אויבי הרוח ואויבי הגוף: מלחמת המן יותר פנימית ומהותית מהשמדת היהודים

אויבי הגוף הבינו שיהודי לעולם נשאר יהודי. ניצחונם של מרדכי ואסתר בחג הפורים מבטא ניצחון על אויב שהכיר בסגולתו הפנימית של עם ישראל, שהבין שכל המרה או שינוי דת לא יועילו | הרב אסף הר-נוי

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 16/03/22 13:10 יג באדר ב'

אויבי הרוח ואויבי הגוף: מלחמת המן יותר פנימית ומהותית מהשמדת היהודים
צילום: shutterstock

לא בכדי ניצבת מדינת ישראל בכל שנה כמעט בראש רשימת המדינות שתקציב הביטחון שלהם הוא הגבוה ביותר ביחס לתקציבם הכולל. בכל דור ודור עומדים על העם היהודי אויבים מתוחכמים המנסים להשמיד ולאבד, כמו גם ממש בזמן כתיבת שורות אלו. 

מבט לאחור על ההיסטוריה, יכול ללמד כי האויבים הקמים נגד העם היהודי מתחלקים לשתי קטגוריות - אויבי הרוח ואויבי הגוף.

אויבי הרוח הם אלו הנלחמים ברוח היהודית, בתורה, במצוות ובערכיים היהודיים. מבחינתם, כיבוי אש התורה והחדרת רוח ותרבות זרה - היא הניצחון ולשם הם שואפים. בתוך אויבים אלו נמצאים היוונים של חנוכה אשר ניסו להילחם במצוות ובתורה ולהחדיר את התרבות ההלניסטית, וכך גם מלחמות הדת הנוצריות- האינקוויזיציה ומסעות הצלב למיניהם. 

לאויבי הרוח אין מטרה להשמיד את הגוף היהודי, מבחינתם הניצחון הוא שינוי אמונתו של עם ישראל והחלת התרבות והאמונה הזרה בה הם מאמינים. לכן אויב זה השאיר תמיד מקום להמרת הדת - וכך ריבי רבבות יהודים במהלך ההיסטוריה מצאו עצמם מומרים בכדי להישאר בחיים.

דווקא מלחמתו של המן היא הרבה יותר פנימית ומהותית

לעומת זאת, אויבי הגוף כלל לא מנסים להמיר ולשנות את היהודים ואת דתם. הם מחפשים להשמיד את היהודי באשר הוא, גם הוא יצהיר ויסכים להיות שייך לאמונתם ותרבותם. תפיסה זה היא שגרמה לגרמניה הנאצית לרצוח יהודים באיים מבודדים ביוון ובכל מקום אליו הגיעה ידם על הגלובוס, ולאויבים אלו שייך גם המן העמלקי שביקש להשמיד ולהרוג ללא אבחנה- מנער ועד זקן, את כל העם היהודי.

מלחמת הרוח של אויבי הרוח נראית לכאורה הרבה יותר פנימית ועקרונית. הרי מדובר במלחמה על הזהות, על המהות, על כל מה שאנחנו מאמינים בו וחיים למענו. לעומת זאת, מלחמת הגוף נראית רדודה ופשטנית- מלחמה של כוח, ללא עקרונות ותפיסות עולם מהותיות העומדות מאחוריה, פשוט להשמיד ולדרוס ללא אבחנה.

אולם, ההיפך הוא הנכון.

דווקא מלחמתו של המן, כמו מלחמתם של שאר אויבי הגוף שבכלל לא ניסו להמיר או להחדיר תרבות זרה לעם ישראל, היא הרבה יותר פנימית ומהותית מכל אויבי הרוח שניסו להניא אותנו מאמונתנו בה'.

הבה נתחבר וניגע באותה נקודה שורשית שאף אחד מאויבינו לא יכול מולה

אויבי הגוף הבינו שיהודי לעולם נשאר יהודי. שאמנם תפקידו של כל אחד מאיתנו הוא כמה שיותר לגלות ולחשוף את אמונתנו, ללכת בדרך ה' ולהיות נאמן אליה, אך עם זאת גם היהודי הרחוק והכופר ביותר- נשמה ישראלית חיה ופועמת בקרבו פנימה, גם אם הוא מתכחש אליה.

ניצחונם של מרדכי ואסתר בחג הפורים מבטא ניצחון על אויב שהכיר בסגולתו הפנימית של עם ישראל. שהבין שכל המרה או שינוי דת לא ישנה את האור הישראלי המיוחד שיש בכל יהודי באשר הוא.

האור האדיר והפנימי הזה הוא המאיר בימים אלו של פורים, הוא הסוד שיוצא כשנכנס היין והוא החיבור לנשמה המיוחדת שבנו שניתן לקבל אך ורק בימי פורים המיוחדים שלפנינו. הבה נתחבר וניגע באותה נקודה שורשית, קודש קודשים, גן נעול, שאף אחד מאויבינו לא יכול מולה. הבה נתחבר אל תוכנו.

 הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בית מדרש "מבקשי פניך", גילה, ירושלים