לקראת תענית אסתר - מאירועי הזמן והשעה

לקראת תענית אסתר, נוגעת ד"ר יעל לוין בדברי הרמב"ם המסביר כי לימי הצום שייכות ממשית למאורעות ולמעשים בתקופתנו

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 03/03/15 13:00 יב באדר התשעה

לקראת תענית אסתר - מאירועי הזמן והשעה
shutterstock, צילום: shutterstock

לדברי הרמב"ם בהלכות תעניות (ה, א), לימי הצום יש שייכות ממשית למאורעות ולמעשים בני הזמן והתקופה, והם אינם קשורים למאורעות העבר בלבד: "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות. שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר 'והתודו את עונם ואת עון אבותם' וגו'" (ויקרא כו, מ).

קטע זה אזכרתי לקראת תום מאמר פרי עטי שהתפרסם באתר "כיפה" לקראת עשרה בטבת, מאמר שיוחד לתופעה שהבחנתי בה בשלהי חודש דצמבר של שמונה אירועי דקירה שהתרחשו במדינת ישראל בפרק זמן של ימים אחדים, מה-26 בחודש ועד ה-30 בו. אציין כי המאמר התפרסם בליל עשרה בטבת, ה-31 בדצמבר, והוגש בנוסח סופי בלילה שקדם לכך. אולם בעקבות מקרה נוסף שהתרחש בשעת לילה מאוחרת שבין שלישי לרביעי, של רצח אישה באילת מדקירות, הצטרכתי לעדכן את המאמר קודם פרסומו.

* * *

בזמן שחלף מאז ביקשתי להוסיף ולעקוב אחר התופעה. כך תיעדתי מקרים נוספים שפגשתי בהם באתרי חדשות באינטרנט או מתוך קריאה בעיתונות, והשלמתי את המידע שהיה ברשותי עם מידע באתר האינטרנט של משטרת ישראל, שם נודעו לי מקרים נוספים אחדים, ולעומת זאת, אחדים מהמקרים לא הוזכרו שם. מובאת עתה רשימת המקרים שקיבצתי, תשעה עשר במספר בפרק זמן של חודשיים, שבצירופם יחדיו בכוחם לעורר זעזוע עמוק.

ביום שני בלילה, ה-5 בינואר 2015, נדקר גבר בקרית ים והוא נמצא במצב בינוני. ביום רביעי בערב, ה-7 בינואר, נדקר למוות הנער יוסף זוהר בחולון. ביום שלישי, ה-13 בינואר נדקר גבר כבן 54 ונפצע באורח בינוני במהלך קטטה במבנה מסחרי בדרך רמתיים בהוד השרון. באותו הערב הגיע צעיר למרפאה בלוד כשהוא פצוע במצב בינוני ועם סכין נעוצה בגבו. ביום חמישי, ה-15 בינואר, נמצא גבר כבן 46 דקור בדירה ברחוב הגיבורים בחדרה.ב-17 בינואר נדקר למוות נתין זר בן 24 ברחוב המסגר בתל אביב. ב-20 בינואר דקר אדם את אשתו ופצע אותה באורח קל ברח' הדקל בבית שמש. ב-21 בינואר בערב נפצעה אישה כבת 50 באורח בינוני לאחר שנדקרה בבטנה ברחוב העלייה השנייה בחיפה. ב-23 בינואר נדקר נהג אוטובוס כבן 30 ונפצע קשה במהלך וויכוח עם נוסעים בשכונת חפציבה בנתניה. ב-25 בחודש נעצר בתל אביב תושב נתניה בן 23 לאחר שאיים בסכין על אישה ותקף שוטרים שבאו לעזרתה.

ב-10 בפברואר 2015 נדקרה אישה כבת 50 בכרמיאל ופונתה לבית החולים במצב קשה. ב-18 בחודש נעצר תושב בת ים בן 44 בחשד שדקר את אביו מספר פעמים. האב פונה לקבלת טיפול רפואי. ב-19 בפברואר נהרג תושב שדרות בן 24 לאחר שנדקר בידי אלמוני. ב-23 בפברואר בערב נדקר צעיר כבן 25 ברחוב אחינועם בירושלים. מאוחר יותר באותו היום נדקר בבטנו תושב כפר ג'דיידה בן 50 על רקע סכסוך ונפצע קל. ב-25 בפברואר נדקרה תלמידה בת 17 ונפצעה קשה באירוע דקירה בבית ספר תיכון ליד עפולה בידי תושב כפר סנדלה בן 23. ב-26 בפברואר נפצע קל מדקירה תלמיד בן 17 במוסד חינוכי בכפר באזור טבריה בידי תלמיד אחר במוסד בן 16. ב-28 בפברואר נדקר אדם בן 27 בפלג גופו העליון בקרית חיים, ככל הנראה עקב סכסוך אישי.

ב-2 במארס 2015 נעצרו שני נערים כבני 16 תושבי באר שבע בחשד שדקרו נער בראשו מחוץ לאחד מבתי הספר התיכוניים בעיר על רקע רומנטי.

* * *

מקרי הדקירה שאירעו בחודשיים האחרונים אינם בעלי אותה תדירות כב"ימי זעם" שבסוף השנה האזרחית הקודמת, אולם מכל מקום התרחשו אירועי דקירה מרובים למדי במספר. אם להתבטא בלשון בלתי מושאלת, מדובר כבר במכת מדינה. בכל התקופה שבה תיעדתי את המקרים הללו, לא מצאתי באמצעי התקשורת שמהם אני ניזונה, ובכללם עיתון "הארץ" (אציין שאני נמנית על אלה שלא ביטלו את המנוי...), ולו התייחסות אחת למקרים הללו כאל תופעה חברתית של ממש שיש לדון בה, לנתחה ולפעול למניעתה. לא נוכחתי במאמר מערכת כלשהו בעיתונות או במרשתת שייחד את הדיבור על התופעה של אירועי דקירה במגמה להציע פתרונות אופרטיביים לביטולה.

אולם מסתבר שמדובר בתופעה חברתית קשה ומצערת במדינת ישראל, ומן הנכון לתת עליה את הדעת באורח מיידי. מעבר למעורבותם ולטיפולם של קרימינולוגים בנושא, מן הראוי שארגונים חברתיים שנוטלים על עצמם את העיסוק במגוון תופעות חברתיות, יכללו מעתה תופעה זו בין ההתגלמויות שיש לתת עליהן את הדעת, וזאת במטרה לבטלה ולהעבירה מן העולם. התופעה של הימצאות מקרי דקירה מרובים מגיעה לממדים כאלה, שגם הכנסת ה-20 העומדת להיבחר תצטרך להידרש אליה, ולא תוכל להתעלם מקיומה. זו תופעה שאמורה להטריד את מנוחת החברה הישראלית ככלל, ושל כל יחיד ויחיד ממנה בפרט, גם אם מרבית המקרים לא מתרחשים בגינה האחורית שלנו כפרטים ובמגזר שלנו ככלל.

מעבר לעיסוק ביום תענית אסתר בדאגה למר גורלן של העגונות, נושא אשר נתון בראש מעייניי ושעל אודותיו חיברתי תפילת "מי שברך" הנאמרת ברחבי העולם היהודי, חובה עלינו לקראת התענית השתא גם לערוך חשבון נפש נוקב בנוגע לאלימות הגואה בחברה הישראלית. אין לי אלא לחתום בקטע תפילה המיוסד על היגד מתוך "תפילה על בנות ישראל שנרצחו בידי בני זוגן" פרי עטי, הנאמרת בהקשר ליום הבין-לאומי נגד אלימות כלפי נשים: "אבינו מלכנו, בטל נגע זה שֶׁפָּשָׂה בקרבנו".