ארבעת המינים: מה הם ומה משמעותם ביהדות?

הדס, ערבה, לולב ואתרוג. יחד, הם ארבעת המינים ובעלי חשיבות במסורת היהודית ובחגים השונים. קראו עוד על ארבעת המינים במאמר הבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/22 13:09 יז בכסלו התשפג

ארבעת המינים: מה הם ומה משמעותם ביהדות?
לולב, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

ארבעת המינים, הכוללים את האתרוג, הלולב, ההדס והערבה, הם חלק ממצוות חג סוכות. אם גם אתם שאלתם את עצמכם מדוע מנענעים את הלולב בסוכות או מה כל אחד מארבעת המינים מייצג – הגעתם למקום הנכון. במאמר הזה נענה על שאלות אלה וננסה להתחקות אחר מקורם של ארבעת המינים. נעשה סדר בכל הקשור להבדל שבין ארבעת המינים לשבעת המינים ונבדוק אילו עוד מנהגים נהוג לקיים בחג סוכות. מתחילים.

מקורם של ארבעת המינים

המקור בו מצוינת מצוות נטילת ארבעת המינים מופיע בספר ויקרא בפרק כ"ג: "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר וכפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל, ושמחתם לפני יהוה אלוהיכם שבעת ימים". את פרי עץ ההדר מייצג האתרוג, את כפות תמרים מייצג הלולב, את ענף עץ עבות מייצג ההדס ואת ערבי נחל מייצגת הערבה.

 

בהקשר הדתי והמסורתי

מצוות נטילת ארבעת המינים, המכונה גם "נענוע לולב", כוללת את הלולב, האתרוג, הערבה וההדס. על פי המנהג יש לנענע את ארבעת המינים יחדיו לכיווני ארבעת רוחות השמיים כסמל לשליטת השם בהם או לפי שיטה אחרת להילחם נגד שטן. על פי המסורת יש לקיים את המצווה בכל ימות החג, מלבד יום שבת.

צילום: לולבי "טירת צבי"

קצת על כל אחד

יש האומרים כי כל אחד מארבעת המינים מסמל סוג מסוים של אדם, ויחדיו הם מסמלים את כל העם היהודי, שעל אף השוני ביניהם הם יכולים לחיות יחד. אז איך מוגדר כל אחד מהם ואילו תכונות אפשר ליחס להם? מה מיוחד בכל אחד מהם ובאילו תנאים הם נחשבים כשרים? הינה פירוט של כל אחד מארבעת המינים:

אתרוג

לאתרוג יש גם טעם וגם ריח והוא מדומה לאנשים בעלי נתינה רבה, לאדם שגם לומד תורה וגם עסוק בעשיית מעשים  טובים – אפשר להגיד את "היהודי המושלם". אפשר לבחור גם באתרוג צהוב וגם באתרוג ירוק וגודלו אינו משנה. חשוב שהאתרוג יהיה בלי פגמים נראים לעין כמו מכות וכתמים, וכמו כן חשוב לשמור על הפיטם שלו שלם.

לולב

ללולב אין ריח אך יש לו טעם (הפירות הגדלים על עץ התמר) והוא מדומה לאדם אשר לומד תורה אך אינו מתעסק בעשיית מעשים טובים. כשבוחרים לולב יש לשים לב שחיבור העלים בקצה הלולב תקין – "תיומת", כיוון שזהו תנאי לכשרותו של הלולב.

הדס

ההדס בשונה מהלולב, חסר טעם ובעל ריח והוא מדומה לאדם אשר עסוק בעשיית מעשים טובים אבל איננו לומד תורה כלל. חשוב שכל עליו של ההדס יהיו שלמים ובלי פגמים ושיהיו לפחות שלושה ענפים שלמים.

ערבה

לערבה אין טעם ואין ריח והיא מדומה לאדם שלא לומד תורה ואינו עוסק בעשיית מעשים טובים. גם אצל הערבה חשוב שכל עליה יהיו שלמים ובלי פגמים ושיהיו שני ענפים שלמים.

סוכה

סוכה צילום: shutterstock

מנהגי החג

בניית סוכה

בניית סוכה היא מצווה ייחודית מאוד לחג סוכות. כדאי להזדרז ולבנות את הסוכה ממש בצאת צום כיפור – כדי להראות שאנחנו זריזים לקיום המצוות. המצווה כוללת דגשים רבים כמו מה יהיה גודלה, שהסכך לא יהיה בעלים המחוברים לקרקע, מספר הדפנות וכו'. נוסף לבניית הסוכה קיימת גם המצווה לשבת בה ולאכול בה.

נטילת ארבעת המינים

כאמור בחג סוכות יש לנטול את ארבעת המינים. גם לבחירת ארבעת המינים יש חשיבות – יש לקחת שלושה ענפי הדס  ושני ענפים של ערבה, האתרוג חייב להיות שלם ובלי פגמים והלולב צריך להיות ענף דקל.

אושפיזין

בחג סוכות מצווה לארח בסוכה. לפי המנהג בסוכה מתארחים שבעה אנשים המסמלים את הדמויות המרכזיות של העם היהודי – אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, שכל אחד מהם מסמל מידות ואופי שונים.

בין ארבעת המינים לשבעת המינים:

רבים מתבלבלים בין ארבעת המינים לשבעת המינים, על אף שיש הבדל גדול ביניהם. שבעת המינים הם בעצם שבעת המינים שבהם השתבחה ארץ ישראל והם מתארים את החקלאות הפורחת והפורייה של הארץ – "ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש". לעומתם ארבעת המינים הם אותם מינים עליהם מצווה התורה ליטול בחג סוכות. לחצו כאן כדי לקרוא עוד על ההבדלים בין שבעת המינים לארבעת המינים.

 

שאלות ותשובות

למי מארבעת המינים אין טען ואין ריח?

לערבה אין טעם ואין ריח.

איך נוטלים את ארבעת המינים?

יש לנענע את ארבעת המינים לארבעה כיוונים – למעלה ולמטה, קדימה ואחורה, הם מדמים את ארבעת כיווני רוחות השמיים.

מתי לוקחים את ארבעת המינים?

מברכים על ארבעת המינים בכל ימי החג, מלבד יום שבת, כשמצוות נטילת ארבעת המינים חלה בעיקר ביום הראשון לחג. יש הלקוחים את ארבעת המינים לבית הכנסת ומברכים עליהם בזמן תפילה לפני ההלל ויש המברכים בבוקר לפי ההליכה לבית הכנסת – תלוי במנהג.