אל תסתפקו ב´שלח את עמי´

רבים משתמשים במשפט ´שלח את עמי´ ומפספסים את העיקר. מה הסוד שמאחורי המשפט השלם?

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 20/04/16 15:53 יב בניסן התשעו

אל מול הסנה הבוער התגלה הא-להים והבטיח - 'לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם.'

ומשה הלך לפרעה, בדיוק כפי שהצטווה. ומשה דרש מפרעה, 'שלח את עמי', בדיוק כפי שהצטווה. ומשה הסביר לפרעה, 'נלכה דרך שלושת ימים ונזבחה לה' א-להינו', בדיוק כפי שהצטווה. ופרעה אפילו לא מצמץ. 'הם לא עובדים מספיק קשה', הסיק הרודן, 'נדאג שיעבדו קשה יותר'.

משה רבינו לא הבין מה קורה. 'לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה? לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי? וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה... הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ...'. וכי לא יכול צור העולמים להוציא את עם ישראל ממצרים בן רגע? למה זה צריך להיות מסובך? למה העם המיוסר צריך להמשיך לסבול... מי צריך עשר מכות?

והקב"ה ענה. 'וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי יְקֹוָק לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם'. הבורא אכן התחייב לפדות את העם מידם של הרשעים הארורים. אבל זה לא כל הסיפור. יש עוד עניין גדול שצריך לקרות. התגלות שם הוויה בעולם.

המופע העצום של עשרת המכות נועד כדי שמצרים והעולם כולו ידעו ויכירו את שם 'הוויה'. זאת הסיבה להדגשה החוזרת של הביטוי 'וידעו מצרים כי אני ה' '. עד יציאת מצרים הכירו בני האדם רק את שם 'א-להים'. שם הוויה היה עדיין נסתר ועלום. כעת הגיעה השעה ששם הוויה יתגלה לעולם.

מהו שם הוויה ומהו שם א-להים? רשות הדיבור לגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל.

'הכינוי "א-להים" מעמיד בפנינו את היותו כל-יכול, בורא ויוצר, מהנדס העולם ואדריכלו, מקור כל כוחות היקום שאין להם שיעור... הכינוי "א-להים" נושא בחובו משמעויות של כוח אדיר, עוצמה וחוסן בלתי מוגבלים. משכן הא-להים הוא הטבע...

קשריו של האדם עם הא-ל בהופעתו כא-להים גובלים בבלתי אפשרי, כי מה הוא האדם בשבילי היקום הכבירים? כל ערכו כאין ואפס. נעים זמירות ישראל הציג שאלה זו בהשוותו בין האדם לבין עולם הכוכבים: "כי אראה שמיך מעשה אצבעתיך ירח וכוכבים אשר כוננת - מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו".

התמונה כולה משתנה עם שילובו של שם הוויה בסיפור. שם זה מסמל את היחס מיוחד שבין הא-להים לבין האדם. שם זה מודיענו כי הא-להים פונה אל האדם ישירות ולא באמצעות היקום. האדם פונה לקב"ה כ"אני", כאישיות מיוחדת. הקב"ה מתיידד כביכול עם האדם הזר לו, הקב"ה מחבב כביכול את חברת האדם..." (אדם וביתו 29-30 בעיבוד קל)

עד יציאת מצרים הכירה האנושות רק את שם 'א-להים', הא-ל התגלה אז רק דרך הטבע. הא-ל הרחוק שהוא עילת כל הכוחות התגלה במידת הדין. אין זה מפתיע שתגובתו הראשונה של פרעה הייתה: 'מי ה' אשר אשמע בקולו? לא ידעתי את ה'...'. פרעה לא הכיר בכך שהא-ל מתגלה גם בשם הוויה. פרעה לא הבין שהא-ל נוכח גם במציאות ואינו רק עילת הכוחות. פרעה לא היה מוכן לשמוע על כך שהקב"ה נפגש ישירות עם האדם.

ביציאת מצרים התגלה הקב"ה לעולם כולו בשם הוויה. הקב"ה הודיע לכל באי העולם שניתן לפגוש אותו לא רק דרך היקום הגדול והנורא, אלא גם דרך האישיות הפרטית שלנו ודרך הנשמה המיוחדת שלנו. הקב"ה לימד אותנו שהוא מתגלה גם דרך שם הוויה הקרוב והאינטימי. שם ההוויה שאליו אנו מסוגלים לפנות ואיתו אנו יכולים לדבר בצורה ישירה.

שם הוויה הוא מידת הרחמים. הקב"ה אינו רק אל חזק השולט ללא עוררין בטבע, אלא גם אל חנון ורחום האוהב את בריותיו וחפץ בהצדקם. בבריאת העולם שבספר בראשית התגלה הא-ל בשם א-להים, כעת ביציאת מצרים התגלה הקב"ה גם בשם הוויה.

'שלח את עמי' אומרים רבים וממקדים את יציאת מצרים בפדות ובחרות שזכינו לה. יש כאן פספוס אדיר. הביטוי השלם הוא 'שלח את עמי ויעבדני'. לא רק פדות יש כאן, אלא גם מפגש אישי עם הקב"ה באמצעות שם הוויה. ביציאת מצרים קיבלנו את הזכות לפגוש את שם הוויה, לעבוד את הקב"ה, ולשמור את כל מצוותיו. זהו הסוד הנסתר של יציאת מצרים. שם הוויה המאפשר לנו לעבוד את הקב"ה ולקבל את תורתו הקדושה והמופלאה.

המאמר מתפרסם בעלון "שבת בשבתו"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן