להרים את הדגל

"ירושלים איננה רק מקום גיאוגרפי, ירושלים היא גם אידיאה – רעיון, רוח גדולה המנשבת במפרשי ההיסטוריה הלאומית שלנו, קובעת את המסלול ומתווה את הדרך". על יום ירושלים ומשנת הרב קוק

חדשות כיפה הרב ליאור לביא 28/05/14 15:10 כח באייר התשעד

להרים את הדגל
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בין שני ימי ההודאה

השבוע נחגוג 47 שנים לאיחודה של העיר שחוברה לה יחדיו - ירושלים. נראה שהיחס בין שני ימי ההודאה שנוספו לנו בחסדי ה' בדורנו - יום העצמאות ויום ירושלים - משקף בצורה חדה את הפער בין דור הבונים לדור הבנים; בעוד יום העצמאות נחגג כיום חג לאומי המחבר את כל שכבות העם, יום ירושלים נחגג כיום חג המבטא את המגזר הציוני-דתי בלבד.

ירושלים, שאנו חוגגים השבוע את יום שחרורה, איננה רק מקום גיאוגרפי, ירושלים היא גם אידיאה - רעיון, רוח גדולה המנשבת במפרשי ההיסטוריה הלאומית שלנו, קובעת את המסלול ומתווה את הדרך.

לכן היחס בין שני הימים הללו קובע שתי זוויות מבט כמעט מנוגדות על המדינה - מדינת ישראל כגוף ארצי, ריאלי - ככל העמים, ומנגד - השאיפה והתקווה להפיכת המדינה ל'ממלכת כוהנים וגוי קדוש'. מגדלור אוניברסלי לכל העמים.

ציונות וירושלמיות

לפני כמעט מאה שנים, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, בעודו יושב בלונדון, הגה ויזם הראי"ה קוק זצ"ל תנועה רוחנית חברתית חדשה; שמה היה 'דגל ירושלים'. מגמתה הייתה לאחד את העולם היהודי הדתי תחת תנועה שתהווה מעין מקבילה רעיונית לזו של התנועה הציונית. הרב ראה בעיני רוחו כיצד סערת המלחמה הנוראה עתידה לקדם את הקמת הבית היהודי בארץ ישראל ופעל ללא לאות להקמת המדינה בעודו דואג גם לתוכן הרוחני שימלא אותה. וכך פרסם בקול קורא שיצא בשנת תרע"ז (1917):

"'ציון' ו'ירושלים', הן זו אצל זו [שני המושגים הללו מופיעים בסמיכות זה לזה]. מאז מראשית תולדותינו התבלט השם 'ציון' אצל ההבטאה [הביטוי] של מלכותנו, כוחנו העולמי... אמנם 'ירושלים' מבטאת בהבלטתה את המטרה של קדושתנו מצד עצמה בתור המגמה היותר גבוהה... בעד עצמנו ובעד האנושיות כולה, המקום של בית המקדש בית תפילה העתיד של כל העמים... זה מציין השם 'ירושלים'..." (מאמרי הראיה עמ' 333).

לדברי הרב, התנועה הציונית מבטאת את הרעיון המתגלה בשם 'ציון' - מלכות, כוח עולמי (פוליטי, צבאי, כלכלי וכו'), אך זוהי רק קומת הקרקע של ייעודנו כעם. מעל גבי קומת הרעיון הציוני עתיד להתנוסס, לדברי הרב, דגל הרעיון הירושלמי, זהו התוכן המקודש שגנוז בעם ישראל לדורותיו. תוכן זה הוא הוא הבשורה הגדולה שיש לעם ישראל לבשר לעולם. בכוחו של הרעיון והחזון הזה להעניק תוכן ומשמעות ליתר המסגרות והמערכות הציוניות.

וכך כתב הרב ארבע שנים מאוחר יותר (תרפ"א - 1921), לאחר שובו ארצה:

"העם כולו יודע שחסר לנו איזה דבר יסודי. תנועת התחיה שלנו חסרה היא אותו התיאור הנדרש לה, אותו החום המוכרח לפיתוחה ועילויה. והאור והחום הזה לא בגבולות החול נוכל למצוא אותו - ממקור הקודש מוצאו... ואת הדגל של יסוד הקודש שבתחיה, אומרת היא התנועה הירושלמית להרים..." (מאמרי הראיה עמ' 338-339).

הרב מתאר שגורם מהותי חסר בתנועת התחייה הלאומית. גורם זה הוא לדבריו ה'אור והחום' - האנרגיה הרוחנית, שאיננה נמצאת במחוזות ה'חול'. ה'דגל הירושלמי' אותו קורא הרב להרים הוא חשיפת תוכן הקודש המסתתר מבעד לתחיית החול.

לומדים את הקומה הבאה

אך מהו אותו תוכן מקודש שאליו התכוון הרב קוק? נראה שהשאלה הזאת עומדת במוקד מרבית חילוקי הדעות בתוך המחנה הציוני-דתי בשנים האחרונות. מבלי להיכנס לעובי קורת הסוגיות, נוכל לומר בוודאות שכל עוד לא מפעילים חשיבה רצינית ומצטטים סיסמאות במקום להעמיק וללמוד, אין כל סיכוי להתחקות אחר כוונת דברי הרב. מחשבתו הרחבה והעמוקה דורשת לימוד, העמקה, עיבוד והפנמה, ויש בה מענה לסוגיות רבות שמעסיקות אותנו כאן ועכשיו.

מענה ייחודי לאלה המבקשים להעמיק בכתבי הרב יצא לאור בימים אלה ב'מבוא למשנת הראי"ה', מבית הלימוד היומי באמונה של ארגון 'בשביל הנשמה'.

מבוא זה מהווה שער לאלה הצועדים את צעדיהם הראשונים במשנת הרב, כמו גם לאלה המבקשים לקבל תמונה כללית ומסכמת של דברים הידועים להם מלימודם בעבר. במבוא מתבארים נושאים רבים הנמצאים במבחר כתביו, כגון: יחסי ישראל ואומות העולם, סובלנות, קודש וחול, תורת ארץ ישראל ועוד ועוד. לצד דברי הרב מופיע ביאור בהיר ומעמיק וכן ביאורי מילים והרחבות.

זוהי הזדמנות נהדרת להצטרף למעגלי הלימוד המתרחבים של דברי רואה האורות הגדול. החזון ה'ירושלמי' העולה מכתביו מהווה בסיס רעיוני איתן להווה שלנו כאן ולעתיד שאליו עינינו צופיות.

"ראשון לציון הנה הנם ולירושלים מבשר אתן" (ישעיהו מא, כז).

הכותב הוא חבר מערכת בעמותת בשביל הנשמה

לפרטים: emunadaf@gmail.com דוד 0549-434-934

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן