הלכות חג הפסח

מה צריך לנקות לפסח? איזה כלים צריך להכשיר? והאם אוכל לכלבים כשר לפסח? הרב ברוך אפרתי עם תקציר הלכות החג

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/03/12 09:51 ג בניסן התשעב

הלכות חג הפסח
kevinphaines-cc-by-nd, צילום: kevinphaines-cc-by-nd

ניקיון הבית מחמץ

  • ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא גם החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים
  • אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.
  • בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם.
  • יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.
  • אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה
  • שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש
  • גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.
  • חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.
  • אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה ומשוחררת, של אהבת השם ואהבת התורה
  • מנהג ישראל למכור חמץ. ניתן למכור את החמץ ישירות באתר כיפה

הכשרת כלים

  • זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ (כגון כיריים) יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם רק מעט השתמשו בכלי לאש, ללבנו
  • יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להכשרה
  • במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.
  • כלי זכוכית- מגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים קרים
  • שיש- לכסותו בנייר כסף, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות.
  • כיור- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.
  • תנור- לנקות עם מים וסבון עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל חצי שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.
  • מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה.
  • כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.
  • בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל.
  • גביע של קידוש- להגעיל או להחליף.
  • מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, לא להשתמש בפסח.
  • שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.
  • מיקרוגל-לנקות טוב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או לכסותה בפלסטיק.
  • פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף.
  • קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
  • ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
  • מקרר-לנקות באופן כללי, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.
  • הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך רב נוכח בהגעלת הכלים ויש לשאול בכל ספק.

מאכלים כשרים

  • ביצים- מותרות, על אף החותמות.
  • תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח, הרשימה כאן
  • סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה
  • משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר
  • אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח
  • אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ
  • מצה עשירה - לאשכנזים אין לאכול. לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות
  • חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין
  • קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה ידועה

קטניות

  • "איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)
  • על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח על אף שכיום סיבת האיסור הוחלשה מאד, וביום שגדולי ישראל יחליטו אחרת, ההלכה תשתנה
  • רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות
  • הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח
  • לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה/בוטנים אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה
  • שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח
  • מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה (בסופו של דבר, יוצא שרק מוצרים ספורים מאד של קטניות אסורים בפסח)
  • מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח

  • לאחר תפילת מעריב בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה
  • בודקים את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס)
  • לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה
  • למחרת בבוקר תתקיים בבתי הכנסת סעודת סיום מסכת נדרים עבור הבכורות המתענים
  • לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.
  • במשך היום אין לאכול מצות. אך מצה עשירה מותרת.
  • אכילת חמץ עד שעה 10:00. שריפת חמץ עד שעה 11:20.
  • לאחר חצות אין לעשות מלאכה, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי).
  • מכינים את שולחן הסדר. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר.

יו"ט פסח- עם שבת

  • הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של שבת ושל יום טוב', ו'שהחיינו'.
  • בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת חוויית השעבוד והגאולה הלאה לדור הבא.
  • קידוש של שבת ויום טוב.
  • כל אחת ואחד חייב מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן. ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
  • גודל כזית לכתחילה - כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא.
  • יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות
  • שותים ארבע כוסות. בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.
  • לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:41.
  • שחרית של יו"ט ושבת. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' - אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.

חול המועד

  • סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה
  • יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן.
  • אין מניחים תפילין בחול המועד
  • אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר.
  • מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור ממש חמץ.
  • אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד או אי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד
  • אין לכבס בחוה"מ

שביעי של פסח

  • חל ביום שישי, ולכן יש לעשות 'עירוב תבשילין' כדי שנוכל להכין מיום טוב לשבת. לוקחים מצה וביצה לפני יו"ט, ומברך 'על מצוות עירוב' ושאר הנוסח ככתוב במחזורים. יכול לערב עד 18 דקות לאחר השקיעה
  • הדלקת נרות, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'

ימי ספירת העומר

  • עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.
  • אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים ורועשים. אך שירים רגילים, מותר לשמוע מהרדיו וכדומה, אך לא מלהקה חיה
  • לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח, וכן לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה
  • ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד

הרב ברוך אפרתי משמש כרב קהילת זית רענן באפרת