יום ירושלים – מכל הסיבות שבעולם

יו"ר הבית היהודי בירושלים, חגית משה נזכרת בהיסטוריה המיוחדת של עיר הקודש ומסבירה מדוע עדיין חשוב לחגוג את יום השחרור שלה

חדשות כיפה חגית משה 22/05/20 08:25 כח באייר התשפ

יום ירושלים – מכל הסיבות שבעולם
ארכיון: ריקוד דגלים ביום ירושלים, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

בשנים האחרונות שואלים אותי אנשים למה לחגוג את יום ירושלים? האם זה לא יום שכבר עבר זמנו?
בבואי לענות על שאלה זו אני נזכרת בתולדות העיר. במשך כל שנות קיומו של העם היהודי ירושלים הייתה העיר החשובה ביותר לעמנו. בעת מלחמת העצמאות האויב הערבי הבין את חשיבותה של ירושלים לעם היהודי והטיל עליה מצור על מנת להביא לנפילתה, דבר שהיה יכול להביא בסבירות גבוהה להפסד במלחמת העצמאות. בנוסף לכך עמי העולם רצו שירושלים תהיה עיר בינלאומית ולא בירת העם היהודי . 

ראש הממשלה דוד בן גוריון הבין את חשיבותה של ירושלים ואמר אז "יש ירושלים ללא מדינה, אך אין מדינה ללא ירושלים". בנוסף לכך ריכז ראש הממשלה דוד בן גוריון את המאמץ הצבאי בפריצת המצור על ירושלים. לשם כך הביאו גם ניצולי שואה אודים מוצלים מאש שהגיעו באותה שעה ארצה ישר לקרבות בלטרון, זאת במסגרת המערכה על ירושלים. רבים מניצולי השואה לא ידעו עברית ודיברו שפות זרות. למרות זאת מילה אחת הניעה אותם לסכן את נפשם מול סכנת המוות, מילה אחת שהינה מאווים, געגועים  כיסופים חלומות ותפילות של אלפי שנים המילה – ירושלים. אותה מילה שלאחר כמה עשרות שנים הייתה כמילת קסם לאחינו בני אתיופיה בעת מסעם לארץ ישראל בואכה ירושלים.

גם בדורנו צירוף האותיות של המילה האלמותית ירושלים מאחדת את העם היהודי בארץ ובתפוצות ולא בכדי נבחר השיר "ירושלים של זהב" לאחד השירים האהובים ביותר במדינת ישראל. לשמחתנו לפני כחמישים ושלוש שנים שבנו במלחמת ששת הימים אל חבלי מולדת ואל המקומות החשובים לעם היהודי ובראשם העיר העתיקה, הכותל המערבי, והר הבית, וזכינו לחזות באיחודה של  העיר. ירושלים המשיכה לגדול לשגשג  ולפרוח, שכונות רבות הוקמו בה ויהודים מהארץ ומהעולם קבעו בה משכנם. מוסדות לאומיים ותרבותיים הוקמו בה,וקול התורה מתנגן בה בעוז . ירושלים הפכה להיות גדולה ומאוחדת יותר מתמיד וזכינו שתפילתם של דורות רבים התגשמה .             

עלינו לזכור  הגענו להישגים רבים וכבירים אך מלאכה רבה עוד לפנינו . מלחמת ששת הימים עדיין לא הסתיימה וכיום אנו נמצאים ביום השביעי של המלחמה . המלחמה הינה יום יום שעה שעה, בהמשך השמירה על ריבונותנו על כל חלקי העיר. בנוסף לכך ירושלים הינה סמל לזהותנו העצמית  לצדק שלום ולמוסר וגם על ערכים אלו ישנו מאבק בדורנו -מאבק על הערכים  שירושלים מבטאת.  ולא בכדי כתב הנביא ישעיהו "  צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה " .

מעל הכל ירושלים הינה סמל לאחדות העם ולא בכדי יש בירושלים אנשים רבים ואוכלוסיות מגוונות של כל החברה הישראלית. דווקא בימים אלו אנו זקוקים לירושלים שהינה סמל האחדות , אותה אחדות שכל כך הייתה חסרה לנו בשנה האחרונה .

השנה יותר מתמיד חשוב לחגוג את יום ירושלים. לחגוג את אחדות העיר שהינה אחדותה של כולנו .    תקווה אני שירושלים תהיה במהרה עיר של שלום וצדק לעולם כולו ויתקיימו בנו דברי הנביא ישעיהו "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת, וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיים. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר-יְהוָה אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹורֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו. כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה  ודְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים "