מתפללת לבד - איך עוברים את יום כיפורים בבית?

השנה יצטרפו עוד נשים שלא יוכלו להגיע לבית הכנסת בשל מגבלות הסגר. הרבנית מירב (טובול) כהנא עם כמה קווים מנחים - הלכתיים ורוחניים - לקראת התפילות במציאות הזו

חדשות כיפה ד'ר מירב (טובול) כהנא 27/09/20 00:14 ט בתשרי התשפא

מתפללת לבד - איך עוברים את יום כיפורים בבית?
יום כיפור, צילום: shutterstock

יום כיפור תשפ"א יפגוש רבות מאיתנו באופן שונה. אל האימהות המטופלות בילדים, אל המעוברות והמניקות - שבכל שנה אינן פנויות להתפלל את חמש התפילות של היום הנשגב - באופן מלא ועם הכוונות שהלב חושק בהן - תצטרפנה השנה עוד נשים שלא תוכלנה להגיע לבית הכנסת בשל מגבלות הסגר. ננסה לשרטט כמה קווים מנחים - הלכתיים ורוחניים - לקראת התפילות במציאות הזו.

ראש לכול חשוב מאוד לדעת שהדבר החשוב ביותר מבחינת המחויבות שלנו ביום הזה הוא הצום. כמובן מי שאסור לה לצום אז בחינת "וחי בהם" היא לאכול ולשתות ביום הזה. אבל כל השאר חייבים לצום. זה אומר שצריך לעשות סדר עדיפויות בכוחות שלנו. אם יציאה לתפילה ועמידה בחוץ בחום עלולה לגרום להיחלשות הכוחות, ואח"כ לשבירת הצום - אז הציווי האלוקי כלפנו הוא להישאר בבית ולא לצאת לתפילה. אף שאפשר כמובן להבין את הרצון להיות חלק מתפילת הציבור. 

איך מתפללים בבית? מי שיש לה אפשרות להתפלל מהבית - פשוט שתתפלל מהבית. כמעט את כל התפילה הציבורית אפשר להתפלל לבד! ביחיד אי אפשר לומר י"ג מידות [אלא אם כן את יודעת לקרוא אותן בטעמי המקרא]; אין לומר את הקטעים בארמית וכמובן קדיש וקדושה. אבל את כל שאר התפילה אפשר לומר גם ביחידות. זה כולל שני וידויים בכל תפילה; את הפיוטים; את הסליחות ואת התוספות שיש בחזרת שליח ציבור. כמובן ניתן לומר את סדר העבודה של כהן גדול. כמו שבכל שנה כשאומרים את סדר העבודה יש לצייר כאילו אנו עתה בבית המקדש, כן באמירה מהבית.
 
 ומי שאינה יכולה להתפלל מהבית? או משום שאין לה כוח או משום שזמנה אינו בידה, גם לא כדי תפילה קצרה? כל אחת עושה מה שהיא יכולה. מחשבה, משפט, דיבור עם ד', תפילה או שיחה קצרה עם הילדים. מה שנדרש מאיתנו זה רק מה שאנו יכולים. 

העיקר לזכור - עיצומו של יום מכפר! אנו באים עם הרצונות הטובים שלנו להיטהר ביום הזה, את פעולת הטהרה ריבונו של עולם עושה עבורנו!
יום הכיפורים הוא בבחינת "לפני ד' תיטהרו", כפשוטו, ממש לפני ד' אנחנו ביום הזה. וממילא מתוך אהבתו אלינו, ומתוך רצונו בנו - שנהיה קרובים אליו - הוא מטהרנו.

המציאות המורכבת שמזדמנת לנו השנה, עם כל הקשיים שלה - מאפשרת לנו עמידה פשוטה מול ריבונו של עולם; לא בתוך קהל; לא עם שליח ציבור - אבל עם ידיעה ברורה שהתפילות של כולן נשזרות יחד לתפילה של עם אחד; והקב"ה שיורד אלינו ביום הזה אוסף את כל התפילות בחסר וברחמים אליו; יגזור עלינו שנה טובה ומבורכת, שנת פלאות אראינו!

יהי רצון שנזכה - כל אחת באשר היא - להתמלא מסגולתו הנפלאה של היום הזה!
גמר חתימה טובה!