קדושה, נצרות ו"היכן היה אלוהים בשואה?"

התורה מצווה אותנו "קדושים תהיו" – אבל מה פירוש המילה "קדושים"?!

חדשות כיפה הרב יאיר שטראוס 01/05/19 11:38 כו בניסן התשעט

קדושה, נצרות ו"היכן היה אלוהים בשואה?"
צילום: shutterstock

התורה מצווה אותנו "קדושים תהיו" – אבל מה פירוש המילה "קדושים"?!
כדי לענות על כך נתבונן בשני פסוקים אחרים שבהם מילה זו מוזכרת: "קדשו עליה מלחמה" ו "לא תהיה קדשה מבנות ישראל, ולא יהיה קדש מבני ישראל" – אחד מהפסוקים מדבר על יציאה למלחמה והשני מדבר על זנות, מה הקשר בין שני הפסוקים האלו לבין "קדושים תהיו"?
ההסבר הוא שהמילה "קדושה" משמעותה "הכנה", האישה הזונה, הקדשה, מוכנה לקראת יחסי מין כל רגע, הצבא שמקדש את עצמו למלחמה הוא צבא שמוכן למלחמה. "קדושים תהיו" פירושו "מוכנים תהיו".

ה' אומר לעם ישראל "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוהיכם" - עליכם להיות מוכנים לקראתי, כיון שאני מוכן לקראתכם, עליכם להכין את הקרקע, לטהר ולזכך את המידות שלכם, לייסד חברה מוסרית וצודקת, כדי שאוכל להיפגש איתכם.
כאשר אני מוכן ואתם מוכנים, יווצר המפגש. 

המסר של התורה הוא שהשלמות, הסדר וההרמוניה, נמצאים פה במציאות, אבל אנחנו חסומים אליהם. מטרתה של התורה איננה לייצר דבר חדש, אלא לפתוח אותנו לשפע שכבר קיים במציאות ומסתתר מעיננו. אנחנו צריכים להכין תשתית מוסרית ומידותית נעלה, כדי לפתוח את עצמנו אל הקודש, אל הקריאה האלוקית שמבקשת מאיתנו להכיר בקיומו של הטוב במציאות.

בתפיסה הנוצרית אין צורך בהכנה, כיון שאלוהים מנותק מן המציאות החומרית, אלוהים עומד בנפרד מן המציאות ורק מילה של הכנעה לישו יכולה להתחבר אליו בדרכים נסתרות ולמחול לאדם על חטאיו. היהדות טוענת שאלוהים הוא נשמת המציאות, הוא מוקד השלמות שמחולל את הערגה אל הטוב ואת ההרמוניה שהמציאות זורמת אליה.
הדרך להתחבר לאלוקים איננה לצאת מן המציאות אלא להעמיק לתוך עצמנו, לשכלל את המוסר, החברה והנפש לקראת המוקד השלם שמחייה אותם.

היכן היה אלוהים בשואה?
בראיה נוצרית אכן לא מובן מדוע אלוהים לא התערב ומנע את האסון.
בראיה יהודית אלוהים לעולם איננו מתערב באופן חיצוני, אלוהים פשוט נמצא כל הזמן בתשתית המציאות וקורא לנו לחשוף את קיומו, להכין או "לקדש" את עצמנו, על ידי עבודת המידות ויצירת חברה מתוקנת. 
הנצרות רוצה פיתרון מהיר של אלוהים "סופר הירו" שמציל את העולם, היהדות לא רוצה פתרונות מהירים אלא הכנה איטית ועמל לקראת האלוהים, כך שאלוהים נותן כח לעולם להציל את עצמו. אז אלוהים היה בשואה, במצפון של אותם חסידי אומות העולם שהתנגדו להיטלר, ברגשי האשם של האנושות לאחר שהעולם נחשף לגודל העוול שנעשה, ברוחם של היהודים שהחליטו לעשות הכל כדי להקים מדינה יהודית שתמנע את האסון הבא, הוא היה בכל אותם מקומות שבהם נתנו לו להיכנס.