האווירה המשפחתית אולי יוותרו על החגיגה כולה.

כבר שלושה שבועות אני הולך עם המחשבות הללו בראש, איך מנצחים את זה, הרי אי אפשר שהלילה הזה יהיה כולו מרור. אי אפשר להשאיר אנשים בודדים מחוץ לסדר, ומה עושים כשהשנה אי אפשר באמת להזמין?

בית המדרש הקהילתי בכפר סבא שאני זוכה ללמד בו שבת כמו יתר בתי המדרש, וגם אנחנו עברנו לשיעורים בשידור חי באינטרנט, שיעורים שמוקדשים להתמודדות אמונית עם הקורונה והכנה לסדר בימים של סגר. תגובה אחת באחד השיעורים של אישה בשם חיה אייכל הציתה בי אש. אל האש הזאת חברה עיריית כפר סבא והמחלקה לתרבות ישראל ונודה לכל מי שיצטרף לזה:
אפשר גם השנה לפתוח את הסדר ולשתף את כל מי שלא נמצא!

אז איך זה עובד?

כדי שאיש לא יישאר לבד השנה, נערוך את הסדר המשפחתי, הזוגי או הבודד שלנו בדלתיים פתוחות. אם אנחנו גרים בבתים משותפים תהיה הדלת פתוחה לאורך כל הסדר ולא רק לכבודו של אליהו. מי שיש לו מרפסת יערוך את הסדר במרפסת, בחלונות פתוחים. מי שיש לו גינה – יערוך בגינה. נכון, עשוי להיות קר וכדאי להצטייד בהתאם, אבל חישבו כמה חום השירה הזאת יכולה להביא לאנשים בחדרי הבידוד למי שנאלץ לעשות את הסדר בגפו. דמיינו לעצמכם בית משותף טיפוסי, סדר בגן של דירת הגן, סדרים במרפסות או בסלון עם חלון פתוח. חלונות פתוחים בכל הבתים. דלתות פתוחות. לבבות פתוחים.

איש לא יישאר מחוץ למעגל הזה.

וכשהרעיון הזה יופץ גם מי שנשאר לבדו יפתח את החלון לשמוע ויהיה חלק. הקורונה הזאת גזרה עלינו תקופת הסתגרות שיש בה קושי וגם הרבה ברכה, ואני מניח שהיא תייצר באופן מפתיע סדרים איכותיים מאוד, ואת המתנה הזאת ניתן לחלוק עם כולם. 
ועוד דבר. לא יתכן שסבא וסבתא יישארו לבד בסדר. כדאי לקבוע אתם מיני סדר מיד אחרי החג. משהו כמו סדר שני של גלויות. לא ארוך. ממוקד. לשיר ביחד. לשמוע איך עבר עליהם ומה נשתנה הלילה הזה, ולקבל מנה מדויקת של "הגדת לבנך". 

בכוחות משותפים אפשר למתק את המרור.
חג שמח.