שותים בפורים? המדריך הנכון לשתייה נכונה מהנה ובטוחה

פעם בשנה יש לנו מצווה לשתות ולהתבשם, מכיוון שזו רק פעם בשנה, לא כולנו יודעים לעשות את זה נכון ובצורה בטוחה, קיבצנו לכם כמה חוקים מועילים שיעשו לכם סדר

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 11/02/21 12:58 כט בשבט התשפא

שותים בפורים? המדריך הנכון לשתייה נכונה מהנה ובטוחה
שותים בפורים, צילום: shutterstock

שתיית אלכוהול בפורים – יש מצוה גדולה מזה? (אל תענו לי על השאלה). ובכן, שתיית אלכוהול יכולה להיות חוויה חיובית, משחררת ומרוממת; אך למי שלא מנוסה בתחום, היא עלולה להיות חוויה לא נעימה ואף מסוכנת (ראו בגמרא שמסופר על רבה שהרג את רבי זירא מתוך שיכרות, וזה מופיע מיד לאחר המצוה להתבשם בפורים). רבים מאתנו לא ממש מנוסים בשתייה, וכמות האלכוהול שאנחנו שותים בפורים היא למעלה  מ 100% מהכמות אותה אנו צורכים לאורך כל השנה.

אז כדי להוריד את הסיכוי שתעבירו את צהריי פורים עם הראש באסלה, תוך כדי שאתם צועקים "א-לי א-לי למה עזבתני" (תהילים כ"ב – המזמור שנוהגים לקרוא בפורים) לקחתי יוזמה, חיפשתי וחקרתי והנה לכם כמה עצות, הצעות, ועובדות לשתייה נבונה, בטוחה ומהנה:

דעו את הגבולות שלכם - לכל אדם יש קיבולת אלכוהול מסוימת, אם עוברים אותה זה הופך ללא נעים. רק כדי לסבך את זה עוד יותר, חשוב לדעת, הקיבולת תלויה במשתנים שונים, לפעמים אדם מסוגל לשתות שמונה כוסיות, ולפעמים הוא בקושי מסוגל לחצי מזה. לכן, חשוב להיות עם היד על הדופק, מרגישים שהגעתם לרמה של "עד דלא ידע"? יופי, אפשר לעצור. מרגישים שהאלכוהול עולה לכם לראש, או מרגישים שאתם מתחילים לצאת מהכרה? עצרו! הגוף מסמן לכם שהגעתם לגבול, אל תעברו אותו! אף אחד לא רוצה לראות אותך שוחה בתוך הקיא של עצמך.

שתו לאט - אנחנו לא בקולג' אמריקאי ולא מדובר בתחרות שתייה, אין עניין להעיף את כל המשקה בשלוק, קחו לגימות קטנות ומדודות. בנוסף, אל תשתו שתי כוסות ברצף, קחו הפסקות בין לבין, תשירו משהו, תרקדו קצת, צאו החוצה לנשום קצת אוויר, ואז אפשר  לעבור לכוס הבאה (בלגימות קטנות כמובן).

אל תשתו אלכוהול זול ולא מוכר - כשהייתי בשיעור א' בישיבה, סיפר לי אברך אחד על מעשה שהיה: כשהוא היה בשיעור נמוך יחסית, הוא רכש לעצמו בקבוק וודקה זול ולא מוכר, כדי  לחגוג איתו את ליל פורים, מפה לשם הוא מצא את עצמו מתעורר בחדר המיון של ברזילי, עם דם על החולצה ומחובר לאינפוזיה, כשהוא בכלל בטוח  שהיה מעורב בפיגוע. מה שבאמת קרה לו זה הרעלת אלכוהול מהוודקה הזולה שהוא קנה. יש שוק גדול של משקאות (במיוחד וודקה) מזויפים, שמיוצרים בתנאים לא פשוטים, המשקאות הללו עלולים להזיק לבריאותכם, ואף לגרום לעיוורון. אז אם אתם לא מכירים, או שתשאלו חבר שמבין במשקאות אלכוהוליים או שפשוט אל תשתו אותו.

הקפידו לשתות מים באופן רציף - הלוואי שהכרתי את החוק זה בשיעור ב' כשלא הקפדתי על שתיית מים, למחרת בבוקר קמתי עם האנגאובר נוראי כל כך שכשקראו במגילה את הפסוק "וַיִּתְלוּ אֶת הָמָן עַל הָעֵץ אֲשֶׁר הֵכִין לְמָרְדֳּכָי" אמרתי לעצמי "הלוואי עלי". אלכוהול מייבש את הגוף, ולכן מאוד חשוב לשתות הרבה מים. חייבים לשתות מינימום כוס מים לכל כוס משקה, וכל המרבה הרי זה משובח.

לא אכלת, לא שתית - אסור לשתות אלכוהול על בטן ריקה, ערב פורים הוא צאת צום תענית אסתר וכבר מהערב נוהגים לשתות, אבל זה לא אומר שאתה חייב לשבור את הצום עם בקבוק ג'ק דניאלס.

מתוק = חולה - כמה שכיף לשתות את יין המתוק עם הבועות, אתה לא תשתכר מזה ורוב הסיכויים שאחרי כמה כוסות תרגיש ממש לא טוב, כמובן שיין לקידוש (יין פטישים) זה סם המוות. הרבה סוכר תוך זמן קצר מעלה את הגלוקוז בגוף באופן פתאומי, בנוסף, הגזים גורמים לדם לספוג את האלכוהול מהר יותר, היין המומלץ לשתיה בפורים הוא יין אדום יבש או חצי יבש.

אל תערבבו אלכוהול עם קפאין או משקאות מעוררים אחרים - כשאתם מערבבים אלכוהול עם קפאין, הקפאין מעמעם לכם את את השפעת האלכוהול, מה שיגרום לכם לשתות עוד ועוד, וזה כבר הופך את זה למסוכן מאוד. אז עזבו  את השילובים של וודקה ואקסל, אתם כבר לא ילדים שמחפשים את עצמם בכיכר החתולות.

זה בסדר לערבב בין סוגי משקאות - למרות שכולם תמיד אומרים שאסור לשתות שתי משקאות שונים ביחד, בכל החיפושים שלי לא מצאתי מקור מוסמך שטוען שזה גורם לנזק כלשהו. מה שחשוב הוא לא לשתות יותר מדי והקפדה על שתיית מים רצופה. למרות זאת, מן הסתם יש סיבה בגינה  אנשים אומרים לא לערבב משקאות, אז אולי באמת לא כדאי לנסות לשתות יין ביחד עם ויסקי. 

כן, אפשר לקבל האנגאובר גם מיין - כשהייתי צעיר תמיד אמרו לי "אם תשתה רק יין אתה לא תקום בבוקר עם האנגאובר". זה פשוט שקר! לא מעט פעמים קמתי עם האנגאובר לאחר ששתיתי רק יין, אלכוהול זה אלכוהול וכל משקה אלכוהולי יכול לגרום לכם להאנגאובר.

אגב, מה זה הנגאובר בכלל? - הנגאובר, או חמרמורת בעברית, היא תופעה גופנית אשר עלולה להתרחש מספר שעות לאחר צריכת אלכוהול. חמרמורת מאופיינת בדרך כלל בכמה תסמינים: כאבי ראש חזקים, בחילות והקאות, עייפות, צמא, קושי בריכוז, תגובות מואטות, חרדות, עצבנות יתרה, רגישות גבוהה לאור ורעש, נדנודי שינה, והרגשת דכדוך בלתי פרופורציונאלית. חמרמורת היא בעיקר תוצאה מכך שהאלכוהול מייבש את הגוף, אז כמו שכבר הזכרתי חשוב מאוד לשתות הרבה מים.

 

"ושתייה כדת אין אונס"- תחת הכותרת הזאת שתי נקודות חשובות:

אני מבין שאתם אוהבים ודואגים לחברים שלכם, וחשוב לכם שיקיימו את מצוות השתייה בפורים, במיוחד כשגם אתם כבר מבושמים, אפשר להציע בנימוס, אבל אל תעברו את הגבול, אל תגרמו  להם לשתות בכוח -  לא בשכנוע ולא בכפייה. הם מכירים את הגבולות שלהם, ואם הם מסרבים לשתות או להמשיך לשתות כנראה שיש להם סיבה.

לא נעים לדבר על זה אך זה נושא חשוב -  לכולנו יש יצרים, בדור שלנו מבינים את זה, סביר להניח שביום יום אתם מצליחים לשלוט על היצרים שלכם, אבל האלכוהול מקהה את השליטה העצמית. שמרו את הידיים שלכם לעצמכם! כמובן שבפורים, יהיה מגע בין חברים (חיבוקים, התרפקויות, בכיות וכדו') אבל תשאירו את זה בטעם הטוב. אתם יודע מי אתם, אם אתם מרגיש שיש סיכוי, אף קטן, שתעברו על הסעיף הזה – אל תשתו! אם לא, הציבו לעצמכם גבולות ברורים שלא תעברו עליהם כשתהיו מבושמים.

גם אלימות היא תוצר יוצא של השפעת האלכוהול - יש אנשים שבמצב רגיל הם רגועים אך אחרי קצת אלכוהול הם הופכים להיות אלימים משל היו קאנור מק-גרגור. הגדירו לעצמכם שאין מצב שתגיעו לעימות פיזי או מילולי כשאתם שתויים, חוששים שכן? שבו, אל תשתו! פורים הוא חג של אחדות ואהבה, אל תבאסו אותו עם צעקות ומכות.

נכנס יין יוצא סוד -  לכולנו מכרים שונים שאנחנו פחות מתחברים אליהם, נתקלתם במכר כזה ואין לכם משהו נחמד לומר? אל תגידו כלום, א. זה פוגע באחרים ב. אנשים יכולים להתעצבן יותר מהר כשהם שיכורים אז מומלץ להתנהג בזהירות יתר. 

אל תתביישו, תתייעצו! - לרובנו יש חבר שמבין באלכוהול, אל תתביישו תתייעצו איתו על איזה בקבוק לקנות או מאלו להיזהר.

הגענו לנקודה החשובה ביותר אם שותים לא נוהגים! - לכולם זה ברור ש"בחיים הם לא ינהגו שיכורים" וזאת הסיבה שחשוב לי לציין את זה כאן. אתה לא אתה כשאתה שיכור; גם אם אתה צדיק גדול, ואדם מאוד אחראי, כשאתה שיכור אתה לאו דווקא תקבל החלטות מושכלות כי אתה ובכן, שיכור. בקבוק אחד של בירה, כוס אחת של יין, או כוסית אחת של וודקה זה מספיק שלא תוכל לנהוג באופן בטוח, אז אל תעשו את הטעות הזאת, אתם יכולים להציל חיים רק מזה שלא עליתם  להגה אחרי ששתיתם.

ואחרון אחרון חביב- א פריילכען ליסטיגע פורים. שיהיה פורים שמח ובטוח!