זמן חיסול חשבונותינו

רוצים להתפייס ולא יודעים איך? פורים הוא זמן טוב לנקות את השולחן, ולפתוח דף חדש עם החברים והשכנים

חדשות כיפה אלון חזני 04/03/12 11:39 י באדר התשעב

זמן חיסול חשבונותינו
Yoninah-cc-by, צילום: Yoninah-cc-by

פורים הוא הזמן לחיסול חשבונות. אינני מתכוון לחיסול חשבונות כדוגמת המן ועם ישראל ואפילו לא משהו צנוע יותר כדוגמת ביגתן ותרש. אני מדבר על משהו שפורים הוא ההזדמנות האמיתית לקיים אותו.

במשך השנה אנו 'פותחים חשבונות' עם כל מיני אנשים, אולי בגלל מילה שלא הייתה במקום, או איזו אי הבנה שגילגלה מתיחות ואולי אפילו ריב של ממש מכל מיני סיבות. המצבים האלה נמשכים כל עוד לא מחסלים אותם.

והנה הגיע פורים ומשלוח מנות עם חיוך ובלי כל הסבר נוסף ואפילו בלי התנצלות, מאפשר חיסול חשבון (...כן, אנחנו יודעים שבכלל הוא שצריך להתנצל הרי אני לא אשם בכלל). אולי זוהי כוונת רבותינו שאמרו שכיפורים הוא כמו פורים, זאת אומרת שהצורך לסלוח ביום כיפור הוא כמו ביום הפורים רק שביום כיפור זה פחות טוב, כי זה ללא משלוח מנות... מה שנקרא 'סליחה על יבש'.

היה מהנה לראות את שכנינו הסובלים כל השנה מרעש הילדים, פותחים לנו את הדלת בפורים. איך הפנים הנוזפות נהפכו לחיוך, זוהי ממש חוויה רוחנית, לראות כזה מהפך, במיוחד שמעכשיו אין צורך יותר מלפחד לפגוש את השכנים במדרגות. וגם החלטנו מעכשיו להאמין להם שהרעש ממש לא מפריע להם ומאז הילדים מרעישים בכיף.

פורים הוא גם הזדמנות אמיתית לפתיחת חשבונות. הזדמנות לגשת למי שאתה סתם לא מדבר איתו כל השנה, לדפוק לו בדלת, להגיש משלוח מנות, ולהגיד בחיוך 'פורים שמח'. ואל דאגה התפריט של משלוח מנות יעשה את שלו. לא בטוח שזו תחילתה של ידידות מופלאה, אבל ללא ספק, זה יתחיל מערכת של חיוכים קלים בפגישה הבאה. כמובן שניתן ורצוי לגשת גם לשכנים שלא רגילים במצוות החג, אלו המכונים חילונים, ושסיימו את קיום מצוות החג, כבר בתחפושות הילדים בבית הספר. שם זה בכלל פותח חשבון מצוין. מניסיון, לוקח לאנשים כמה שניות להבין מה רוצים מהם (" רק רגע, יש איזה משפט שאני צריך לומר ברגע שאני לוקח את זה?") אבל אם תוסיף הסבר קצר, שזה משלוח מנות וזה מצווה, העסק מסודר. הרי מי לא אוהב מצווה שמחייבת אותו לקבל חבילת ממתקים ?

למי שממש רוצה לעשות רע להמן, הנה רעיון נוסף. לחשוב מי לא יקבל משלוח מנות. למשל: משפחה חדשה בקהילה שלא בקשר עם אף אחד, אולי יש לילדים ילד או ילדה בכיתה שסביר שלא יקבלו משלוח מנות מחברים, כי הם 'לא מקובלים בחברה', מנקה הרחוב שעובד גם בחג. המאמץ להגיע אליהם, יהרוג את המן עד שנה הבאה באופן מוחלט. כי איך הוא יאמר שאנחנו 'עם מפורד'?. הרי הוא מיד יתפס על שקר, ואנחנו יודעים כמה אחשורוש רגיש לשקרים וחוסר יושר.

כל שנה אני מכריז מראש בין ידידי שאני נותן משלוח מנות רק למי שרבתי איתו או שאני לא מכיר אותו. כך שמי שמרגיש שאני חבר שלו, לא יקבל ממני כלום. זה מאפשר לידידי הקרובים לתכנן את הריב איתי לקראת פורים בשנה הבאה. פורים שמח.