ירושלים – עיר שעושה כל ישראל חברים!

ישנה מחלוקת האם ירושלים תיבנה מאבן השוהם או מאבן הישפה. מה ביקשו חז"ל ללמדנו אם ירושלים תיבנה מחיבור שתי האבנים, השהם והישפה יחדיו?

חדשות כיפה הרב ירחם שמשוביץ 21/05/20 14:15 כז באייר התשפ

ירושלים – עיר שעושה כל ישראל חברים!
רחובות ירושלים, צילום: shutterstock

על הפסוק "עניה סערה לא נחמה הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך ויסדתיך בספירים. ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח..." (ישעיה נד) ישנו דיון בגמרא. מהי פירושה של המילה כדכד המופיעה אך ורק במקום זה בתורה. וכדי להסביר את זה אומרת לנו הגמרא שישנה מחלוקת האם ירושלים תיבנה מאבן השוהם או מאבן הישפה. ואמר הקב"ה שיהא כדין וכדין (כך וכך) ומכאן המלה "כדכד" כלומר כשתי דעות אלו.

אולם עדיין אינו ברור מה פשר העניין? וכי בגלל שנבנית משתי אבנים אלו צריך לחבר מילה חדשה המדגישה זאת?

מה ביקשו חז"ל ללמדנו אם ירושלים תיבנה מחיבור שתי האבנים, השהם והישפה יחדיו?
המהרש"א על דברי הגמרא הללו (בבא בתרא עה) מסביר כי השהם היא אבנו של יוסף, יוסף הוא המסמל את הכח החומרי בכנסת ישראל, מאז מקדם יוסף הוא "המשביר לכל עם הארץ" ועד משיח בן יוסף שתפקידו לדאוג לצרכיים החומרים של האומה. ויש כאלה שרוצים לבנות כך את ירושלים באבן השהם - בשיטת יוסף. לשים את הדגש על פיתוחה החומרי של ירושלים. לעומ"ז הישפה היא אבנו של בנימין עליו נאמר "ידיד ד' ישכון לבטח עליו" - בחלקו נבנה בית המקדש. כלומר תוך הדגשת הפן הרוחני וחושבים שכך צריכה ירושלים להבנות רק בבנינה הרוחני.

אולם במאבק זה גם קיימת הכרעה אלקית האומרת: "כדכד" - "כדין וכדין" רק בצירוף השניים יוסף ובנימין - רק בצירוף של השהם והישפה בחשיבות המסגרת החומרית כאמצעי ליצוק בה את התוכן הרוחני. רק באופן כזה תוכל ירושלים להבנות "ושמתי כדכד שמשותיך".

כפי שלימדנו רבינו הרצי"ה קוק זצ"ל שכך פירוש העניין של "ותוליכנו קוממיות לארצנו" - שתי קומות הן - קומת הבניין החמרי וקומת הבניין הרוחני - קומת יום העצמאות המייצר את המסגרת החומרית שלתוכה ניצוק התוכן הרוחני עם יום שחרור ירושלים. ושתי הקומות נצרכות הן וגם הסדר מעכב.

זוהי ירושלים - "העיר שחוברה לה יחדיו" שמחברת את כל ישראל - שכל אחד מבין את מדת חשיבותו ויחדו של השני, כל אחד בתפקידו שלו, אך יודע הוא שגם תפקיד השני מחוייב הוא. ורק כך נוכל להגיע לקיום חזונו של הנביא יחזקאל "הנה אני לקח את עץ יוסף אשר ביד אפרים, ושבטי ישראל חבריו ונתתי אותם עליו את עץ יהודה ועשיתם לעץ אחד והיו לאחד בידי." (יחזקאל לז). במהרה בימינו אמן!

חג שמח!

 

הרב ירחם שמשוביץ, רב בישיבת חורב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן