הרב שמואל אליהו: יש איסור הלכתי לחולים ומבודדים לצאת כדי לשמוע מגילה

רבה של צפת מזהיר מפני הפרת בידוד במהלך פורים הקרוב וקורא לציבור לקנות מגילת אסתר על קלף כבר עכשיו, ובמטרה לזכות את אלה שיהיו בבידוד. הרב אליהו מזכיר כי לא יוצאים ידי חובה בשמיעת מזום או רדיו

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/02/21 09:45 כו בשבט התשפא

הרב שמואל אליהו: יש איסור הלכתי לחולים ומבודדים לצאת כדי לשמוע מגילה
הרב שמואל אליהו. אסור על פי ההלכה להפר בידוד כדי לשמוע מגילה, צילום: אלישמע סנדמן

שבועיים וחצי לפני פורים, קורא הרב הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו לציבור לקנות כבר היום מגילות אסתר על קלף כדי לצאת ידי חובת קריאת מגילה. עוד עניין שמזכיר הרב אליהו הוא שאי אפשר לצאת ידי חובה בשמיעת המגילה דרך זום, רדיו או רמקול. 

"חשוב להזכיר כי לדעת הרבה פוסקים לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה בזום או ברדיו. שהרי ההלכה אומרת כי מי ששומע מגוי או מקטן לא יוצא ידי חובה כי הם לא חייבים בקריאת מגילה. כל שכן למי ששומע רמקול שלא יוצא ידי חובה, שהרי לא שמע קול אדם".

"כנראה שאנחנו נהיה בפורים הקרוב בתוך הקורונה", אמר הרב אליהו, והבהיר, "על פי ההלכה אסור לאדם חולה או מבודד לצאת מהבית שלו בשביל לשמוע מגילת אסתר. הדרך היחידה שבה יכולים חולים מאומתים או מבודדים לשמוע מגילה ולצאת בה ידי חובה היא על ידי שמישהו יקרא להם ממגילה כשרה על קלף בחדר לידם או ליד ביתם והם שומעים, או שהם יקראו בעצמם".

רבה של צפת הסביר כי, "אדם לקרוא בעצמו ממגילה אפילו שהוא לא יודע את הטעמים. וכדאי שלפני שהוא קורא את המגילה לעצמו ממגילה כשרה שיקרא אותה עם טעמים ממגילה מודפסת או שישמע אותה מוקלטת כדי שלא יטעה, אבל גם אם יטעה אין בכך בעיה".

"ואם יזכה ולא יהיו חולים ומבודדים בביתו, יוכל לעשות חסד ולהשאיל את המגילה לכמה וכמה אנשים מאומתים או מבודדים שיקראו אותה. שאפשר לקרוא את המגילה כל היום לקריאה של היום וכל הלילה לקריאה של הלילה.

"על כן תזדרזו לקנות מגילות אסתר כשרות על קלף, כי לפני פורים יהיה ביקוש גדול למגילות אסתר, ויש בהחלט סיכוי שלא תמצאו לקנות גם לא במחיר מלא. הזדרזו וקנו. מי שרוצה לעשות חסדים בפורים. שיודיע בעירו כי הוא מוכן להתנדב לקרוא עם מגילה כשרה לחולים או למבודדים מחדר הסמוך לחדרם, ויוכל כך לקרוא מגילה לכמה וכמה חולים במשך היום והלילה. ועולם חסד יבנה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן