הרבצ"ר: "לא יעלה על הדעת שנוותר אפילו על אדם אחד מישראל"

לקראת חג הסוכות אומר תא"ל הרב רפי פרץ כי מצוות ארבעת המינים מלמדת אותנו על אחדותו של עם ישראל – והיא המביאה אותנו לחיבור בין המכנה המשותף לכולנו

חדשות כיפה הרב תא"ל רפי פרץ 12/10/11 11:55 יד בתשרי התשעב

הרבצ"ר: "לא יעלה על הדעת שנוותר אפילו על אדם אחד מישראל"
יהונתן בן-דוד, במחנה, צילום: יהונתן בן-דוד, במחנה

לאחר ימי התשובה שהתאפיינו בהצבת היעדים הערכיים לשנה כולה ותיקון הכשלונות של השנה שעברה (ביום הכיפורים), מגיע חג הסוכות וכנפיו נושא שמחה מיוחדת: "וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ... וְהָיִיתָ, אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים ט"ז, י"ד- ט"ו). חדוות נושאי הדגל של אתגרי השנה החדשה.

הסוכות נעשות, בין היתר, על מנת לזכור את עננֵי- הכבוד שליוו את עם ישראל בנדודיו במדבר: "כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשׂרָאֵל' - ענני כבוד היו" (תלמוד בבלי סוכה י"א, ב'), "הם ענני כבוד שהקיפם בהם לבל יכם שרב ושמש" (שו"ע, או"ח תרכ"ה, א'). הם היוו ביטוי גלוי להשגחה הצמודה של אלוקים על עם ישראל. צל העננים חפף על העם כולו, לאורך כל ההיסטוריה עם ישראל מוגן לא רק מפאת כוחנו ועוצמתו הפיזית, החשובים מאוד. אלא בראש ובראשונה הרוח הפנימית הגדולה, הרוח של אלו שממשיכים את " נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם".

אחדות זו מתבטאת גם במצוות נטילת ארבעת המינים. כל אחד מארבעת המינים מסמל חלק אחר בעם ישראל, מבעלי הריח הענוג של האתרוג ועד הערבות נטולות הטעם והריח (ויקרא רבה ל', י"ב) - ואת כולם אנו מאגדים יחד לאגודה אחת. ללא אחד המינים, אף אם תחסר ערבה אחת - אין כל משמעות לאתרוג, ללולב ולהדס.

אחדותנו אינה אחדות תועלתית-גרידא, אין אנו מתלכדים רק לשם קידום שאיפות-הפרט, אחדותנו היא אחדות אורגנית כמו גוף האדם. אף אחד מאיתנו לא היה מעלה על דעתו לוותר על אצבע אחת מרגלו - כך לא יעלה על הדעת שנוותר אפילו על אדם אחד מישראל. כל ארבעת המינים חיוניים.

"כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת" (ויקרא כ"ג, מ"ב) - "מלמד שכל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת" (תלמוד בבלי, סוכה, כ"ז, ב'). האחדות של סוכות, ההבנה כי כולנו גוף אחד - הגדוד, הפלוגה והמחלקה, גוף בעל איברים שונים שכולם נצרכים ועל אף אחד מהם איננו מוכנים לוותר, היא זו שגורמת להרגשת הרוממות המשמחת: "ושמחת בחגך". בטחוננו תלוי באחדותנו המתבטאת בסוכה: "וְסֻכָּה תִהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מְחֹרֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר" (ישעיהו ד', ו').

מתוך הסוכה האחת הזו, המחברת את המשותף הנפלא הקיים בינינו, נצא לשנה חדשה, שנה - שאך טוב יהא עימה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן