הרב נהוראי לכיפה: "יש חשיבות לספר את סיפור השואה גם דרך המשקפים של הדור השני"

בראיון לכיפה הרב מאיר נהוראי מספר על החוויה שלו כבן לניצולת שואה שלא סיפרה על מה שהיה, ועל התפקיד שלו ושל בני הדור השני להמשיך את סיפור השואה. ואילו מסקנות עלינו ללמוד במיוחד לשנה זו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/04/20 19:46 כו בניסן התשפ

הרב נהוראי לכיפה: "יש חשיבות לספר את סיפור השואה גם דרך המשקפים של הדור השני"
הרב מאיר נהוראי עם אמו שושנה ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

לקראת ערב יום הזיכרון לשואה, ראיינו את הרב מאיר נהוראי יו"ר ארגון בית הלל, על חוויותיו האישיות כבן זקונים לאם ניצולת שואה שהסתירה מילדיה את מה שעברה בשואה. "כל משפחתה של אמי נכחדה, ההורים וארבעת אחיה ואחיותיה. בהיותי בן זקונים גדלתי בבית לבד מבלי אחי הגדולים שכבר עזבו את הבית, כך שהייתי מאוד קרוב לאמי וחייתי איתה עד ליום שבו נשאתי". אלא שעל אף הקשר הקרוב לאורך השנים היא דיברה כלל עם בנה על מה שאירע לה במלחמה.

בעקבות אירוע מוחי שכמעט וגבה את חייה, החליטה האם לאחר ששוחררה מבית החולים למסור את עדותה ליד ושם על מנת שלא יישכח סיפורה. "הסיפור קם לתחייה, מרגע זה יש לי חובה להמשיך ולספר את הסיפור". האם, שושנה, אשר גדלה בבקוז'מינאק בפולין עברה למחנה בלודז' ומשם הועברה לאשוויץ והיתה חלק ממצעד המוות, היא היחידה ממשפחתה שניצלה. לאחר המלחמה הגיע למחנה העצורים בקפריסין ולבסוף עלתה לארץ, התחתנה, הקימה משפחה, וחיה כעקרת בית. "אמא הייתה אישה חכמה והיה לה זוגיות מיוחדת עם אבי" מספר הרב. לאחר מותה ב-2009 החליט הרב לקחת עליו את המשימה של שימור זיכרון השואה.

הרב נהוראי מלמד גם במדרשה במגדל עוז, שם מידי שנה מספר הרב לתלמידות את הסיפור של אמו. הרב עוסק גם בלימודי אמונה בעקבות השואה ומעביר שיעורים בנושא גם במשואות יצחק שם הוא משמש כרב המושב. "אני חושב שצריך לעשות יותר, לא רק לקדם את הסיפור של הדור הראשון, אני חושב שיש חשיבות לספר את הסיפור גם דרך המשקפים של הדור השני, גם אם מדובר בשני סיפורים שונים". הרב מספר כי על אף שלא סיפרה אמו אודות המלחמה, עדיין היו תסמינים של ניצולים, כמו דאגה מאיחורים או החובה לשיים את האוכל מהצלחת.

איזו פרספקטיבה מיוחדת נותן הדור השני לסיפור השואה שלא נותן הדור הראשון?

"הדור הראשון לא חקר את השואה במובן הרחב שלה, אלא בעיקר סיפר את סיפורו האישי. כדור שני אנו מסוגלים לראות את המרחב ולראות את התהליך מתחילתו ועד סופו. חשוב לנו גם למצוא מסורות שנעלמו מלפני השואה, היות והניצולים נותקו ממשפחותיהם בגיל צעיר והמסורות נשכחו. אנחנו נדע לספר את הסיפור מלמעלה ולא רק את ההצלה עצמה, וגם את ההשלכות ההיסטוריות והמסקנות שקורות גם שנים רבות אחרי השואה. ומלבד זאת קיים הסיפור האישי שלנו בני הדור השני איך חיינו בצל השואה של ההורים שלנו".

"אחת הפרשיות שמלמדת אותנו את חשיבות הסקת המסקנות שהדור השני צריך לקחת היא פרשת נוח. שמיד אחרי המבול הקשה הוא הולך למערה משתכר וכל הסקת המסקנות הולכת לאיבוד. אלא שבניגוד לנח הניצולים הסיקו את המסקנות והצטרפו מהר להקמת מדינה יהודית בישראל".

ישנן גם מסקנות מיוחדות לשנה זו?

" ודאי, ברגעים אלו עלינו ללמוד מאותם ניצולי שואה, ענקי הדור הקודם. כמו שהם בנו יש מאין, תוך שמירת אחדות גם אנחנו שנמצאים במצב של שפע, זה אות קלון לנו אם לא נצליח להישאר מחוברים. יש לנו הרבה מהמשותף וגם מהמפלג, עלינו להתמקד בעת הזאת במשותף. אני חושב שהיום הזה שנקרא יום השואה, זה יום שצריך ללמד אותנו לאיפה הגענו, ושחלילה שנאת חינם לא תגרום לחורבן. יש לשים אהבה בתוך ישראל, ואז להעלות את נקודות המחלוקת ולדון בהם כשהחברה היא בריאה".  

הערב באתר כיפה נערוך משדר מיוחד בשיתוף מכון שם עולם שיעסוק בנושא הנצחת השואה דרך העיניים של הדור השני. יערך פאנל מיוחד בנושא עם הרב אברהם קריגר הלל ליבוביץ ופרומה לאור.