סעודת פורים בערב שבת – המדריך

בשנים בהן חל אחד מימי הפורים ביום שישי נוצרת מורכבות הלכתית. כיצד פותרים אותה ואיך אפשר לגשר בין סעודת פורים לסעודת שבת? הרב אמנון בזק מסביר

חדשות כיפה הרב אמנון בזק 04/03/15 16:48 יג באדר התשעה

סעודת פורים בערב שבת – המדריך

בשנים שבהן חל אחד מימי הפורים ביום ששי (השנה - שושן פורים) נוצרת מורכבות הלכתית: מצד אחד, בכל ימות השנה אין לקבוע סעודה חריגה ביום ששי, כדי "שייכנס לשבת כשהוא תאב לאכול" (שו"ע או"ח סי' רמט ס"ב), ומצד שני - סעודת פורים היא אחת ממצוות היום. כיצד אפוא יש להתמודד עם מורכבות זו?

השיטה הפשוטה ביותר מבחינה הלכתית היא זו שכותב הרמ"א: "וכשחל פורים ביום ששי, יעשו הסעודה בשחרית, משום כבוד שבת" (שו"ע או"ח סי' תרצה ס"ב), וכך תצטמצם הפגיעה בתיאבון שבסעודת השבת. המשנה-ברורה ציין שהכוונה היא לערוך את הסעודה לפני חצות היום (11:50 בירושלים). עם זאת, משפחה שלא הצליחה לסיים עד אז את כל ענייני החג, כולל קיום מצוות קריאת מגילה לכל בני המשפחה, משלוח מנות ומתנות לאביונים, וכן את ההכנות לסעודה, יכולה לסמוך על הפוסקים (כגון המהרי"ל וערוך-השלחן) שהתירו להתחיל את הסעודה גם לאחר חצות היום (לאחר תפילת מנחה), ובלבד שיתחילו אותה עד השעה העשירית (15:50 בירושלים), ואז יסיימו אותה לפני כניסת השבת. במקרה כזה, ראוי שלא להרבות מדי באכילה בסעודת הפורים, כדי להותיר תיאבון לסעודת השבת בלילה.

אולם, יש הנוהגים לכתחילה על פי מנהג שהיה מקובל כבר בתקופת הראשונים, של 'חיבור' סעודת הפורים סמוך לשבת עם סעודת השבת, תוך הפסקה קלה לצורך קבלת שבת ("פורס מפה ומקדש"). אם בוחרים בשיטה זו, שאמנם מורכבת יותר מבחינה הלכתית אך גם מותירה זמן רב יותר לעיסוק בצרכי החג ובהכנות לסעודה ולשבת, יש להקפיד על הפרטים הבאים: יש להתפלל תחילה מנחה, ואחר כך להתחיל בסעודה מבעוד יום. כשמגיע הזמן (17.05 בירושלים), הנשים תדלקנה נרות שבת, ולאחר מכן יש להפסיק את האכילה (מבלי לברך ברכת המזון) ולהתפלל קבלת שבת. עקרונית, ניתן גם ללכת לבית הכנסת ולהתפלל ערבית בציבור, אך זאת בתנאי שנותרו ליד השלחן אנשים או נשים שלא הלכו לבית הכנסת; לחילופין, ניתן להתפלל ערבית לאחר הסעודה. מכל מקום, לאחר קבלת שבת או ערבית, יש לכסות את החלות ולערוך 'קידוש' (ואם כבר התחילו לשתות יין בחלקה הראשון של הסעודה, מדלגים בקידוש על ברכת 'בורא פרי הגפן'), וניתן להמשיך לאכול פת ללא ברכת 'המוציא' שאותה כבר בירכו בחלקה הראשון של הסעודה (משנה-ברורה סי' רעא סי"ח). ראוי להקפיד לאכול לפחות כזית פת לאחר צאת הכוכבים (18:16 בירושלים), וכן ראוי לאכול מאכלים נוספים שימחישו את העובדה שאכן מדובר כאן בסעודת שבת. בברכת המזון יש לומר 'רצה' אך לא 'על הניסים', שכן כעת כבר שבת, ט"ז באדר (משנה-ברורה סי' תרצה ס"ק טו). מי שעדיין לא התפלל ערבית, יזכור כמובן להתפלל ערבית לאחר הסעודה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן