מותר להאזין לקריאת המגילה בסקייפ?

לקראת פורים מסביר הרב ישראל רוזן בראיון ל"כיפה" על החידושים הטכנולוגיים בראי ההלכה בראי החג וקריאת המגילה. מה מותר ומה אסור לעשות?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/03/15 11:27 יא באדר התשעה

מותר להאזין לקריאת המגילה בסקייפ?
אילוסטרציה: shutterstock, צילום: אילוסטרציה: shutterstock

האם מותר לשמוע קריאת מגילה בסקייפ? לקראת פורים בדקנו מול ראש מכון צומת הרב ישראל רוזן האם החידושים הטכנולוגיים העדכניים, הכוללים צפיה ויזואלית בבעל הקורא תוך שמיעה שלו בלייב מאפשרים לצפות ולהאזין למגילה און ליין במקום להגיע לקריאה הפיזית בבית הכנסת. התשובה, אגב, לצערם של כל חובבי הטכנולוגיה, היא חד משמעית לא.

"מגילה ושופר הם שני הדברים היחידים שדורשים שמיעה בפועל של המגילה, שלא דרך אמצעים טכנולוגיים", מסביר הרב רוזן. “אסור לשמוע דרך הקלטה, דיסק, או בפלאפון מכיוון שלא נמצאים טכנית במקום הקריאה, וכך גם בהאזנה ובצפיה דרך הסקייפ".

הרב רוזן מסביר כי גם מכשירי האזנה שונים, בהם נעזרים לקויי שמיעה, הינם בעייתיים, וההמלצה היא להיות במקום קרוב לבימה, כך שניתן יהיה להאזין באופן טכני לבעל הקורא, גם אם מדובר בהאזנה לא ברורה. “אפילו אם האדם נמצא במקום הוא צריך להיות קרוב לבימה ולהאזין”, מסביר הרב רוזן.

מנגד, מוסיף הרב רוזן ומסביר, מותר לבעל הקורא לקרוא למיקרופון, כך שהמגילה תישמע בכל בית הכנסת באמצעות הגברה, זאת בתנאי שבעל הקורא נשמע בצורה כזו או אחרת גם ללא ההגברה. “צריך לשבת במקום בו ניתן לשמוע איכשהו ללא הגברה, כך שההגברה האלקטורנית רק עוזרת", הוא מסביר. “ישנם בתי כנסת שעושים את זה, וסמוך לפורים ישנם ויכוחים קלים האם הדבר מותר או אסור".

הרב רוזן אומר כי למרות שצפייה בסקייפ או האזנה בטלפון למגילה אינה מוציאה ידי חובה, אם לא ניתן לשמוע קריאת מגילה בדרך אחרת עדיף לפחות להאזין למגילה כך, על מנת להיכנס לאווירת החג. “ישנם מקומות כגון בתי חולים בהם יש מערכת פנימית של אינטרקום או מצלמות בהם שומעים קידוש. באחד מבתי החולים בחו"ל הותר שהתפילה תשודר בראש השנה כשהמסכים דלוקים לפני החג, והערוץ מכוון. זה טוב מבחינת האווירה, אך כאמור זה לא מוציא ידי חובת מניין וכדומה. אם חיילים למשל לא יכולים להגיע לקריאת מגילה, כדאי שיאזינו למגילה ברדיו כדי להיכנס לאווירת החג".