המסע הנפשי של מגילת אסתר בדרך להתמודדות עם המציאות

אחד הלימודים הגדולים של סיפור פורים הוא ההתמודדות עם הקשיים במציאות והיכולת לדעת דווקא בנקודה הכי קשה שאפשר להתגבר על הכול. ד"ר מיכאל אבולעפיה בצוהר קטן מתוך ספרו החדש ''הקריאה הטיפולית והחינוכית של מגילת אסתר"

חדשות כיפה ד''ר מיכאל אבולעפיה 17/03/22 13:23 יד באדר ב'

המסע הנפשי של מגילת אסתר בדרך להתמודדות עם המציאות
ד"ר מיכאל אבולעפיה, צילום: באדיבות המצולם

לפעמים אנחנו מנסים כל מיני גישות בחינוך ולא רואים תוצאות. לפעמים האדם מתמודד עם ניסיון נפשי הרבה זמן ולא רואה את האור בקצה המנהרה. בדרך כלל הניסיון מלווה בייאוש, בחוסר תקווה, בספק כבד שאולי זה תורשתי, אולי העולם הקדמון, אולי זה הגורל שלי.

בכל פעם שאנחנו מרגישים כאב או קושי, עלינו לזכור שעתיד להופיע כוחות של התחדשות מתוך הכאב דווקא. אחרי החורף בא הקיץ, אחרי השבירה בא התיקון, אחרי דמעות באה הנחמה, אחרי החטא בא התשובה. אחרי הצרה בא הצהר, אחרי הכישלון בא הכוח המחשל, אחרי הרע בא לו לאדם להתעורר.

בכל פעם שאנחנו מרגישים סימפטום, צריך לזכור שיש לו גם כוחות של ריפוי. למשל, אם בא לו לאדם לבכות שיבכה, ואז הוא ירגיש הקלה. כשאדם מפחד - שירעד, שירגיש חום או סחרחורות והחרדה תפחת. כשיש לנו חום זה בעיקר כדי להחליש את הווירוס או החיידק.

בחג הפורים הבא עלינו לטובה, אנחנו לומדים מחדש להאמין בכוח ההתחדשות. בחינוך ילדים ובכלל בחיי הנפש, עלינו לזכור את דברי חז''ל במסכת מגילה: "גדולה הסרת טבעת המלך יותר מארבעים ושמונה נביאים''. כלומר, למרות שבחג הזה אין כל כך נס גלוי וברור, אין כל כך הופעה אלוהית ברורה, פורים הוא כן החג של העתיד לבוא. חג האומר לנו שעלינו להאמין במציאות, שכוחות התיקון באים דווקא מהגוף, מהמציאות, מלמטה. משם מגיעה ההשפעה הרוחנית הטובה, יותר מ-48 נביאים שהעמידו דברי תוכחה.

היום ידוע במדע שאין ייאוש בעולם כלל. לימודי האפיגנטיקה מלמדים אותנו שאין גנטיקה ישירה של אף התנהגות והכל בר טיפול תמיד. החג הזה הוא עצום, כי הוא האור של סוף השנה, האור המתאים בדיוק לסוף האלף השישי, והוא לוחש לנו באוזן: אין מה להתייאש והכל ניתן לשנות לטובה.

אם נעמיק לקרוא במגילה, נוכל למצוא בה דוגמאות להתמודדויות רבות. אסתר עם פוסט טראומה וייאוש בשעה שנקראה למלך. מרדכי מול משבר קיומי לעמו. המן הספקן, הטורדני, שחושד כל הזמן באחרים, שחשוב לו להיות רצוי בעיני כולם. אחשוורוש הנרקיסיסט שחייב שהכול ייעשה בדרך שלו, עסוק כל היום בתרבות היופי של עצמו ודמותו בעיני אחרים. ניתן להזכיר פה גם את הדוגמה שהמגילה מציגה למערכות יחסים: אחשוורוש וושתי כדוגמה שלילית.

כל אחד מהם מתמודד בדרכו שלו עם הבעיות הנפשיות שהמציאות מזמנת לו.

מגילת אסתר היא הספר שמעמיק את הקשר שלנו עם כל חלקי הנפש. בעזרת ה', כשנקרא את המגילה, נזכה להעמיק ולגלות את הסודות הגדולים הטמונים בה, המסייעים ורלוונטיים יותר מתמיד לכל תחום בחיינו.

 

ד''ר מיכאל אבולעפיה הוא פסיכיאטר מומחה להורות וילדים, ראש 'מכון אבולעפיה', סופר ומרצה לפסיכולוגיה בשיטה יהודית. בימים אלו יוצא לאור ספרו ''הקריאה הטיפולית והחינוכית של מגילת אסתר'.