תנו כבוד לתורה בשנת הקורונה

ערב שמחת תורה, שבשנה רגילה אמור להיות מלא בריקודים והקפות עם ספרי תורה, יחגג השנה בצורה השונה. הרב אליעזר שנוולד מסביר למה ואיך נחגוג את החג, כך שיהיה לא פחות שמח מכל שנה שהייתה ושתהיה

חדשות כיפה הרב אליעזר שנוולד 07/10/20 23:04 יט בתשרי התשפא

תנו כבוד לתורה בשנת הקורונה
מתפללים בקורונה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה וּתְנוּ כָּבוֹד לַתּוֹרָה!
בְּכָל שָׁנָה אָנוּ שְׂמֵחִים בְּשִׂמְחַת הַתּוֹרָה, וְאַהֲבָה רַבָּה אָנוּ מַרְעִיפִים עָלֶיהָ וְכָבוֹד רַב נוֹתְנִים לַהּ. 
שְׂמֵחִים שֶׁזָּכִינוּ לְסַיֵּם אֶת קְרִיאָתָהּ, וְשֶׁזָּכִינוּ לִשְׁמוֹר עַל מִצְווֹתֶיהָ וּלְקַיְּמָהּ, כִּכְתָבָהּ וְכִלְשׁוֹנָהּ.
מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁירָה כִּי לָנוּ הַתּוֹרָה הִיא עֹז וְאוֹרָה, בְּהוֹדָיָה לָאֵל עֶלְיוֹן וְנוֹרָא, 'אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים, וְנָתַן לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה'.

הַשִּׂמְחָה גְּדוֹלָה, מַרְקִיעָה שְׁחָקִים, בַּהַקָּפוֹת וּבְמַעְגְּלֵי הָרוֹקְדִים, בְּרוֹב עַם וּבְדִבּוּק חֲבֵרִים. בְּאַהֲבָה וּבִנְשִׁיקָה מְחַבְּקִים וּמְאַמְּצִים אֶל הַלְּבָבוֹת אֶת הַסְּפָרִים. בְּרוֹב כְּבוֹדָם מֻעָבָרִים מִיָּד לְיָד הַחוֹגְגִים ,שֶׁכֻּלָּם יִזְכּוּ בִּנְשִׂיאָתָם, כִּי כֻּלָּם מַרְגִּישִׁים שַׁיָּכִים.

וְהַתּוֹרָה זוֹכָה לִכְבוֹדָהּ, אַף יוֹתֵר מִשֶּׁבִּקְּשָׁה, וְהִיא שְׂמֵחָה כִּבְיוֹם נְתִינָתָהּ. וּלְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת הִיא אוֹמֶרֶת בְּגַאֲוָה 'כִּבְּדוּנִי בָּנַי, כִּבְּדוּנִי בָּנָי' בְּזֹאת הַשִּׂמְחָה. 
וְהַקִּדּוּשׁ, הוֹי הַקִּדּוּשׁ, שֶׁאֵין כְּמוֹתוֹ לְדֻגְמָה וּמוֹפֵת לִכְבוֹד הַתּוֹרָה, הַשְּׁתִיָּה כַּדָּת מִמַּשְׁקָאוֹת מְשֻׁבָּחִים, וְהַהֵרִינְגּ  וְהַקִּיגֵל לְלֹא הַגְבָּלָה לְכֹל דִּכְפִין. סְעוּדָה שֶׁל מִצְוָה לִגְמָרָהּ שֶׁל תּוֹרָה. 
וְהַתּוֹרָה מִתְכַּבֶּדֶת וּמִתְקַלֶּסֶת וְהַבְּרִיּוֹת שְׂמֵחִים בָּהּ. וּכְבָר הֵם מִתְגַּעְגְּעִים לְהִשָּׁנוּתּ שִׂמְחָתָהּ עַד הַשָּׁנָה הַבָּאָה.

וְהַשָּׁנָה בִּשְׁנַת הֲקוֹרוֹנָה. 
גַּם הַשָּׁנָה תִּדְרוֹשׁ הַתּוֹרָה אֶת כְּבוֹדָהּ בְּשִׂמְחַת הַתּוֹרָה! 
וְאַף אֲנַחְנוּ נִשְׂמַח שִׂמְחָה גְּדוֹלָה, שֶׁזָּכִינוּ לְסַיֵּם אֶת קְרִיאָתָהּ בְּמִנְיָנֵי חֲצֵרוֹת בְּזֹאת הַשָּׁנָה. וְשֶׁזָּכִינוּ לִשְׁמוֹר עַל מְצַוּוֹתֶיהָ וּלְקַיְּמָהּ, וְלַעֲמֹד בְּכָל מִגְבָּלָה וְהַנְחָיָה. 
וּבְיֶתֶר שְׂאֵת, הַשָּׁנָה תְּבַקֵּשׁ הַתּוֹרָה מִבָּנֶיהָ אֶת כְּבוֹדָהּ, שֶׁנַּצִּיב אוֹתָהּ, רַק אוֹתָהּ, בְּמֶרְכַּז הֶחָצֵר עַל הַשֻּׁלְחָן כְּמַלְכָּה, וְאֶת הַהַקָּפוֹת בַּמִּנְיָן מְצֻמְצָם נַעֲרֹךְ סְבִיבָהּ.

וְהִיא מְבַקֶּשֶׁת שֶׁנַּרְבֶּה שִׂמְחָה לִכְבוֹדָהּ, מִמֶּרְחָק, חֲבוּשֵׁי מַסֵּכָה, בְּשִׁירָה וּבְזִמְרָה. וְלֹא נִתֵּן זֶה לְזֶה יָד בְּרִקּוּד כִּבְכָל שָׁנָה. וְשֶׁלֹּא נַעֲבִירָהּ מִיָּד לְיָד, כְּדֵי שֶׁלֹּא חָלִילָה נָבוֹא לִידֵי סִכּוּן וּמַחֲלָה. 
שֶׁלִּכְבוֹד הַתּוֹרָה נְקַיְּמֶנָּה כִּכְתָבָהּ וְכִלְשׁוֹנָהּ. אֶת הַצִּיּוּי 'וְחַי בָּהֶם – וְלֹא שֶׁיָּמוּת בָּהֶם',  וְאֶת 'וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם' שֶׁהִיא קָבְעָה.

וְשֶׁנַּקְפִּיד עַל 'פִּקּוּחַ הַנֶּפֶשׁ שֶׁדּוֹחֶה אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ'. 
שֶׁבְּיוֹם שִׂמְחָתָהּ נִזְכֹּר אֶת מִצְוָתָהּ שֶׁפְּעָמִים 'בִּטּוּלָהּ שֶׁל תּוֹרָה הוּא קִיּוּמָהּ'.
שֶׁלֹּא נְחַלֵּל אֶת שְׁמָהּ, וְלֹא תֵּבוֹשׁ לָה הַתּוֹרָה שֶׁכִּבְיָכוֹל עֲבוּר כְּבוֹדָהּ מְזַלְזְלִים בִּרְצוֹנָהּ.
כִּי הַשָּׁנָה מְבַקֶּשֶׁת הַתּוֹרָה שֶׁכָּל הַבְּרִיּוֹת יַכִּירוּ אֶת קְדֻשַּׁת מַעֲלָתָהּ, שֶׁהִיא דּוֹאֶגֶת לְשָׁלוֹם בָּנֶיהָ בְּנֵי בְּרִיתָהּ, 'לְעֵינֵי כֹּל יִשְׂרָאֵל' כִּבְסִיּוּם קְרִיאָתָהּ. 

שֶׁשְּׁמִירַת הַחַיִּים חֲשׁוּבָה לָה מִכֹּל מִצְוָה, וְאֶת 'הַמַּצִּיל נֶפֶשׁ אַחַת' הֶעֶלְתָה  עַל כֹּל  מַעֲלָה. וּבְכָךְ יִרְבֶּה כְּבוֹדָהּ בָּעוֹלָם וּכְבוֹד הָעָם הַמַּקְפִּיד לְקַיְּמָהּ.
וְהַשָּׁנָה, אַדְּרָבָא, גַּם נְכַבְּדָהּ בִּסְעוּדָה שֶׁל מִצְוָה, לִגְמָרָהּ  שֶׁל תּוֹרָה.
אַךְ לֹא אִישׁ עִם רֵעֵהוּ, אֶלָּא אִישׁ אִישׁ וּבֵיתוֹ בְּחֵיק הַמִּשְׁפָּחָה.
וְלֹא יֶחְסַר מַשְׁקֶה כְּיַד הַמֶּלֶךְ, וְגַם וְהֵרִינְגּ  וְקִּיגֵל כִּרְצוֹן אִישׁ וָאִישׁ בַּשִּׂמְחָה.
וְלִכְבוֹדָהּ נַתְחִיל הַתְחָלָה חֲדָשָׁה מִ'בְּרֵאשִׁית בָּרָא'.
בְּתִקְוָה גְּדוֹלָה וּבְרִיאוּת אֵיתָנָה.
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן