זוכרים את ששת מיליוני הנרצחים

בשעה 10:00 נשמעה הצפירה שציינה את תחילת אירועי יום השואה והגבורה. בנט: "בכל דור ודור אנו חייבים לזכור את השואה ולמנוע אותה מחדש"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/04/14 09:51 כח בניסן התשעד

זוכרים את ששת מיליוני הנרצחים
נפתלי בנט, צילום: נפתלי בנט

מדינת ישראל מתייחדת עם זכר ששת מיליוני היהודים אשר נרצחו בשואה. בשעה 10:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות ואחריה החלו הטקסים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בטקס הנחת הזרים ביד ושם.

במהלך היום יתקיימו טקסים רבים אשר יציינו את יום השואה. בשעה 11:00 החל טקס במשכן הכנסת בו יודלקו שישה נרות ויקראו שמות קורבנות. בין מדליקות הנרות תהיה אימה של חברת הכנסת אורית סטרוק. חברת הכנסת סיפרה כי "היום, בטקס יום השואה שיערך בכנסת, תדליק אמא שלי את אחד מששת הנרות, כשברקע יסופר בקצרה סיפור הצלתה והצלת משפחתה בשואה. בדירת מסתור קטנטנה בבודפשט הסתירו הוריה של אמי לא רק את משפחתם אלא יהודים נוספים, שניצלו בזכותם, אבל בחור אחד, שמראהו היהודי המובהק עלול היה לסכן את כל השאר - לא הסכימו לקבל את הדירה. במחזה שכתבה סבתי מתוארים בעוצמה רבה רגשי האשמה שליוו אותה כל חייה, לאחר שאותו בחור לא חזר לאחר המלחמה".

בשעה 13:00 יתקיים הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, בשעה 14:30 יחל מצעד החיים מאוושויץ לבירקנאו ובשעה 19:00 יתקיים הטקס לנעילת אירועי יום השואה ביד מרדכי.

אמש (א') במהלך הטקסים לציון יום השואה דיברו ראשי המדינה משמעות השואה. בטקס פתיחת יום השואה ביד ושם הקביל נתניהו את המצב באירופה ערב מלחמת העולם השנייה למצב היום. "ישראל עומדת בפני סכנה ממשית כשאיראן קוראת להשמיד אותנו", אמר נתניהו. "זו הסיבה שהיא מקימה מתקן מים כבדים, זו הסיבה שהיא מפתחת טילים בין-יבשתיים שיאיימו על העולם כולו. כמו אז גם היום יש מי שמבטל את הרטוריקה הקיצונית של איראן כנובעת מצורכי פנים. כמו אז גם היום מי שאומר זאת משלה את עצמו וטועה טעות היסטורית. עסקה כזאת תביא את העולם כולו אל סף התהום, אני מקווה שלקחי העבר הופקו".

"אסור להתעלם מכל תופעה אנטישמית, מכל חילול של בית כנסת, מכל ניתוץ של מצבות בבתי קברות שבהם טמונים אחינו. אין להעלים עין מעלייתן של מפלגות ימין קיצוניות בעלות גוון ניאו-נאצי המהוות סכנה לכל אדם ואזהרה לכל עם", אמר נשיא המדינה שמעון פרס.

גם יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט התייחס לנושא ואמר כי "בכל דור ודור אנו חייבים לזכור את השואה .ובכל דור ודור אנחנו חייבים למנוע אותה מחדש. בסופו של יום הלקח ברור - מול רודנים ועריצים ,מול אידאולוגיה קיצונית הקוראת להשמדת עם - הפייסנות היא פחדנות".

במהלך דבריו בעצרת ביבנה אמר בנט כי: "השואה מלווה כל ישראלי וכל יהודי. אתם, אתם נלחמתם להיות בארץ ישראל. אתם עשיתם את התפקיד שלכם כשלחמתם. בקרתי בפעם הראשונה בחיי בפולין לפני חודשיים, באושוויץ בירקנאו, בקור שהיא אפשר לחשוב עליו, ואנחנו היינו עוד לבושים. הם לבשו בגדים דקים וחיו ככה חודשים, ואפילו למעלה משנה. מה גם שהרעב היה יותר משמעותי מהקור".

עוד ציין בנט: "הפתיע אותי גודלו של תא גז - הוא אינו גדול ופצצה אחת מספיקה להשמיד ולהחריב אותו. ארבע פצצות זה כל מה שהיה צריך, אבל הם לא הפציצו. לא בעלות הברית - ארה״ב ובריטניה, ולא שום מדינה בעולם החופשי. גם יהדות ארה״ב הייתה צריכה להפעיל לחץ, אבל אף אחר לא היה שום בשבילנו, היינו לבד. היום צה״ל לא ייתן לזה לקרות שוב. בכל דור עומדים עלינו לכלותינו, וכך גם הנאצים שראו בנו או קיוו שנהיה, עם שנעלם. אנחנו עם הנצח, אנחנו נצחנו. עם הנצח ימשיך ללמוד וימשיך להעביר את המורשת לדורות הבאים. עם הנצח ימשיך לשרת ולהתגייס, כי אנחנו נגן על עצמנו. כנציג של ממשלת ישראל, אנו בממשלה נעשה הכל כדי שלעולם לא עוד. אנחנו נזכור את אחינו ואחיותינו. יהי זכרם ברוך".

ראש המועצה האזורית חבל יבנה, משה ליבר, בן לניצולי שואה שנאם בעצרת ציין: "השנה מציינים 70 שנה לפלישת הגרמנים להונגריה ולרצח יהודי הונגריה. רבים מהיושבים כאן מכירים, קשורים ויודעים את גודל שואת יהודי הונגריה, עברו בגופם את נוראות השואה או שמעו את הסיפור מהוריהם". עוד הוסיף ליבר כי: "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם. שים שלום טובה וברכה, חיים חן וחסד ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך".