ניקוי פסח בעת קורונה: אין צורך בהחמרות מיותרות

הרב אבינר מסביר כי ניקוי הבית לקראת פסח צריך לערוך כחצי יום ומפציר בבני המשפחה להגיע לליל הסדר שמחים ולא מותשים

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 26/03/20 10:54 א בניסן התשפ

ניקוי פסח בעת קורונה: אין צורך בהחמרות מיותרות
שרק יעזור בבית, צילום: shutterstock

שאלה: איך השנה נספיק לנקות לפסח ,כאשר עלינו לטפל בילדים בבית?

תשובה: אם רוצים לנקות את הבית ניקוי יסודי - מה טוב. אבל בשנה זו, אין זה הזמן. עתה הוא זמן בשביל ללמד קצת את הילדים, לשחק עם הילדים, לשמוח, לרקוד, להכין סיפורים להגדת ליל פסח.

כל השנה האשה עובדת קשה, "העבידו את בנות ישראל בפרך". עכשיו יש מעין  חופש, - לא בשביל לעבוד ולקרצף רצפות. אלא, נהנים, ומגיעים לליל הסדר נינוחים, כדי לערוך סדר יפה ולרומם את רוחם של הילדים.

אם האמא רוצה לעבוד בפרך ולהיות שפחה נחרפת - זה ניתן. אך חינוכית - אין זה טוב.

עליה להיות פנויה כדי להיות עם הילדים. וכן האבא. יצאנו מעבדות מצרים, לא כדי להיכנס לעבדות עצמנו. אין לנו דבר נגד ניקיון הבית, אבל יש לפרוס אותו למשך השנה. כל כמה חדשים חדר אחד. לא עתה הזמן למבצעים של ניקוי הכל וסידור הכל, וכשמגיע ליל הסדר יש עדיין אי סדר גדול ועבודות שטרם הושלמו.

לאור הדברים שכתבתי בעבר בחוברת שלי הקטנה "מה לנקות לפסח" , ניקוי כל החדרים אינו צריך לקחת יותר משעה, חדר אוכל שעה נוספת, המטבח - שעתיים, שלוש.  חצי יום צריך להספיק.

כל השאר אלו חומרות, או אפילו סתם המצאות, עובדים קשה, מכלים את הכוחות, וכועסים על הילדים. צריך לחנך ילדים, ולא לחנך לעצבנות: "אמרתי לך לא להיכנס יותר לחדר הזה, למה נכנסת"?!  "תאכל במרפסת", "תאכל בעמידה", "אל תיגע". כל המטבח נראה מהפכת זרים. הבעל והילדים רועדים מפחד באיזו פינה ואוכלים. האימא מסתכלת אליהם כמין רס"רית. בין איש לאשתו יש כעסים. זאת הכנה לפסח?! זה חינוך ילדים?!

אם מנקים יחד עם הילדים מה טוב. אבל הניקוי חייב להיות הרפתקה מאושרת. קודם כל צריך לנקות מה שחייבים, במשך חצי יום, אח"כ, אם רוצים לעשות עוד דברים - אפשר לנקות בששון ובשמחה. מנקים, שרים, שופכים מים. וניקיתם בששון ממעייני הישועה.

וכאן מקום להוסיף מתוך דברי הגאון האדמו"ר מצאנז מנתינה:

"במצב הזה כאשר הילדים בבית, כולם בבית, ועוד כעת לפני פסח שגם ככה אנשים לחוצים, הדבר הראשון שצריך לקבל על עצמנו, זה להיות בשמחה, להיות רגועים בעצמנו, להיות רגועים עם הילדים, להקדיש  זמן לילדים,לבנים ולבנות,  ועוד יותר מבזמנים רגילים.

אני חייב לומר - וזה העיקר מה שגרם לי לדבר כעת - שלמרות שנהגו נשים צדקניות להקדיש את כל מרצן להכין את הבית לפסח. הרי שאני קבלתי כמה פעמים מאבי [האדמו"ר שפע חיים מצאנז-קלויזנבורג] זי"ע, שחג הפסח לא נועד כדי לחדש את הבית ולא כדי לנקות את הבית ,מכל מיני הלכלוך וכדומה. לכבוד פסח צריך רק להוציא את החמץ. ועל פי הלכה בביטול בעלמא סגי.אבי היה מספר שאצל זקנו בעל ה"בני יששכר", היו מנקים את הבית בזמן של בדיקת חמץ וזה היה כל ההכנה לפסח.

אבי בעצמו היה מזהיר את ילדיו בתקופות שהיו מטופלים בילדים קטנים,  שלא יטרחו מעל החובה ולא יהפכו את הבית כדי לנקות. היצר הרע מוכן שיכניסו הביתה מתח, לחץ, עצבים על הילדים, ושיהיה מתח בין בני הזוג כי צריך לעשות פסח .צריך לדעת שנקודה אחת של כעס, רגע אחד של מתח, יותר גרוע מחמץ בבית!

החובה המוטלת עלינו, על ההורים על הנשים הצדקניות היא, להכניס רוגע בבית - הפסח היה כשר גם ככה - עושים כמה שאפשר באופן רגוע, ותו לא".