הריון בפורים – עם או בלי אלכוהול?

האם מותר לנשים בהיריון לשתות יין או משקאות אלכוהוליים שונים במהלך פורים? ד"ר יעקב ממט משיב

חדשות כיפה ד"ר יעקב ממט 24/02/15 18:10 ה באדר התשעה

הריון בפורים – עם או בלי אלכוהול?
shutterstock, צילום: shutterstock

נשים רבות שואלות אותי, לפני פורים, האם מותר להן לשתות יין/משקאות אלכוהוליים במהלך החג. כמובן, לא מדובר על שתיית אלכוהול מוגזמת שעלולה להוביל לשכרות. מצב של שכרות הינו מצב מסוכן לאישה בהריון מסיבות רבות והחמורה שבהן היא התמכרות של העובר לאלכוהול, תוך כדי צמיחתו ברחם. מצב של התמכרות לאלכוהול ברחם מחייב הליך של גמילת תינוק, הליך מסובך וכואב. אולם, שתיית יין/משקאות אלכוהוליים במידה כדי לקיים את מצוות החג, או את מצוות הקידוש בשבת לא אמורות לייצר סכנה לאם או לעובר.

בכלל, חשוב לדעת כי שאלות רפואיות שיש להן הקשר הלכתי תלויות, בין השאר, גם בנקודת המוצא של הרופא. לא אחת, אנחנו נתקלים במצבים רפואיים הדורשים חילול שבת/שבירת צום וכדו'. כמובן, במידה ומדובר בפיקוח נפש, נעשה את כל שנדרש כדי להציל חיים. אולם, פעמים רבות אני נתקל בתופעה של זלזול בערכי ההלכה ואי מתן משקל ראוי לאמונותיהם של המטופלים. אנחנו ב"לניאדו" מחויבים לרפואה ומחויבים להלכה ב100%. לכן, ההחלטות שאנחנו מקבלים, הינן החלטות שמעניקות טיפול רפואי מיטבי מחד ושמירה על ההלכה מאידך.

במקרה בו אישה מעוניינת לשתות אלכוהול בפורים, אני מציע לה לשתות כפי שהיא שותה יין בקידוש. מספר "שלוקים" קטן כדי לייצר שמחה ולהעלות חיוך. אין זה משנה אם מדובר במשקה אלכוהולי דוגמת וויסקי/וודקה/ברנדי או אם מדובר ביין לבן/אדום. כל עוד מדובר על כמויות קטנות ולא משמעותיות השתייה אפשרית. אגב, אין השפעה לגודל גופה של האישה או משקלה - שתייה בכמויות קטנות כאלו לא משפיעה בין אם מדובר באשה שמנה או רזה, גבוהה או נמוכה. זה המקום לציין שבמאה הקודמת, טיפלו בהופעת צירים מוקדמים אצל נשים בהריון באמצעות עירוי של אלכוהול רפואי ישירות לווריד. אמנם, שיטת הטיפול הזו כבר לא מוצעת היות ויעילותה לא הוכחה. אולם, ניתן להסיק מכך כי אלכוהול במינון קטן לא מהווה סכנה לאם או לעובר.

שיהיה פורים שמח ולידה קלה !

הכותב הוא מנהל אגף האמהות בבית החולים "לניאדו"