הקשר בין השואה לתקומה במבט אמוני

הן ההיסטוריה היהודית והן חז"ל מלמדים אותנו שממש לפני תחילת הגאולה תיתכן קטסטרופה רצינית. משכך קרה בפועל, לא רק שהשואה איננה אמורה להחליש את האמונה הדתית שלנו, אלא שסמיכותה לקום המדינה אמורה דווקא לחזק אותה

הרב אלדד יונה
ט בטבת התשעט
,
17 בדצמבר, 2018 11:12

צילום: shutterstock

כמעט כולנו שמענו יותר מפעם את השאלה "איפה אלוקים היה בשואה?". בבואנו לדון בנושא השואה במבט אמוני עלינו לזכור בראש ובראשונה כי מדובר, ובצדק גמור, בנושא טעון מאוד מבחינה רגשית, ולכן יש לגשת אליו ברגישות הראויה. יש לזכור קודם כל כי מדובר בטרגיה לאומית ואנושית ואישית הגרועה ביותר שידעה האנושות. מדובר בפשע מלחמה החמור ביותר שנעשה מאז ומעולם. כבר בספר דניאל (י"ב, א') מובא "וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא-נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא", כלומר, שתהיה קטסטרופה חסרת תקדים ובלתי נתפסת ברגש או בשכל.

יחד עם זאת, בבואנו לדון לוגית עלינו לעשות הפרדה בין הרגש לשכל. כאב רגשי עצום ומוצדק לא אומר שאם דבר כזה התאפשר אז אין אלוקים חלילה או שחלילה אינו מוסרי. כאב רגשי רק אומר שזה כואב לנו, ואולי אפילו בלתי נסבל עבורנו מבחינה רגשית, ובצדק גמור.

נשתדל, בכל אופן, למקד את הדיון לוגית כרגע, למרות העניין הרגשי. אם התורה היתה מבטיחה שלעולם לא תהיה שואה, הרי שהשואה היא הפרכה לתורה. אולם, כאשר התורה אומרת בכמה וכמה מקומות שקיימת אופציה לאסונות קשים, תוך מתן תיאורים מחרידים המזכירים את מה שקרה בשואה, הרי שלוגית אין שום קושיה על התורה מזה שהתאפשרה שואה. עלינו לזכור- אנו בוחנים כאן את התזה שהתורה עצמה מציגה ולא תזה על אלוקים דמיוני שבדו הוגים, שרובם אינם יהודים, מליבם. האופיום להמונים על אלוקים דמיוני שבדינו מליבנו איננו תואם לגמרי לתזה שאותה מציגה התורה, ולכן לא בוחנים את אמיתות התורה באמצעות התחזיות שלו. את אמיתות התורה בוחנים באמצעות תחזיותיה שלה בלבד.

די לדעת תנ"ך או אפילו חומש, בצורה בסיסית ביותר, כדי לראות תיאורים מזעזעים ומחרידים של נבואות על אסונות וצרות מהגויים, המזכירים את השואה. יש כאלו לרוב בפרשיות הקללות שבפרשות "בחוקותי" ו"כי תבוא". יש אזכורים כאלו בפרשת "וילך" ו"האזינו". יש נבואות זעם רבות, בתנ"ך כולו.

אם כן, בשלב הזה נחליף את הטיעון השגוי "אם יש אלוקים לא תיתכן שואה כלל בשום מצב. ומשראינו שהיתה שואה זה אומר חלילה שאין אלוקים" בשאלה אחרת, קצת שונה "מדוע עשה אלוקים את השואה?"

התשובה העיקרית והאמיתית לשאלה זו, היא שמוחנו כבני אדם הוא קטן ומוגבל מלהבין חשבונות שמיים. כך אומר הנביא ישעיה בפרק נ"ה (פסוקים ח'-ט') : "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה': ט כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם". אנחנו איננו יודעים חשבונות שמיים. זה נראה לנו, כבני אדם עם ראייה מצומצמת, כמאורע אקראי ולא מתוכנן מראש, אבל למעשה הכל מתוכנן מראש ויש לו סיבה אלוקית, רק שלנו כבני אדם אין כלים לראות את זה. פשוט לנו גם שה' הוא ישר וצודק. התורה מעידה (דברים, ל"ב, ד'): "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל-דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵ-ל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא".

בשלב הזה, ישאל הקורא, אם אין לנו מושג מדוע עשה זאת ה', מדוע עדיף לוגית להאמין שה' עשה זאת, וגם שיש בזה צדק אלוקי הנשגב מהבנתנו, ולא שפשוט מדובר באירוע אקראי? במילים אחרות- הטיעון שאמרתי למעלה יישמע לקורא כאפולוגטיקה שאולי תיתכן, אבל אין סיבה להאמין בה.

התשובה היא שעלינו לעמת שתי תיאוריות זו מול זו, ולראות איזו מהן התרחשה במציאות. נתחיל בתיאוריה הטוענת שהעולם מתנהל ללא כוח עליון המכוון אותו. נשאל את עצמנו, מה הסבירות לזה שמתוך גלות בת כמעט 2000 שנה, האסון הנורא ביותר שקרה לעם ישראל קרה באותו עשור שבסופו קמה מדינת ישראל? נכון, הגויים לא ממש עשו לעמנו חיים קלים במהלך כל שנות הגלות. אבל, לא היה ניסיון ממוסד ושיטתי ומקיף לרצח כל העם היהודי מימי המן הרשע ימ"ש ועד ימי היטלר ימ"ש. נתאר לעצמנו שאסון כזה היה קורה לא 1000 שנה קודם, אלא 50 שנה בלבד קודם. כל מי שלמד היסטוריה יודע שבשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, ועד קום המדינה, הפכו היהודים להפקר בעיני ההמון במדינות רבות. לולא היתה תשתית למדינה יהודית בארץ ישראל, לא יכל העם היהודי לשרוד כעם, לו התחוללה השואה 50 שנה קודם. השרידים היו מתים, נכחדים או מתבוללים תוך דור.

לא ניתן גם לטעון שבדרך טבעית השואה הובילה לקום המדינה. שוב, כל מי שלמד קצת היסטוריה יודע שהן הבריטים והן הערבים לא ממש חיבקו אל חיקם את העולים לארץ אחרי השואה, ואלו נאלצו להילחם על שרידות העם. לולא היתה תשתית למדינה בשנים אלו, הגויים לא היו נותנים לנו אותה מטוב ליבם. במילים האחרות- לו היה השואה קורית 50 שנה קודם, זה לא היה מוביל להקמת המדינה 50 שנה קודם, אלא להיכחדות העם היהודי.


עכשיו נבחן מה ה"תזה היהודית" אומרת. נתחיל מהשוואה לשתי הגאולות הקודמות. לפני גאולת מצרים, על פי המדרש, נפטרו 80% מעם ישראל במכת חושך. רק חמישית זכו לצאת ממצרים. בתחילת ימי שיבת ציון היתה הגזירה של המן הרשע, שרק בזכות חזרה בתשובה מאסיבית התבטלה לפני שבוצעה והפכה לימי הפורים.

ומה בקשר לגאולה העתידית? הגמרא במסכת סנהדרין (דף צ"ז עמוד ב') מביאה ברייתא: "
רבי אליעזר אומר אם ישראל עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין. אמר ליה רבי יהושע אם אין עושין תשובה אין נגאלין אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן". בהמשך הברייתא, אגב (בדף צ"ח עמוד א') משתתק רבי אליעזר, מה שאומר שהוא הסכים לטיעון של רבי יהושע. נתבונן היטב- אומר לנו רבי יהושע לפני מעל 1500 שנה, שכשיגיע זמן הגאולה של עם ישראל, אם עם ישראל לא יהיה ראוי מצד מעשיו, ה' יעמיד לישראל מלך שגזרותיו קשות כהמן מיד לפני הגאולה. ואכן, מיד אחרי השואה, קמה מדינת ישראל.

יותר מזה, הגמרא בהמשך (שם) מביאה שגם תלמידי חכמים יהיו בסכנה באותה תקופה שלפני ביאת הגאולה "רבי אומר אף מזה שנאמר 'כי לפני הימים ההם (=לפני הגאולה) שכר האדם לא נהיה ושכר הבהמה איננה וליוצא ולבא אין שלום מן הצר' (זכריה, ח', י') מאי ליוצא ולבא אין שלום מן הצר? רב אמר אף תלמידי חכמים שכתוב בהם שלום דכתיב 'שלום רב לאהבי תורתך' (תהלים, קי"ט, קס"ה), אין שלום מפני צר".  אם כן אומרת לנו הגמרא שבימים שלפני הגאולה גם צדיקים ותלמידי חכמים יהיו בסכנה ולא יהיו שרויים בשלום.

למעשה כבר הנביא ירמיה (פרק ג', פסוק י"ד) מתאר אופציה שרק אחד מעיר ושניים ממשפחה ישרדו, והם יעלו לארץ ישראל- "שׁוּבוּ בָנִים שׁוֹבָבִים נְאֻם ה' כִּי אָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָכֶם וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם צִיּוֹן
".

למעשה, אם מעיינים היטב בסוגיה המפורסמת של שלוש השבועות במסכת כתובות (דף קי"א עמוד א') ניתן להגיע גם למסקנה של קשר רוחני לכאורה בין השואה לתקומה. אומרת הגמרא
"כדרבי יוסי ברבי חנינא דאמר ג' שבועות הללו (=שנזכרו בשיר השירים) למה (=כלומר, מה טיבן)? אחת שלא יעלו ישראל בחומה. ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם. ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי". שלושת השבועות מותנות אחת בשנייה, ונועדו להבטיח שבכל הגלות הארוכה עם ישראל ישרוד. ברגע שהיתה השואה, הרי שהגויים עברו על השבועה שלא ישתעבדו בעם ישראל יותר מדי, וממילא לאחריה הותרו גם שתי השבועות של עם ישראל, ורק אז התאפשר קום המדינה, מה שלא עלה בידי הציונות עד אז במשך עשרות שנים.

כאמור, איננו יודעים כלל חשבונות שמיים. איננו יודעים למה קרתה השואה. אולם אנו יודעים שסמיכותה לקום המדינה מסתדרת עם ספרות חז"ל ופחות מסתדרת עם תפיסה שמדובר בהיסטוריה אקראית. משהבננו את זה, נסמוך על החוכמה האלוקית, גם בחלק הגדול שאיננו מבינים, ואולי לעולם לא נזכה להבין.

17.12.2018

1. איך אפשר לכתוב מאמר ממין זה ולא להתייחס לטענה שהשואה היא היא הרעה של אחרית הימים עליה ניבא משה (משה אהרון עו"ד)

בשלהי שליחותו .
היא היא גולת הכותרת לשליחותו של משה כולה .
והיא היא גם הנבואה עליה הוכתר משה כאבי הנביאים
המשך בע"ה יבוא........
ועתה אם יש צדק ולו של אחוזים בודדים בדברים
איך אתם נראים ששנים על שנים מועלית טענה - דעה שכזו ואתם מתעלמים.....
לא האמת התורנית באמת מעניינת אותכם אלא עבודת האלילים לקדש אמיתות ישנות בכל מחיר
בגלל מי שאמרם .
משל אין תוחלת למאמרים נוספים של אחרים

דווח על תגובה לא ראויה
17.12.2018

2. אין תקומה בלא פענוח סודה של השואה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
עד מתי תלכו סחור סחור ותבקשו להסתר מתחת למוח הקטן שלנו, אותו הידוע כנחות וכקשה ההשגה.
ואי ידיעת דרכי האל [אם מצאתי חן בעינך הראני...."]ל.
עם ישראל יש מגילת קיום שבה אצורים ומוכמנים כל קורותיו מראשית ועד אחרית .
ואין עניין ונושא שמוחנו הקטן מנוע מלחשפה ולגלות בה.
אלפיים שנה חפצנו בגולות ובטואנות שווא [שבועות וכו] העדפנו את הנוחות המידית על פני חנינת ארץ חמדה
אלפיים שנה המחירים הקטנים בעליה לארץ נראו לנו כבדים מדי .שאפנו וציפינו בצפיית שווא לגאולה דה-לוקוס נוחה של משיח שבה על כפיו להביאנו לארץ .
אנחנו אשמים בגלות אלפיים שנות היא לא הייתה גזירת שמיים .
ואנחנו גם אשמים בגולת הכותרת הנוראית שלה - השואה האיומה
מלפני כמאה שנה נערתה רוח ממרום לגאול .למרות הכל הרוח פנתה והתדפקה על כל חצרות האדמורים באירופה הטמאה ואלה אטמו ליבם ודלתם אליה ......
כעס רב היה בשמיים......
והקבה החליט לתת עוד הזדמנות אלא שהפעם "נואש" הוא מהאדמורים והפנה להפיח את הרוח הגאולית
דווקא בקצה האחר הלעומתי ותוך התרסה מהדהדת .
העיר את רוחם של צעירים חלוצים.
הציונות החלה למען ציון ובהשגחת שמיים .
והחלה לצבור תנופה בהשגחת שמיים. ארץ ישראל נקנית בייסורין ואלה החלוצים לא נרתעו מלשלם ושילמו המחיר של :"וכיפר אדמתו עמו".
קול התור החל להישמע ונשמע מהדהד בכל חצרות האדמורים
והם בזו לזו המנגינה שוב בטואנות שווא נוראיות ותוך מאיסה מחודשת ונוראה יותר מהמרגלים בארץ חמדה. כאמור יותר מחטא המרגלים שאחרי אלפיים שנה כשארץ ישראל קוראת היו צריכים כולם לדדות אליה על ארבע אבל מי שטעה אלפיים שנה המשיך לשגות ולהיאחז בנוחות שבניכר במנעמי הגלות
פטרו הכל בהינף יד משל אמרו קול התורה כביכול חשוב יותר מקול התור.
מה עוד שקול הזמיר נשמע בזמירות אחרות של "הורה".
אחיי ובעל מאמר נכבד, אתה הוא שמצטט את ירמיה הנביא והוא כיוון לחובבי ציון .
באומרו בין השאר "אחד מעיר ושניים ממשפחה."
והנה אחיי ורעיי אם לפני כמאה שנה ואפילו שמונים שנה היו נוהרים כולם לארץ ישראל משל לשחזר את "מסעי הצלב" להבדיל , היו אם בכלל נהרגים לכל היותר כמטאה אלף איש .
אבל אם הקונספציה השגויה הייתה שלטת יושבים וממתינים למשיח.
שלעולם לא היה בא להם בגלות .
אז ברור שהפנו עורף לארץ ישראל מאסו שוב ובגדול בארץ חמדה.
הנה כי כן את זאת צפה משה רעיא מהימנא והוא חותם את שליחותו בפרשת וילך ב"רעה של אחרית הימים" שתפקוד את העם זה באחרית הימים קרי ראשית הגאולה הרעה של אחרית הימים היא היא השואה והוא משה אשר גם בהוראת ה' כותב את שירת האזינו שבה מוכמנים סימנים רבים של שואה ותקומה .
להאזין סוף סוף לאמת האחרת ........
הינה אם כן השואה אירעה אוטומטית במנגנון של הסתר פנים משל העולם נותר ריק בווקום של דחפיו וטבעיו הקב"ה ביטל לרגע את שם ההוייה ונותר אך אלוהים רחוק ואשר אינו משגיח יותר על עולמו .
באשמת הקצוות מנגנון היסתר הפנים פעל בכך שהקצוות הם אשר הפעילוהו .
הקצוות הם : החרדים מכאן שמאסו כאמור בארץ ישראל למרות קול התור והזמיר .
ומנגד המתבוללים מכאן שמאסו ברוח ישראל .
לא הייתי כועס ועצוב אם רק בזו האמת היה הדבר בבחינת לקח היסטורי תיאולוגי .
אלא שאם לא מפענחים נכון את השואה וכל הקשור בה הולכים לאיבוד בתקומה .
לא מצליחים לפענח את הנוסחה הנכונה לשכלל את האתחלתא לגאולה השלמה.
וכך נכונו לנו עוד מאה שנה של התברברות וחבלי גאולה קשים במנגנון של שירת האזינו : "וכיפר אדמתו עמו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ממשלה מורחבת. ישיבת ממשלה צילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם

בעקבות כתב האישום: נתניהו יצטרך לוותר על תיקי השרים

קרא עוד