אסור לעמוד מהצד

הציווי של מרדכי לאסתר 'אל תדמי בנפשך להמלט בית המלך' הוא ראוי לכולנו. ניתן להתעלם מבעיות אולם המחיר הוא כבד. ההתעלמות יכולה להביא לידי נתק

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 04/03/15 13:05 יג באדר התשעה

אסור לעמוד מהצד
בית הילל, צילום: בית הילל

מגילת אסתר הרבה פנים לה, והרבה מהפכים מתחוללים בתוכה. בפורים אנו מציינים בעיקר את המהפך שהתרחש באמצעות הנס. אולם המגילה יכולה לסקור עבורנו מהפך מסוג אחר. נדמה שמגילת אסתר שקרויה על שמה של אסתר מציינת יותר מכל את המהפך שעוברת אסתר עצמה. המגילה מתארת נערה ביישנית ופסיבית שמרדכי מגדלה לאחר מות הוריה. במהלך חייה הופכת אסתר מדמות פאסיבית לדמות דומיננטית. דמות מעורבת שחותרת ליעדים לאומיים. אסתר מתוארת כביישנית כבר בפתיחת המגילה ועושה כדבר מרדכי לא משנה מאומה ממצוותו. וגם את צרכיה האישיים היא אינה מבקשת כנאמר אסתר (ב,טו):'וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ'. גם בהמשך כאשר נהפכה לעצמאית יותר, אפילו בעת היבחרה למלכה מכל הנשים מקפידה היא לעשות את דבר מרדכי: 'וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי ... אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ'. אולם מכאן והלאה יודעים אנו, שאסתר כבר יותר עצמאית ואוטונומית. מה הייתה נקודת המפנה אצל אסתר? מה גרם לאסתר להפוך מנערה פאסיבית לנערה אקטיבית שפועלת מתוך יוזמה אישית?.

נראה שהמהפך של אסתר התרחש מיד לאחר משפט נוקב של מרדכי שנאמר לאסתר בהמשך בהיותה מלכה (ד,יג - יד) :'וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים: כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת'.

מרדכי מדגיש לאסתר את הכוח הרב שטמון באמתחתה. אסתר כמלכה אינה יכולה להתנער מאחריות בהיותה בבית המלך. מרדכי כביכול מתאר בדבריו את כברת הדרך שעשתה מנערה יתומה ומבוישת לאישה החשובה שבנשות מלכות פרס. מלכותה של אסתר תהיה ראויה אם היא תוכל לתעל את הסמכות שקבלה לאפיקים שיביאו תועלת משמעותית לעם.

ומיד שאנו קוראים את הפסוקים אנו עדים למהפך, לשינוי הדרמטי. מהרגע הזה אין אסתר עושה את דבר מרדכי אלא ונהפוך הוא:'וַיַּעֲבֹר מָרְדָּכָי וַיַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּר'. (ד,יז)

הציווי של מרדכי לאסתר 'אל תדמי בנפשך להמלט בית המלך' הוא ראוי לכולנו. ניתן להתעלם מבעיות אולם המחיר הוא כבד. ההתעלמות יכולה להביא לידי נתק. אנו נדרשים לעורר שיח בשאלות שמטרידות את החברה. אל לנו להיות פאסיביים ולהמתין אלא לדעת שהדבר תלוי רק בנו. בארגון בית הלל אנו מבקשים לעסוק בסוגיות חברתיות שהן משמעותיות לכינון של חברה מוסרית יותר במגוון של תחומים. דמותה של אסתר כיוזמת ואמיצה שאינה נרתעת מאחשורוש ומשתדלת בכל מאודה להיות נציגה של העם היהודי נותנת לנו השראה מיוחדת לעיסוק בסוגיות הללו.

הכותב הוא רב המושב משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני בית הלל