כמה עולה מגילת אסתר?

יצאנו לבדוק עבורכם כמה תעלה לכם מגילת אסתר כשרהמהודרת? ומה הפרמטרים שמשפיעים על מחירה של מגילה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/03/16 13:57 יב באדר ב'

כמה עולה מגילת אסתר?
shutterstock, צילום: shutterstock

חג הפורים הגיע ואיתו השאלה המסקרנת כמה עולה מגילת אסתר כשרה/מהודרת? רבים רוכשים לעצמם מגילה כדי שיוכלו לקרוא למשפחתם בבית כמו גם ההידור ההלכתי שבשמיעה וקריאה גסם בבית הכנסת מתוך מגילת קלף שעשויה כהלכתה.

שיחה קלה עם סוחרים וסופרי סת"ם מלמדת אותנו שזו שאלה שאין עליה תשובה אחת ודומה לשאלה כמה עולה רכב. תלוי כמובן באיכות, בגודל, בזהות הסופר - מגילה שכתב אותה סופר ידוע או אדם שנחשב לירא שמים תהיה יקרה יותר. פרמטר נוסף הוא סוג הקלף עליו נכתבה המגילה.

מחירי מגילת אסתר, כולל בדיקה במחשב והגהה ידנית נעים בין 2000 ₪ למגילה הפשוטה ביותר ועד 4500 ויותר למגילות מיוחדות יותר חלקן יכולות להגיע גם ל-15 אלף שקל. עלות הקלף (לפני הכתיבה עצמה) של מגילת אסתר כ-500 ₪ כך שלעיתים הריווח לא גדול במיוחד, שכן סופר מומחה כותב מגילת אסתר בפרק זמן של כשבועיים שלושה תלוי כמובן במידת המיומנות שלו ובאיכות הכתיבה שכן מהיר אך מרושל יוריד באופן משמעותי את מחירה של המגילה לעתים בחצי מחיר.

הפערים במחירים נובעים קודם כל מיופי הכתב, איכות הכתב ואחידותו מבחינת הגודל וצורת האותיות, סופרים חדשים בדרך כלל אינם מיומנים מספיק בהכנת הקולמוס, שמשמש לכתיבת המגילה והם מתקשים ליצור שני קולמוסים באותה המידה בדיוק והמגילה יוצאת בכמה גדלים של כתבים. היא תהיה כמובן כשרה, אך פחות יפה ומהודרת ומחירה יצנח. ישנם שכותבים באמצעות רפידוגרף, מין עט מיוחד שניתן למלאות אותו בדיו, אך הוא פחות מהודר ומחירה של המגילה שנכתבה בו נמוך יותר מאשר מגילת שנכתבה בקולמוס מנוצה.

פרמטר נוסף שמשפיע על מחירה של המגילה הוא גודל הקלף וגודל הכתב עצמו. ניתן להשיג מגילת אסתר בגובה של 21 שורות בעמודה, או מגילת אסתר בגובה של 11 שורות בעמודה וגם מגילות אסתר 27 שורות בעמודה. ככל שהמגילה גדולה יותר הכתב בה יהיה גדול יותר למרות שישנם שמעוניינים דווקא במגילה קטנה. אחד הפרמטרים שקשורים להידור היא "מגילת המלך", כלומר, מגילה שבה המילה המלך מופיעה בראש כל העמודות שלה. סופרים מומחים יודעים לכוון את גודל הכתב שלהם בצורה שבאופן טבעי המילה המלך שמופיעה פעמים רבות במגילה תופיע בראשי העמודים. מגילה כזאת באופן טבעי יקרה יותר ממגילה שאינה מכוונת.

"אחד הנושאים המשמעותיים ביופי של מגילה זה כמות המחיקות והתיקונים שיש בה", מסביר לנו דוד, סוחר סת"ם ותיק. "כאשר המגילה נקייה לחלוטין ממחיקות שמכערות את הקלף מחירה עולה משמעותית", הוא מוסיף.

בדומה לספרי תורה גם מגילת אסתר בסגנון כתיבה ספרדי, זולה יותר ממחיר מגילת אסתר בסגנון אשכנזי בשל התגים הרבים שיש בכתיבה האשכנזית שמגדילים את כמות העבודה על המגילה. ניתן גם להזמין מגילת אסתר, בכתב אומנותי מאוד והמחירים בהתאם.

"ניתן למצוא מגילת אסתר זולה וכשרה, מסופרי סת"ם שזו ההתנסות הראשונה שלהם בכתב סת"ם", אומר דוד ומוסיף כי מגילות כאלו נמכרות בדרך כלל מהסופר עצמו שכן סוחרים אינם מחבבים עיסוק במגילות שמלאות במחיקות. מגילת אסתר היא בדרך כלל הדבר הראשון אותו כותבים סופרי סת"ם מתחילים בשל העובדה שאין בה שם השם מה שמקל מבחינה הלכתית. מגילה של מתחיל נראית כאמור פחות יפה, הכתב מעט מרושל ולא אחיד ויש בה הרבה תיקונים ומחיקות ו/או גלישות מעבר לרוחב השורה. כמובן שגם מגילת אסתר כזו, הינה מגילת אסתר כשרה הלכתית (אם עברה הגהה כראוי).

אם אתם תימנים תחפשו מגילה תימנית בסופה מופיעים פסוקי ה"חסדי" - פסוקי שבח וברכות המגילה שנקראים ע"י יהדות תימן. מחירה הממוצע של מגילה כזו עומד על כ-4000 ₪ והיא כתובה על גוויל כמנהג יהודי תימן.

חלק מהסופרים "מפנק" את לקוחותיהם בבתים מיוחדים למגילות שערכם מתחיל מכמה מאות שקלים ויכול לטפס גם לסכומי עתק במקרה של נרתיקי כסף מיוחדים ומשובצים.

תעשייה שלמה ישנה סביב מגילות אסתר מעוטרות. ציירים ואומנים רבים, חלקן נשים מעטרים מגילות אסתר בצורה אומנותית עם ציורים מרהיבים או עם עיטורים גרפיים מעל הכתב. מחיר מגילה כזו יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, הכל בהתאם לרמת העבודה של האומן וכמויות הציורים שמופיעים במגילה. מגילות כאלו נחשבות כפריט אומנות ייחודי ורובן הן יחידות מסוגן בעולם, כלומר האומן צייר אותן באופן ייחודי רק להן.

"אני הקפדתי לקנות את המגילה שלי על פי פרמטר אחר לגמרי, הנזקקות של הסופר. כמובן שבדקתי את רמת הכשרות של המגילה והעברתי אותה הגהה מקצועית אך בעיניי ההידור שלי זה לתמוך בסופר תלמיד חכם שזקוק לכסף כדי לקנות לבני ביתו את צרכי הפורים", מספר משה לכיפה ומרחיב את נושא ההידור במגילה גם לחלק החברתי.

בכל מקרה, כל מי ששוחחנו איתו אמר כי לא מומלץ לרכוש באופן עצמאי מגילת אסתר מבלי להבין בתחום ומבלי להתייעץ עם סופר סת"ם או סוחר מקצועי. רק מי שעוסק בתחום בצורה מקצועית ידע לומר לכם על מה להיסתכל ולהעריך נכונה את מחירה של המגילה כדי שלא תשלמו על מגילה מהודרת ותקבלו מגילה כשרה בקושי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן