משה ליאון ב"זכרון בסלון": זו מסורת חשובה ביותר

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון באירוע זכרון בסלון: "בימים אלו כשמספרם של שורדי השואה הולך וקטן, המסורת של 'זיכרון בסלון' חשובה ביותר. אמשיך בה על מנת שכל אדם ישמע את סיפורם המצמרר של הגיבורים של כולנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/24 21:56 כז בניסן התשפד

משה ליאון ב"זכרון בסלון": זו מסורת חשובה ביותר
משה ליאון בזכרון בסלון בביתו, צילום: ארנון בוסאני

בסוף השבוע האחרון אירח ראש העיר ירושלים, משה ליאון בביתו את שורדת השואה חדווה רדר יחד עם כחמישים בנות ובני נוער מירושלים, וזאת כחלק מאירועי יום הזכרון לשואה ולגבורה.

במהלך הערב סיפרה בהתרגשות רבה, חדווה שנולדה בבודפשט שבהונגריה בשנת 1942 את סיפורה הכואב שהחל בחודש מרץ 1944 כשהייתה בת שנה ושלושה חודשים בלבד, אז פרצו הנאצים לביתה, לקחו את משפחתה לגטו ואת אביה למחנה עבודה. בשלב מסוים לקחו את אמה למחנות, ואותה הותירו בבית היתומים של הצלב האדום, בו לא היה אוכל ואפילו לא שמיכות.

חסיד אומות העולם, ראול ולנברג, שהציל אלפי יהודים, הציל גם את הוריה, והם איתרו אותה בבית היתומים. אביה נפטר לפני 41 שנים, אמה נפטרה לפני 5 וחצי שנים, כמעט בגיל 100. אחיה הוציא לאור ספר על סיפורה של המשפחה ונפטר כמה ימים לאחר שהודפס.

בתום דבריה שכאמור ריגשו מאוד את הנוכחים, שאלו בני הנוער את חדווה שאלות רבות על זכרונותיה מהשואה הקשה, על הרגע בו הרגישה את החירות שלה, על ההתמודדות שלה עם האסון הכבד שפקד את משפחתה, והסתכלותה על האירועים הקשים של אותה שבת של השבעה באוקטובר.

זכרון בסלון בביתו של משה ליאון

זכרון בסלון בביתו של משה ליאון צילום: ארנון בוסאני

בסוף הערב, לאחר שירת התקווה מפי אביב פק ועמרי בר גיורא מתנועת תרבות (עמותה המפתחת את תחום התרבות בירושלים), העניק ראש העיר לגברת חדווה רדר, תושבת ירושלים תעודת הוקרה עליה נכתב: "תודה על הידע, ההשראה, והשיתוף. תודה על הזכות לארח אותך בזכרון בסלון."

ראש העיר ירושלים, משה ליאון:
"הייתה לסתוית רעייתי ולי הזכות לארח בביתנו את שורדת השואה חדווה רדר שסיפרה את סיפורה הכואב לכ-50 בני נוער מירושלים ולנו.
סיפורה הטרגי של חדווה ומשפחתה, היה קשה ובלתי נתפס, גם היום, כעבור שמונים שנה.
סיפרתי לחדווה ולבני הנוער שהיו מרותקים מסיפורה שבקרב שישה מיליון הנספים, נמצאת גם משפחתו של אבי, שנספתה כולה בשואה.

בימים אלו כשמספרם של שורדי השואה הולך וקטן, המסורת של 'זיכרון בסלון' חשובה ביותר. אמשיך בה על מנת שכל אדם ישמע את סיפורם המצמרר של הגיבורים של כולנו, אלו שבזכותם עתידנו התקבע כאן, בארץ ישראל, ועל מנת שדור העתיד שלנו ילמד מהאסון הנורא שפקד את העם היהודי, ויפקח עין כדי שחלילה וחס לא נחווה זאת שוב לעולם."