הלכות ספירת העומר ומנהגיו

האם נשים חייבות בספירת העומר, מתי יש לספור, האם אסור להאזין למוזיקה עד ל"ג בעומר ומתי חובה להאזין למוזיקה. הרב מאיר נהוראי מסביר

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 22/04/14 10:51 כב בניסן התשעד

הלכות ספירת העומר ומנהגיו
peter pearson-cc-b-sa, צילום: peter pearson-cc-b-sa

נשים בספירת העומר
לפי רוב הפוסקים מצות ספירת העומר היא מצות עשה שהזמן גרמא ונשים פטורות. אבל אשה הנוהגת כמנהג אשכנז יכולה לברך ולספור. בנות עדות המזרח אינן מברכות. יש לציין שהיו פוסקים שסברו שכולן לא תברכנה מפאת החשש, שאשה אינה רגילה לבוא לבית הכנסת ועלולה לשכוח את ספירת העומר יותר בקלות. לכן מומלץ לכולם ובמיוחד לנשים לעשות לעצמן תזכורת מיוחדת שלא לשכוח.

זמן הספירה
יש לספור החל מצאת הכוכבים. אם ספר לאחר פלג המנחה יחזור ויספור לאחר צאת הכוכבים ללא ברכה. מצווה להקדים ולספור בתחילת הלילה. במיוחד מקפידים בזה בתחילת הספירה ביום הראשון, כדי שהספירה תכלול את כל השעות של שבעת השבועות. אולם גם בשאר הימים מצווה להדר ולספור בתחילת הלילה, כדי שספירת כל יום ויום תהיה תמימה ותכלול את מלא היממה.
בכל מקרה גם אם מתפללים מעריב מאוחר אין צורך להקדים את הספירה. סומכים לתפילה את הספירה. (תדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם).

שכח לספור בלילה

יספור ביום בלא ברכה. )שו"ע תפט,ז) בימים הבאים סופר בברכה.
שכח לספור יום אחד
נחלקו הראשונים בשאלה, האם ספירת העומר היא מצווה אחת ארוכה הנמשכת מחג הפסח ועד חג השבועות, או שבכל יום ישנה מצווה בפני עצמה לספור. להלכה: ממשיך לספור ללא ברכה שו"ע (תפט, ח( רצוי לצאת ידי חובה בברכתו של החזן.
ספק לו אם ספר אתמול
מי שהתעורר לו ספק שמא שכח לספור יום אחד, יכול להמשיך לספור בברכה

 

ימי הספירה - מנהגי אבלות (לאחר חול המועד)

ימי הספירה אלו הם ימים של חשבון נפש בעטיו של אסון לאומי - מותם של תלמידי רבי עקיבא. בימים אלו עלינו להרבות באהבת חינם כדי לתקן את החטא הנוראי שלא נהגו כבוד זה בזה. בימים אלו מסורת ישראל לנהוג מנהגי אבלות. נהוג לא להסתפר ולא להתגלח עד לג בעומר.

  1. מעיקר הדין מותר לברך שהחיינו בימי הספירה. המשמעות היא שבימי הספירה מותר לקנות בגדים חדשים או רהיטים חדשים לפי הצורך ולברך שהחיינו. ובלשונו של המשנה ברורה: "אם נזדמן לו איזה ענין שצריך לברך שהחיינו יברך".
  2. מותר לעבור לדירה חדשה בימי הספירה, וכן מותר לסייד, לצבוע.
  3. יציאה לנופש או לטיול מותרת. ראוי להימנע מטיולים מאורגנים שיש בהם אוירה של שמחה ושירה.
  4. יש להימנע באלו הימים מלשמוע שירים וקל וחומר, שירים שיכולים להביא לידי שמחה. ונסכם בלשונו של הרב עובדיה יוסף: (שו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ל') : 'מותר להיכנס לדירה חדשה בימי הספירה, ואף מותר לצייר ולסייד הדירה, או לעשות טפטים לנוי. אך יש להימנע בהחלט משמיעת כלי שיר דרך הרדיו בימים אלו, ולכל הפחות עד ל"ג בעומר.
  5. אדם שנוהג ברכב ומוזיקה הכרחית לערנותו יכול ואף צריך לשמוע בעת נהיגתו.

 

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני בית הלל