קיצור הלכות חול המועד פסח

חול המועד הגיע ואיתו השאלות: מה אפשר לעשות? האם מותר לעשות כביסה ולגהץ? אפשר לקחת את הרכב לטיפול במוסך? וילדים שאוהבים לעשות יצירות ולגזור, יכולים לעשות זאת? הרב הלל מרצבך עושה סדר

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 29/03/21 10:07 טז בניסן התשפא

קיצור הלכות חול המועד פסח
שולחן ליל הסדר, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

"כל המבזה את המועדות אין לו חלק לעולם הבא". ימי חול המועד אלו ימים של שמחה ויש מעלה גדולה לעסוק בהם בתורה. חכמים התירו לפועל שאין לו מה לאכול לעשות מלאכה במועד.

אם אדם חושש שאם לא יגיע לעבודתו הוא יפוטר, ואין לו אפשרות לקחת ימי חופשה - מותר לו ללכת לעבוד לפרנסתו בחול המועד. פעולה שיש בו טרחה יתירה ואינה לצורך המועד, אסרו חכמים לעשותה בחול המועד בפרהסיה. ולכן אין לסחוב רהיטים וכדומה במעבר דירה וכדומה, כיון שיש בזה טרחה גדולה וזה נחשב לזלזול במועד.

אם התקלקל הרכב בימי חול המועד - מותר לתקנו בתיקון של מעשה הדיוט, כגון החלפת צמיגים, או על מנת לנסוע בו במועד עצמו. אך אין לעשות תיקונים כלליים, כטיפול 10,000 וכדומה. דבר האבד שמותר לעשותו במועד - מותר לעשותו אף ללא שינוי.
 
אסור לעבוד בגינה בחול המועד כגון כיסוח דשא, גיזום אילנות, ניכוש צמחים ועשבים. דבר האבד - מותר לקנות דברים שהם בהזדמנות מיוחדת שלא תחזור אחר כך. מותר לחנויות מזון למכור מצרכיהם במועד בפרהסיה. ומותר לקנות מאכלים וכדומה לצורך המועד. חנויות הלבשה, הנעלה, כלים ותכשיטים - מותרים למכור מעט בצנעה ורק לצורך המועד.

אין לכתוב במועד כתיבה יפה. אבל לכתוב סתם רשימה, בשינוי, או חידושי תורה (שחושש שישכח אותם) - מותר. כתיבה במחשב מותרת כי זה כתב שאינו מתקיים.

ילדים הנהנים ממשחקי חיתוך והדבקת ניירות - אין למנוע מהם כי בשבילם זה נחשב צורך המועד. מלאכות סריגה, רקמה וציור אמונתי - אסורות במועד אפילו אם זה לצורך המועד כיון שזה בגדר מעשה אומן.

גיהוץ הנעשה לצורך המועד - מותר. אך אין לתת למכבסה לגהץ הבגדים. אסור לכבס במועד. ומותר לכבס בגדי תינוקות וילדים קטנים כשאין להם בגדים אחרים ללבוש. אין להסתפר ולהתגלח בימי המועד. ולמי שרגיל להתגלח בכל יום - יש מהפוסקים שהקלו. קציצת ציפורניים לספרדים - מותר, לאשכנזים - אסור, ואם גזר צפורניו בערב החג מותר לו לגוזזם גם גם בימי המועד.

כל רפואה מותרת בחול המועד. אך בדברים שאין לחולה צער ואפשר להמתין לטפל בהם לאחר המועד, כגון עריכת ניתוח שאינו דחוף - יש לדחות לאחר המועד. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן