פורים: הנס הראשון בשרשרת ניסי פורים

כמה דורות לפני שאחשוורוש וושתי נולדו, למעשה כשסבא רבא של וושתי היה צעיר, כבר שלחה ההשגחה העליונה מלאך מתוך דאגה לעתיד עם ישראל מאות שנים קדימה.

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 20/03/19 10:18 יג באדר ב'

פורים: הנס הראשון בשרשרת ניסי פורים
צילום: shutterstock

בשלהי ימי הבית הראשון מלך ביהודה מלך צדיק בשם חזקיהו המלך. חז"ל מתארים את צדקותו של חזקיהו עד כדי כך שבזמן שלטונו בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו תינוק (=ילד מתחת לגיל 13)  ותינוקת (=ילדה מתחת לגיל 12) שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה, כלומר, כל עם ישראל, כולל ילדים, עמלו בתורה עד כדי כך שהיו בקיאים בהלכות הכי קשות שקיימות בתורה. אולם המלך חזקיהו ראה ברוח הקודש שעתיד לצאת ממנו בן רשע שיחטיא את הרבים. החליט חזקיהו לא להתחתן בכדי להימנע מלהוליד בן רשע. חזקיהו עשה שלא כדין, שהרי לא פוסקים הלכה ע”פ הנבואה, והיה עליו להתחתן בכדי לקיים מצוות פרייה ורבייה. הקב”ה העניש את חזקיהו במחלת השחין ב”מ. ישעיה הנביא, שהיה קרוב משפחתו של חזקיהו, בא לבקרו במיטת חליו, ובפיו בשורה נוראה “צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה”, מסבירים חז”ל: "מת אתה - בעולם הזה, ולא תחיה - לעולם הבא!" כלומר, בגלל החטא של חזקיהו שסרב להתחתן הוא ימות מהשחין וגם לא יהיה לו חלק לעולם הבא. ענה לו חזקיהו: תן לי את הבת שלך לאישה ואתחתן איתה. אמר לו הנביא ישעיהו - המצב כבר אבוד, כבר נגזרה עליך הגזירה ואי אפשר לבטלה. ענה לו חזקיהו: "בן אמוץ, כלה נבואך וצא. כך מקובלני מבית אבי אבא - אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים”. אומר לו חזקיהו - אם אתה רוצה לייאש אותי מהתשובה והתפילה אני לא אקבל את דבריך אפילו שאתה ישעיה הנביא. תפילה יכולה לעזור תמיד ובכל מצב. ישעיהו יוצא מחדרו של המלך וצועד לעבר היציאה ממתחם הארמון. בינתיים המלך חזקיהו התפלל אל ה’ מקירות ליבו, שה’ ייתן לו “עוד צאנס".

והנה תפנית דרמטית - לפני שישעיהו הספיק להתרחק ממתחם הארמון ה’ נגלה אליו בנבואה חדשה לחזקיהו- ה' שמע את תפילתו והוסיף לחייו 15 שנה (וכמובן החזיר לו את חלקו בעולם הבא). בא ישעיהו ומתייצב לפני המלך ואומר “כבוד המלך, יש עדכון, ה’ שמע לתפילתך, ביום השלישי תעלה בית ה’ להקריב תודה בבית המקדש על זה שנרפאת”. חזקיהו, חשד בישעיה, ובצדק: "הרי לפני כמה דקות אמרת שתפילה לא תשנה את הגזירה? אם הנבואה החדשה שלך היא באמת מה', תעשה לי מופת שיוכיח את זה”, אחרי משא ומתן בין שניהם, שהתנהל בשעות אחר הצהריים המאוחרות, הוחלט שהשמש תחזור אחורה כמה שעות, כהוכחה לכך שהנבואה החדשה של ישעיהו אכן אמיתית וכך ה' אמר. וכך היה, השמש "חזרה אחורה" ונהיה יותר אור מאשר לפני תחילת השיחה שלהם.

באותו זמן בבבל הרחוקה היה מלך בשם ברודך בלאדן בן בלאדן. המלך הלך לישון את שנת הצהריים שלו, נניח בשעה 14:00 וביקש מעבדיו שיעירו אותו, נניח ב16:00. בשעה 15:00 ע”פ שעון בבל, חזרה השמש אחורה בשביל חזקיהו בירושלים, נניח לשעה 12:00 .שעה לאחר מכן התעורר בלאדן, ונדהם לגלות יותר אור ממתי שהוא הלך לישון. הוא חשב, כמובן, שעבדיו נתנו לו לישון יממה שלמה, וציווה להרגם. העבדים התחננו על נפשם וסיפרו למלך שבעצם הוא ישן רק שעתיים, אלא שהשמש חזרה אחורה....

מובן מאליו שבלאדן לא האמין מיד, אלא מינה וועדת חקירה מלכותית לחקר התופעה המוזרה של חזרת השמש אחורה. כעבור כמה חודשים הגישה הוועדה את מסקנותיה למלך בלאדן: "יש מלך בירושלים בשם חזקיהו שלמענו האלוקים החזיר את השמש אחורה".

מה עשה בלאדן עם המידע? כמובן, רצה לפתוח ביחסים דיפלומטיים עם המלך חזקיהו. מיד קרא המלך בלאדן לסופרו האישי וניסח מכתב לחזקיהו: "לכבוד חזקיהו מלך יהודה, ירושלים עיר הקודש, ה' אלוקי ישראל. שמעתי על הנס העצום שקרה לך וברצוני להיכנס עימך ליחסים דיפלומטיים וכו...”.

קרא המלך בלאדן לשליח שלו, טוראי נבוכדנצאר, וציווה עליו לרוץ לירושלים ולשלוח לשם את המכתב. נבוכדנצאר קד קידה למלך והחל להתרחק לקראת היציאה מן הארמון ולמלא את שליחותו והציץ בחטף במכתב. חשכו
עיניו של נבוכדנצאר, לכתוב את חזקיהו, שככלות הכל הוא בשר ודם, ראשון, ולכתוב את ה’ אחרון? זה הרי חילול ה'! החליט נבוכדנצאר לחזור אחורה להציע למלך בלאדן לתקן את המכתב. הסתובב נבוכדנצאר ופסע לעבר המלך 3 פסיעות והתחיל את הפסיעה הרביעית ובאמצעה בא מלאך ועצר אותו. אכן המלך בלאדן תיקן את המכתב והכל בא על מקומו בשלום, אולם תמיהה אחת נשארה בלב כל הסובבים, שכמובן לא ראו את המלאך שעצר את נבוכדנצאר באמצע הצעד הרביעי שלו- "הכיצד זה טוראי נבוכדנצאר, האצן האולימפי, הרץ המועדף על המלך בלאדן, פתאום השתתק באמצע הצעד? האם הוא נקע את הקרסול? אולי הוא התקרר?” ליצנים ורשעים שבאותו הדור מן הסתם אמרו (עפר לפיהם) "הרי נבוכדנצאר עשה את הצעדים הללו לכבוד ה', איפה השכר שלו? הוא עשה לכבוד ה’ ובתמורה נקע את הקרסול... איפה הצדק?”. את התשובה לשאלה זו נגלה בהמשך הסיפור .

בשמיים היה רעש גדול על הצעדים שעשה נבוכדנצאר לכבוד ה'. ידוע שהקב”ה אינו מקפח שכר של כל בריה, אולם מצד שני החליטו בשמיים שלנבוכדנצאר לא מגיע שכר בעולם הבא, שהרי סופו להחריב את בית המקדש ולהתעלל בעם ישראל. מה עשו? הפסוק אומר "ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו", הקב”ה נותן שכר לרשעים על המצוות שלהם בעולם הזה כדי שיגיעו לעולם הבא בלי כלום.

מה התעריף של 3 וחצי צעדים לכבוד ה’ אם מקבלים את השכר בעולם הזה? על הצעד הראשון הוחלט שנבוכדנצאר יעלה בדרגות ויהפוך מטוראי למלך בבל ואח”כ למלך על כל העולם .על הצעד השני מלך בנו של נבוכדנצאר, אויל מרודך, על כל העולם. על הצעד השלישי מלך נכדו של נבוכדנצאר,
בלשצאר, על כל העולם. על חצי הצעד הרביעי מלכה הנינה של נבוכדנצאר, ושתי, על כל העולם, במשך חצי קדנציה.

אם לא היה בא המלאך ועוצר את נבוכדנצאר מלהשלים את הצעד הרביעי היה מגיע לו שכר שוושתי תמלוך על כל העולם חיים שלמים, ולא תיהרג על ידי בעלה אחשוורוש בדמי ימיה. אם ושתי לא הייתה מתה, אסתר לא הייתה נהיית המלכה, ולא היה מי שישתדל אצל המלך אחשוורוש בעד היהודים בזמן הגזירה של המן.

כמה גדולה חוכמתו של השי”ת, ששולח מלאך לעצור את נבוכדנצאר מאות שנים לפני שהמן בכלל נולד, בשביל לתת רווח והצלה לעם ישראל, וכמה קטנה היכולת שלנו לראות חלק קטן מהפאזל ולהבין את עומק חוכמתו של הקב”ה.